Datum:15. dubna 1888 – 15. června 1888
Místo: Praha, Rudolfinum
Pořadatel:Krasoumná jednota pro Čechy
Autoři koncepce:Viktor Barvitius, Karel Javůrek, Julius Mařák
Ve zprávě o činnosti Krasoumné jednoty za rok 1888 je 49. výroční výstava zhodnocena jako úspěšná: „Naši domácí umělci podali skvělý důkaz své dovednosti a vůle, návštěva výstavy byla četnější než loni, prodej děl uměleckých byl čilejší než v roce minulém, i výsledek finanční, hledě k našim poměrům, velice uspokojil. K tomu ovšem částečně přispělo povýšení vstupného. K docílení těchto skvělých výsledků nápomocno bylo valně naše časopisectvo, jemuž vřelé díky projevujeme. […] čistý výnos výstav určen jest ke podporování nemajetných žáků malířské akademie Pražské.“ V katalogu výstavy je uvedeno 455 položek, v konečném součtu, po zahrnutí dodatků, jich bylo 517. Dle citované zprávy: „Na letošní výstavu uměleckou posláno bylo celkem 517 čísel, z nichž bylo: 288 olejových obrazů, 91 akvarelů, pastelů atd., 18 plastických děl, 6 maleb na skle a sbírka obsahující 114 studií olejových, podle přírody od krajana našeho Aloise Kirniga.“
Před zahájením panovaly obavy, zda se podaří sehnat dost exponátů vzhledem k tomu, že na jaře 1888 se konaly dvě velké výstavy ve Vídni (jubilejní) a v Mnichově (mezinárodní). Podíl prací ze zahraničí se kvůli tomu skutečně snížil, kritik Vilém Weitenweber však kvitoval, že tento ročník se konečně dá označit jako „Pražský salon“, jako „barevný koncert, na němž naši domácí umělci hrají první housle“ [Weitenweber 1888, s. 1; Filip – Musil 2021, s. 232]. Velkou zásluhu na tom měla pražská umělecká akademie, která po povolání profesorů Mařáka a Pirnera v roce 1887 „jakoby se byla znovu zrodila“ [Weitenweber 1888a, s. 351]. Kritik ocenil též umístění domácích prací na čestných místech, ponejvíce ve velkém sále. Mezi vystavující pronikli ve výjimečně vysokém počtu „chovanci akademie“ v Praze (v katalogu s hvězdičkou u jména): Vojtěch Bartoněk, Josef Douba, Alexander Jakesch, Luděk Marold, Karel Pavlík, Josef Rolletschek, Vilém Trsek a Joža Uprka. Jejich díla na sebe strhla pozornost a byla také komerčně úspěšná, tři z nich se prodala dokonce ještě před zahájením výstavy, když prodej zprostředkoval prof. Mařák [Filip – Musil 2021, s. 232]. Maroldův Vaječný trh nejprve získal Vojtěch rytíř Lanna, ale přenechal jej Obrazárně SVPU v Rudolfinu, pro niž jej ze státních prostředků zakoupilo c. k. ministerstvo kultu a vyučování. Ve Vídni se našli také kupci Bartoňkových obrazů Rekruti a Starý mluvka, jimiž se stali stavitel Josef Hlávka a ministr Paul von Gautsch. Velké plátno Karla Pavlíka Pompejánský otrokář zakoupil Rudolf Schuster zastupující Kunstverlag Berlin SW. V nekrologu umělce, který v 27 letech zemřel na tuberkulózu, bylo zpětně hodnoceno jako „netoliko největší, nýbrž i nejzajímavější obraz celé výstavy“, vadilo pouze, že Pavlík „nečerpal svou látku z dějin domácích“ [Weitenweber 1890, s. 287; Filip – Musil 2021, s. 237-238]. Uprkovy Malérečky zakoupila paní Wiehlová, zřejmě žena pražského architekta. Dráždivým spojením erotismu se starozákonním či raně křesťanským námětem zaujali malíři Douba a Jakesch; první z nich představil obraz David a Abigail a druhý Umučení sv. Theodosie podle vzoru Gabriela Maxe. Uvedeným dílům studentů akademie věnovala kritika největší pozornost a viděla v nich příslib do budoucna.
