V neděli 12. května 1935 v 11 hodin dopoledne byla v karlovarské Kunsthalle (dnes Galerie umění Karlovy Vary) slavnostně otevřena vzpomínková výstava, jejímž cílem bylo připomenout a oslavit dílo Wilhelma Schneidera. Jednalo se skutečně o rozsáhlou retrospektivu, veřejnosti bylo představeno více než osmdesát děl. Drtivá většina obrazů byla dílem samotného Wilhelma Schneidera, své místo na výstavě si však také nalezla tvorba jeho synů Oswalda a Maxmiliana.
Wilhelm Schneider se narodil v Karlových Varech 30. května roku 1864 do rodiny městského úředníka Antona Schneidera. I přes předčasnou otcovu smrt umožnila matka sedmnáctiletému Wilhelmovi odejít studovat malířství do Mnichova. Je známou skutečností, že byl žákem profesora Strähubera a Karla von Piloty. Protože v něm však narůstal „barokní smysl pro opojení barvami“ [Weinmann 1987, s. 171], odchází později do Vídně, kde se jeho učitelem stává Hans Makart.
Umělecké útočiště nalezl v Karlových Varech v domě s názvem Hubertusburg, kde si v roce 1900 od města pronajal velký sál. Ten se postupem času stal umělcovým ateliérem, letním bytem celé rodiny a také místem, kde se jeho synové Josef, Oswald a Max seznamovali s kresbou a malbou. Hubertusburg se nachází na úpatí zalesněného vrchu Tři kříže. Přestože to byl velmi příhodný prostor pro uměleckou práci, jeho velikost byla v chladném období stala nevýhodou, a tak ho umělec i jeho rodina na zimu opouštěli. Po Wilhelmově smrti zůstalo v ateliéru vše tak, jak to zanechal, a to až do roku 1946. Byl plný obrazů, malířských pomůcek, dekorací a nábytku. Schneiderovi byli Němci, takže se na ně vztahovaly Benešovy dekrety. Byl jim zkonfiskován veškerý majetek, a to včetně všech vlastních uměleckých děl.
Na jaře roku 1946 proběhlo zajištění a soupis předmětů v bytě i ateliéru, vše bylo převedeno do správy muzea a uloženo v budově dnešní Galerie umění. Známe dokonce přesný počet zajištěných obrazů, a to včetně rozměrů, techniky a krátkého popisu. Historie rodiny Schneiderových v Karlových Varech se uzavírá o Velikonocích roku 1946, kdy byla Isabella i s nejstarší dcerou Antonií vysídlena.
Wilhelm Schneider byl všestranný malíř, zdatný portrétista i krajinář. Zhostil se prakticky jakéhokoli zadání. Nemaloval však jen na zakázku, často tvořil pro radost sobě i členům své rodiny. Důkazem je nespočet rodinných portrétů v různém stupni rozpracovanosti, které se nacházely v jeho ateliéru v okamžiku konfiskace. Nejznámějšími díly jsou dvě rozměrná plátna s názvem Slavní návštěvníci, vytvořená pro budovu Císařských lázní v Karlových Varech. Zobrazují desítky slavných osobností, které byly nějakým způsobem s lázněmi nad Teplou spojeny.
Významnou část dochovaných děl tvoří obrazy s historickou tématikou, které jsou jakýmsi rodinným albem lázeňského města, po kterém rádi sáhneme ve chvíli, kdy si chceme připomenout zásadní okamžiky v dějinách Karlových Varů. Valná většina z nich se nachází v karlovarském muzeu: například Valdštejnův příjezd do Karlových Varů v roce 1630 nebo Voják třicetileté války. V muzejních depozitářích se pak ukrývají takové poklady jako Koncert Nicoly Paganiniho v Karlových Varech roce 1828, Selské povstání v Karlových Varech – Drahovicích roku 1680 nebo Sv. Hubert na lovu. Naopak nejméně známou Schneidrovou tvorbou jsou díla s náboženskými motivy. Nejznámějším náboženským dílem je zřejmě Pieta, která se objevila již v roce 1921 na výstavě Metznerbundu, jehož byl Schneider členem.
Na vzpomínkové výstavě byla také veřejnosti představena tvorba Oswalda Schneidera (1900–1920), byla jí věnována jedna celá místnost. Stejně jako jeho otec a bratři, i on studoval malířství v Mnichově, a to pod vedením profesora Langenmatela. Na výstavě byly také dva obrazy nejmladšího Wilhelmova syna – Maxe Schneidera:otcův portrét a dvojportrét rodičů. Max šel také ve šlépějích svého otce, studoval v Mnichově a posléze se usadil v Karlových Varech. Významnou epizodou v jeho životě byla vojenská služba, kterou prožil v prvních letech mladé republiky na Podkarpatské Rusi. Tam mu učaroval námět, ke kterému se opakovaně vracel - židovští rabíni. Po válce musel také opustit svůj domov a odešel s manželkou a dvěma dětmi do Německa. Tam se nadále věnoval malbě, kterou též vyučoval. Na sklonku svého života se do Čech vracel a pátral po osudu svých i otcových obrazů.
