Datum:20. dubna 1949 – 15. května 1949
Místo: Praha, Palác Žofín
Pořadatel:Svaz československo-sovětského přátelství, Unie architektů, Výtvarný odbor Umělecké besedy
Výstava Architektura národů SSSR, s podtitulem Z nedávné minulosti k výstavbě socialistického dneška, představila českému publiku na jaře 1949 dosud chybějící obraz socialistického realismu v architektuře. Doplnila tak o dva roky starší expozici Umělecké besedy s malířským souborem čtyř sovětských národních umělců, na kterou navázala i grafickou úpravou katalogu Karla Šourka.
Autoři přehlídky pojali prezentaci sovětské architektury zeširoka, a to jak z hlediska časového zařazení staveb, od středověku po současnost, tak ve vztahu k jejich provenienci, se zástupci napříč regiony SSSR. Přibližně třetinu ze sto třiceti sedmi exponátů tvořily příklady starší architektury s výrazným zastoupením sakrálních staveb [Rzjanin 1949, s. 22–30]. Fotografické snímky v expozici ukazovaly například dřevěný kostel na ostrově Kiži u Oněžského jezera z počátku 18. století, středověkou klášterní skupinu Achpat na území dnešní Gruzie nebo kazašské mauzoleum (mešitu) Chodži Ahmeda Jásavího.
Většina vystavených děl však pocházela ze třicátých a čtyřicátých let dvacátého století, kdy se v Sovětském svazu již uplatňovala doktrína socialistického realismu. Návštěvníky do sálů pražského Žofína a následně (21. 5. – 10. 6.) v brněnském Domě umění uváděla podobizna J. V. Stalina a expozice pomyslně vrcholila návrhem Paláce sovětů v Moskvě od trojice architektů Borise Jofana, Vladimira Ščuka a Vladimira Gelfrejcha. Výstava dále představila plány přestavby měst (např. Vilna, Tallinu, Novgorodu, Rostova nad Donem, Moskvy), nové průmyslové podniky (např. Azovstal, Magnitogorsk), moskevský vodní kanál a metro (např. stanice Izmajlovskaja od Borise Vilenskijeho), lázeňské stavby, kulturní a sportovní zařízení (např. opera v Novosibirsku od Alexandra Ginzburga, divadlo v Jerevanu od Alexandra Tamaňana) nebo výstavní areály (např. Všesvazová zemědělská výstava v Moskvě).
Socialistický realismus v architektuře prezentovala jak klasicizující forma, tak typové určení staveb pro potřeby, vzdělávání a odpočinek obyvatel Sovětského svazu. Pořadatelé v doprovodných popiskách u exponátů akcentovali vybrané „národní prvky“, případně „barbarské ničení památek německo-fašistickými okupanty“ [Rzjanin 1949]. Protifašistický narativ a důraz na destrukci během druhé světové války tvořil vhodný protiklad k propagovanému socialistickému systému výstavby. Nová sovětská architektura měla vědomě navázat na lidové stavitelství a historii. Její charakteristika se však opírala také o negativní vymezení se proti „lžiradikální teorii“ internacionálního modernismu, jak funkcionalismus a konstruktivismus nazval katalogový text převzatý z Velké sovětské encyklopedie [Rzjanin 1949, s. 8].
Jan Rott v Kulturní politice na základě výstavy pojmenoval tři základní ponaučení pro budoucí socialistický realismus v Československu, který po vzoru katalogu pojímal zejména v opozici k avantgardní architektuře. Nový směr měl v první řadě vycházet z národní kultury (a nikoliv kopírovat sovětské vzory), dále prosazovat kvality trvalé hodnoty (nikoliv provizoria) a nakonec v dialogu s architekturou přiblížit širokým vrstvám umění [Rott 1949, s. 3].
Opatrné zastání nalezl funkcionalismus u Stanislava Semráda v recenzi s názvem Proti formalismu v architektuře [Semrád 1949, s. 53–57]. Navzdory úvodním tezím o meziválečné tvorbě jako reakci na úpadek kultury předchozí epochy, Semrád obecně zatracování modernismu ve prospěch nového socialistického směru odmítal. „Má to znamenat [jeho] likvidaci, má to znamenat cestu zpátky, jak někteří ustrašení duchové míní? Odpovídám ne!“ [Semrád 1949, s. 56] Závěrem autor optimisticky zhodnotil důsledky výstavy pro české prostředí tak, že se československá architektura „poučí z hlavních idejí nové sovětské architektury, ale kupředu půjde svou cestou“ [Semrád 1949, s. 57].