Podle soupisu z katalogu, včetně ne zcela kompletních exponátů dodatku, bylo na výstavě zastoupeno celkem 241 umělců a umělkyň, z toho 6 již zesnulých. Katalog uvádí jejich aktuální působiště (viz Přílohu; kde chybělo, bylo doplněno). V Praze působilo skutečně nejvíce vystavujících umělců, a to 56 (tj. 23,2%), další 3 v České Lípě, Karlových Varech a Teplicích, ve Vídni 40 a další 3 v (Bad) Aussee, Klagenfurtu a Salcburku, v Předlitavsku ještě další 3 (Krakov, Terst a Opatija), v Zalitavsku 1 (Nadasd-Ladány). Pokud jde o zahraničí, nejvíce (82, tj. 34% ze všech) umělců zaslalo svá díla z Německa: 34 z Mnichova, 17 z Berlína, 15 z Düsseldorfu, po 4 z Drážďan, Hamburku (s předměstím Altonou) a Stuttgartu a po 1 z Frankfurtu, Hanoveru, Lipska a Štrasburku. Velmi oblíbená byla italská centra umění, především Milán, Florencie, Řím a Benátky s 8, 5, 4 a 3 vystavujícími, celkový počet 24 doplnily ještě Bologna (2), Verona a Livorno (po 1). Relativně slabé zastoupení – oproti dalšímu decenniu – měly tehdy ještě Paříž (5) a Brusel (6, s blízkými městy Laeken a Ixelles), jakož i Antverpy (3), Amsterdam a Haag (po 1). Pro úplnost uveďme ještě švýcarské Lugano, ruskou Tulu a Varšavu (po 1).
Podle seznamu soukromých nákupů v archívu Krasoumné jednoty byla za nejvyšší ceny, v řádu tisíců zlatých, zakoupena následující díla: za 5.623,31 akvarel Benátský motiv od tamního malíře Ludwiga Passiniho (zaplatil veřejný fond pro obrazovou galerii, dodatek) a olejomalby – za 2.676 Villa Borghese od Oswalda Achenbacha z Düsseldorfu (August Řehoř, č. kat. 295), za 1.684,80 Jaro v údolí gadenském v Bernských horách od Karla Ludwiga z Berlína (týž pro galerii, č. kat. 268), za 1.500 již zmíněný Pompejánský otrokář, za 1.116 Motiv z ostrova Capri od Alberta Flamma z Düsseldorfu (O. Troitzsch, Kunstanstalt für Farbendruck, Berlín, č. kat. 296), za 1.113 Podzimní večer od Julia Mařáka (A. Řehoř pro galerii, č. kat. 477) a za rovných tisíc zlatých Motiv ze Severního moře od Augusta Kesslera z Düsseldorfu (veřejný fond, č. kat. 258). Celkem bylo prodáno 35 děl za 20.709,71 zl., jakož i dalších 32 děl v ceně 4.745,25 zl. pro vítěze slosování. Nejdražší prodaný kus, Passiniho akvarel z Benátek, nalezl vřelé ocenění: „Krásný, lehký a účinný kolorit, jistě zachycená nálada a bravurní ,chic´ v kresbě, invence a provedení splývá v dojem tak účinný, jako při žádném jiném obraze celé výstavy.“ [Mrštík 1888, s. 268]
Klíčovým tématem kritik se stává pronikání naturalismu, jehož umělecké projevy se v posledních dvaceti letech 19. století rozšířily po celé Evropě, přičemž ve výtvarném umění může být považována za vrchol pařížská Světová výstava roku 1889 [Le Men 2000, s. 306]. Nejplodnější recenzentkou 49. výroční výstavy Krasoumné jednoty byla Renáta Tyršová. Ta preferovala umění idealistického zaměření, čímž pokračovala v linii svého zesnulého chotě Miroslava Tyrše. Ve své recenzi varovala jak před hrozící banalitou naturalismu, tak před pouhou virtuozitou formy: „V záplavě lehce odbytého zboží malířského vedle představitelů moderní věrné reprodukce všední skutečnosti, vedle napořád četnějších prací, v nichž obratnost a smělost ruky ducha i duši nám nahrazovat musí, odvyklo si skorem obecenstvo i kritika potkávat se na výstavách místních i širších s díly, jež nad hroudu pozemské všednosti smělým vzletem se povznášejí.“ [Tyršová 1888] Jako protipříklad díla „jisté ruky“, jež je „zároveň výrazem ryze povznešené duše umělecké“ uvedla jezdeckou sochu sv. Václava od J. V. Myslbeka [tamtéž]. Ve velkém sále Rudolfina bylo možno pomocný model této sochy srovnat s analogickým dílem Myslbekova rivala Bohuslava Schnircha, jezdeckou sochou Jiřího z Poděbrad v polovičním měřítku. Je třeba dodat, že vyhraněná díla naturalismu na „pražském salonu“ roku 1888 nebyla zastoupena, avšak prvky tohoto směru pronikly do žánrové malby, což asi nejlépe ilustrují výše zmíněné obrazy Vojtěcha Bartoňka a Luďka Marolda z prostředí pražských trhů.