Vzpomínková výstava patří bezesporu k nejvýznamnějším kulturním a uměleckým událostem meziválečných Karlových Varů. Wilhelm Schneider vystavoval jen velmi málo a tato výstava byla zřejmě jeho jedinou samostatnou výstavou vůbec. Většinu vystavených děl dnes považujeme za ztracenou; známe osud pouze šesti obrazů, z nichž se tři nacházejí v karlovarském muzeu, ostatní jsou v soukromých rukou. Veřejnosti byla také představena tvorba Oswalda Schneidera, která by jinak upadla v zapomnění úplně.
Kateřina Švajdlerová
Weinmann 1987: Josef Weinmann, Egerländer biografisches Lexikon, Band 2. (N–Z), Männedorf/ZH 1987, s. 171
Eghalanda Bundeszeiting XIII, 1934, 15. 6., č. 6
Viktor Karell, Akademischer Maler Wilhelm Schneider, Karlsbad 1935, s. 2
Sbírka Stanislava Burachoviče, karton Výtvarní umělci Karlovarska.
Kunstforum Ostdeutsche Galerie, Archiv, Archivmappe „Schneider“ (Malerfamilie)
Akademischer Maler Wilhelm Schneider. Ein Abriß seines Lebens und Schaffens anläßlich der Gedächtnis-Ausstellung seiner Werke vom 12. bis 30. Mai 1935 in Karlsbad
Místo a rok vydání: Karlovy Vary 1935
Pohled do výstavy
Zleva: Polský šlechtic, Synové Oswald a Max, Polský šlechtic, Dcera Franziska, druhý obraz zprava Manželka Isabella a zcela vpravo Portrét Johanna Schlereta, Wilhelmova dědečka
Fotografie: Císařské lázně, Sbírka Stanislava Burachoviče
Pohled do výstavy
Zleva: Poslední Wilhelmův autoportrét, Portrét dcery Antonie, uprostřed kratšího panelu Syn Oswald, vedle Portrét matky, v průhledu na zadním panelu Pieta
Fotografie: Císařské lázně, Sbírka Stanislava Burachoviče
Pohled do výstavy
Na ústředním panelu vlevo Wilhelm Schneider – dílo Maxe Schneidera, dále autoportrét Wilhelma Schneidera, Anton Schneider: Wilhelmův otec, Wilhelm Schneider, reliéf berlínského sochaře Mansche
Fotografie: Císařské lázně, Sbírka Stanislava Burachoviče
Pohled do výstavy
Zcela vlevo autoportrét Wilhelma Schneidera, dále Portrét dcery Antonie, Dr. Karl Ludwig, Společnice paní von Maleszewsky, autoportrét Wilhelma Schneidera, Paní von Maleszewsky, Dcera Antonie
Fotografie: Císařské lázně, Sbírka Stanislava Burachoviče
Pohled do výstavy
Zleva zrození Venuše, Apoštolové a Skica: Herkules boří chrám
Fotografie: Císařské lázně, Sbírka Stanislava Burachoviče
Pohled do výstavy
Zleva Alegorie umění, Růžencová madona, Alegorie, Bakchantky
Fotografie: Císařské lázně, Sbírka Stanislava Burachoviče
Pohled do výstavy
Druhý obraz zleva Tři Grácie - Paridův soud, vedle Zuzana v lázni, zcela vpravo Bakchantky
Fotografie: Císařské lázně, Sbírka Stanislava Burachoviče
Pohled do výstavy
Zleva Madonna v loubí, Venuše v poutech, Dcera Franziska ve stříbrném čepci, Syn Max v dětském věku, Alegorie poezie, Syn Oswald
Fotografie: Císařské lázně, Sbírka Stanislava Burachoviče
Pohled do výstavy
Vlevo plátno Milenci, vpravo Alegorie U pramene lásky
Fotografie: Císařské lázně, Sbírka Stanislava Burachoviče
Pohled do výstavy
Zcela vlevo Jarní tanec, u pravého okraje fotografie Kopie van Dyckovy Dámy v bílých šatech
Fotografie: Císařské lázně, Sbírka Stanislava Burachoviče
Pohled do výstavy
Zleva kníže Kamil Rohan, Petr Veliký na svatbě rodiny Erbových, Adolf Martin Pleischl
Fotografie: Císařské lázně, Sbírka Stanislava Burachoviče
Pohled do výstavy
Na stěně uprostřed Kytice, Starožitná váza s květinami, Kytice, vpravo následuje malba Polský šlechtic a Wilhelm a Isabella Schneiderovi, dílo Maxe Schneidera
Fotografie: Císařské lázně, Sbírka Stanislava Burachoviče
Pohled do výstavy
Obrazy temperou s náboženskými motivy, díla Oswalda Schneidera, další obrazy též dílo Oswalda Schneidera, v průhledu autoportrét Wilhelma Schneidera a Zavraždění Valdštejna v Chebu, dílo Wilhelma Schneidera
Fotografie: Císařské lázně, Sbírka Stanislava Burachoviče
Pohled do výstavy
Madona na zlatém pozadí a Inmaculata
Fotografie: Císařské lázně, Sbírka Stanislava Burachoviče
Pohled do výstavy
Vlevo Valdštejnův příjezd a Polský šlechtic, v průhledu Dcera Franziska
Fotografie: Císařské lázně, Sbírka Stanislava Burachoviče