Aleš Filip
Filip – Musil 2021: Aleš Filip – Roman Musil, Proměny salonního umění na výročních výstavách Krasoumné jednoty v Praze, in: iidem (eds.), Epocha salonů. České salonní umění a mezinárodní výtvarná scéna 1870–1914, Brno – Plzeň 2021, s. 199–310
Le Men 2000: Ségolène Le Men, „Když už tu je naturalismus…“, in: Marie Mžyková (ed.), Křídla slávy. Vojtěch Hynais, čeští Pařížané a Francie, Praha 2000, díl I., s. 296–319
Mrštík 1888: V(ilém) Mrštík, Umělecká výstava v Praze, část V., Ruch X, 1888, s. 268–269
Tyršová 1888: R(enáta) Tyršová, Umělecká výstava v Rudolfinu, část I., Národní listy XXVIII, 1888, příl. k č. 119, nestr.
Weitenweber 1888: W. W. (zn. v poslední části, Wilhelm Weitenweber), Prager Salon 1888, část I., Politik XXVII, 1888, č. 107, s. 1–2
Weitenweber 1888a: V. W. (Vilém Weitenweber), Výroční výstava Krasoumné jednoty v Rudolfinu, část I., Zlatá Praha V, 1887–1888, s. 351
Weitenweber 1890: V. W. (Vilém Weitenweber), Karel Pavlík, Zlatá Praha VII, 1889–1890, s. 287
Jakub Bachtík – Lukáš Duchek – Jakub Jareš (eds.), Chrám umění: Rudolfinum, Praha 2020
Anna Masaryková, Cizí umělci na výstavách Krasoumné jednoty v Praze, in: Jaroslav Pešina (ed.), Sborník k sedmdesátinám Jana Květa (Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et historica), Praha 1965, s. 199–205
Vladimír Novotný, Sto let Krasoumné jednoty, Praha 1935
Roman Prahl, Z malířských salonů v Praze před sto lety (kat. výst.), Národní galerie v Praze, 1980
Lucie Vlčková, Krajinomalba v Praze 1840–1890. Prezentace krajinomalby a její reflexe na výstavách Krasoumné jednoty, Praha 2009
Vít Vlnas (ed.), Obrazárna v Čechách 1796–1918. Katalog výstavy uspořádané Národní galerií v Praze u příležitosti dvoustého výročí založení Obrazárny Společnosti vlasteneckých přátel umění, Praha 1996
Archiv Národní galerie v Praze, fond SVPU, inv. č. 165, Zpráva Krasoumné jednoty o činnosti za rok 1888, inv. č. 199, Seznamy soukromých nákupů na výstavách, 1843–1896
Achenbach, Oswald
Achini, Angelo
Bartoněk, Vojtěch
Baugutová, Marie Anna
Benzoni, Giovanni Maria
Blau, Tina
Boisson, Léon
Bompiani, Augusto
Bompiani, Clelia
Boubong, Antonie
Bouché, Carl de
Bradley, John Henry
Braun, Louis
Brühl, Alfred von
Bürklein, Gottfried
Buschbeck, Hermann
Dahl, Siegwald Johannes
Dall´Oca Bianca, Angelo
Decker, Georg
Delfs, Moritz
Dommershuijzen, Christiaan
Dotzauer, Franz
Ehlen, E.
Ehrenberg, Carl
Eilers, Gustav
Eisenstein, Rosa von
Elven, Tetar van
Emelé, Wilhelm
Emingerová, Helena
Esch, Maria Mathilde
Eschenburg, Marianne von
Fabarius, Friedrich Wilhelm
Faccioli, Raffaele
Fagerlin, Ferdinand
Fehdmer, Richard
Fer, A.
Fiala, Oskar
Flamm, Albert
Flockenhaus, Heinz
Forell, Robert
Friedländer, Camilla
Fritsch, Melchior
Galter, L.
Gaul, Gustav
Gędlek, Ludwig
Geiger-Thuring, August
Gelli, Edoardo
Gérard, Théodore
Gerson, Wojciech
Gilardelli, Aurora
Gioli, Francesco
Grab, Bertha von
Grandi, Francesco
Grebe, Fritz
Greve, Hedwig
Groll, Andreas
Guffens, Godfried
Guida, E.
Haanen, Remy
Hacker, Horst Bernard
Hanel-Dolanský, Josef
Haubtmann, Michael
Hausmann, Ernst
Hausmann, V.
Hergesel, František
Herkomer, Hubert
Hermann, A.
Hermanns, Heinrich
Herpel, Franz
Heyser, Friedrich
Hiller, Heinrich
Hinterholzer, Franz
Hochberger, Gabriela von
Hochberger, Marie von
Holzer, Joseph
Höna-Senft, Hedwig
Jakesch, Alexander
Janda, Hermine von
Jansa, Václav
Jansen, Louisa
Jaroszyński, Józef
Javůrek, Karel
Kappis, Albert
Kauffmann, Hugo
Kaulbach, Hermann
Keller, Ferdinand
Kern, Hermann
Kessler, August
Kirnig, Alois
Kirschberg, Ernestine von
Kirschnerová, Marie Louisa
Kleczyński, Bohdan
Kleinteich, J.
Klouček, Celda
Knöchel, Hanuš
Kobilca, Ivana
Koch, Georg Karl
Koppay, Joszi
Kregczy, Edmund
Krisan, Antonín
Kroupa, Václav
Kubin, Karoline
Kühnsová, Adéla
Lage, Julie
Lang-Larisch, Henriette
Lauffer, Emil
Laux, Marie
Lehmann, Charlotte
Lehmann, Katharina
Leinecker, Franz
Lerch, Lev
Liebscher, Adolf
Liebscher, Karel
Lipps, Richard
Lobedan, Emma
Lonza, Antonio
Ludwig, Karl
Luppen, Joseph van
Magr, Josef
Mahlknecht, Edmund
Mali, Christian
Mangili, F.
Marko, Karl
Marold, Luděk
Mařák, Julius
Mathauser, Josef
Max-Ehrlerová, Luisa
Meindl, Josef
Merwart, Paul
Mikesch, Fritzi
Miksch, Gustav
Millner, Carl
Mohr-Piepenhagenová, Charlotta
Mols, Robert
Monteverde, Luigi
Mühlig, Hugo
Müller, Eduard Josef
Müllner, Karl
Musin, Auguste Henri
Musin, François-Etienne
Myslbek, Josef Václav
Passini, Ludwig
Pausinger, Franz von
Pavlík, Karel
Pelikan, Emilie
Pendini, Ugo
Perlsee, Ignác
Peters, Anna
Peters, Otto
Peters, Pieter Francis
Peters, Pietronella
Pitner, Franz
Popp, Antonín
Portaels, Jean François
Possart, Felix
Pratere, Edmond de
Procházka, Antonín
Rabes, Max
Radimský, Václav
Ransonnet, Elise von
Rex, Oskar
Rheinemann, Albert
Richter, Osvald
Roberti, R.
Rolletschek, Josef
Rothky, Hanna von
Royt, Jakub
Rudl, Zikmund
Ruths, Valentin
Ržiwnatz, Josef František
Sala, Paolo
Savini, Alfonso
Sckell, Ludwig
Seydlová, Anna
Schaeffer, August
Scheiwl, Josef
Schermaul, Jenny
Scherres, Carl
Schimatschek, Antonín
Schindler, A.
Schmigoz, H.
Schnirch, Bohuslav
Scholz, Richard
Schönn, Alois
Schonrock, Leo
Schram, Alois
Schubert, Victor von
Schulhof, Adolf
Schüller, Karl
Schurig, Felix
Schützinger, Waldemar
Schweninger, Carl jun.
Sieburger, Bernhard
Sieburger, Frieda
Sietze, Helene
Sichel, Nathanael
Sinding, Otto
Sochor, Václav
Sommer, Carl August
Stadler, Toni von
Stallmach, Josef
Steffen, Eduard
Stephan, Leopold
Stibral, Jiří
Stöckler, Emanuel von
Stoll, Leopold
Straybl, František
Strecker, Emil
Stréchine, Stephanie von
Swoboda, Edward
Sylt, E.
Wald, Jakob
Waldhauser, Antonín
Wehli, Matěj
Weinberger, Anton
Wergeland, Oscar
Wille, Fritz von
Willroider, Josef
Wisinger-Florian, Olga
Eduard Dubsky von Wittenau, Prager Kunstausstellung, Allgemeine Kunst-Chronik XII, 1888, s. 543, 572–573, 594
pdfF. A., Prager Kunstausstellung 1888, Prager Tagblatt XII, 1888, č. 121, 1. 5., s. 1–3; č. 129, 9. 5., s. 1–3; č. 135, 15. 5., s. 1–3; č. 142, 23. 5., s. 1–2; č. 151, 1. 6., s. 1–2; č. 163, 13. 6., s. 1–2; č. 165, 15. 6., s. 1–2
pdff. f., Prager Kunstaustellung, Bohemia LXI, 1888, příl. k č. 108, 18. 4., s. 1–2; k č. 110, 20. 4., s. 1–2; k č. 115, 25. 4., s. 2–3; An. (L. W. T.), dtto, příl. k č. 132, 12. 5., s. 1–2; k č. 149, 30. 5., s. 2
pdfV(ilém) Mrštík, Umělecká výstava v Praze, Ruch X, 1888, č. 13, 5. 5., s. 203–204; č. 14, 15. 5., s. 221–222; č. 15, 25. 5., s. 237–238; č. 16, 5. 6., s. 252–253; č. 17, 15. 6., s. 268–269
pdfR(enáta) Tyršová, Umělecká výstava v Rudolfinu, Národní listy XXVIII, 1888, č. 119, 29. 4., příloha, nestr.; č. 128, 8. 5., příloha, nestr.; č. 145, 26. 5., příloha, nestr.; č.159, 9. 6., příloha, nestr.
pdfRenáta Tyršová (R. T-á), Výstava Krasoumné jednoty v Rudolfinu, Světozor XXII, 1887–1888, č. 24, 4. 5., s. 382–383; č. 25, 11. 5., s. 398; č. 26, 18. 5., s. 414; č. 27, 25. 5., s. 430; č. 28, 1. 6., s. 445–446; č. 29, 8. 6., s. 461–462, č. 30, 15. 6., s. 478
pdfVilém Weitenweber (V. W.), Výroční výstava Krasoumné jednoty v Rudolfinu, Zlatá Praha V, 1887–1888, č. 22, 20. 4., s. 351; č. 23, 27. 4., s. 367; č. 24, 4. 5., s. 383; č. 25, 11. 5., s. 399; č. 26, 18. 5., s. 415; č. 27, 25. 5., s. 431; č. 29, 8. 6., s. 463–464
pdfVilém (Wilhelm) Weitenweber (W. W.), Prager Salon 1888, Politik XXVII, 1888, č. 107, 17. 4., s. 1–2; č. 115, 25. 4., s. 1–2; č. 122, 2. 5., s. 1–2; č. 130, 10. 5., s. 2–4; č. 149, 30. 5., s. 1–3
pdfAnonym, Výroční umělecká výstava, Světozor XXII, 1887–1888, s. 352
Anonym, Kunstausstellung in Rudolphinum, Prager Tagblatt XII, 1888, č. 104, s. 3
Anonym, Die Kunstausstellung in Rudolphinum, Prager Tagblatt XII, 1888, č. 106, s. 3
Anonym, Die Kunstausstellung in Rudolphinum, Prager Tagblatt XII, 1888, č. 139, s. 2
Anonym, Die Kunstausstellung in Rudolphinum, Prager Tagblatt XII, 1888, č. 164, s. 3
Anonym, Gemäldegalerie in Rudolphinum, Prager Tagblatt XII, 1888, č. 174, s. 4