Výstava Architektura národů SSSR měla především osvětový charakter, který se pokusila naplnit důrazem na umělecký výraz prezentovaných staveb. Návštěvníci se tak s architekturou Sovětského svazu seznamovali zejména skrze fotografické zvětšeniny exteriérových záběrů budov ve zlatých paspartách. Jedna z mála výtek, k jinak oslavované přehlídce, upozorňovala na absenci půdorysů, protože právě v nich se nová sovětská architektura s klasicizujícími fasádami měla odlišovat od historických staveb [Starý 1949 s. 72].
Jiří Kroha se v zahajovací řeči obrátil k lidem s výzvou ohledně studia vystavených děl. „Výstava zasluhuje, aby ji studovali nejen architekti, ale by se s ní seznámily i nejširší vrstvy našich pracujících, aby viděly, že socialismus po svých počátečních obtížích je schopen takové přestavby svého prostředí, jaké nebyl schopen žádný společenský řád dřívější doby“ [Kroha 1949, s. 4]. Edukaci českých architektů o sovětském stavitelství podporovaly fotografie z výstavy doprovázející články a pochvalné recenze v časopisech. Oldřich Starý například do Architektury ČSR napsal, že výstava „byla z nejpoučnějších a nejzajímavějších, jaké obyvatelé Prahy kdy spatřili“ [Starý 1949 s. 68].
Nekritické přijetí manifestační výstavy Architektura národů SSSR v roce 1949 odpovídalo oficiální politice bez možnosti otevřeně její obsah problematizovat. Ruské historické a klasicizující stavby na fotografiích putovní přehlídky se pro československé architekty staly závaznou pomůckou do budoucna. Články referující o výstavě a architektuře Sovětského svazu s bohatým obrazovým doprovodem uvedly do české architektury socialistický realismus a nastavily jeho základní pojmový slovník.
Magdalena Dědičová
Kroha 1949: Jiří Kroha, Výstava architektury národů Sovětského svazu, Rudé právo XXIX, 1949, č. 114,15. 5., s. 4
Rott 1949: Jan Rott, Trojí ponaučení, Kulturní politika IV, č. 18, 6. 5., s. 3
Rzjanin 1949: M. [Michail] I. [Ivanovič] Rzjanin, Architektura národů SSSR, z nedávné minulosti k výstavbě socialistického dneška (kat. výst.), Praha 1949
Semrád 1949: Stanislav Semrád, Proti formalismu v architektuře (k výstavě architektury národů Sovětského svazu, v květnu 1949), Architekt XLVII, 1949, č. 4, srpen, s. 53–57
Starý 1949: Oldřich Starý, Architektura národů SSSR, Architektura ČSR VIII, 1949, s. 68–72
Pavel Halík, Česká architektura padesátých let, Studie o střetu funkcionalismu a konstruktivismu i ideovými východisky socialistického realismu, Praha 2022
Pavel Halík, Architektura padesátých let, in: Polana Bregantová, Rostislav Švácha, Marie Platovská (eds.), Dějiny českého výtvarného umění V 1939/1958, Praha 2005, s. 293–328
Jaroslav Pokorný, Obrana architektů 48-68, Architektura ČSSR XXVIII, 1969, č. 2, s. 106–108
Rostislav Švácha, Česká architektura 1956–1963, in: Ohniska znovuzrození: České
umění 1956–1963 (kat. výst., Galerie hlavního města Prahy), Praha 1994, s. 241–258
Barchin, Boris
Baženov, Vasilij
Begman, Grigorij
Bělopolskij, Jakov
Čaldymov, Andrej
Čečulin, Dimitrij
Ginzburg, Alexandr
Golc, Georgij
Jakovlev, Jurij
Jakovlev, Konstantin
Jakovlev, Posnik
Janovský, Vladimír
Jofan, Boris
Jocheles, Jevgenij
Kazakov, Matěj
Kokorin, Viktor
Kolli, N. J.
Kolpakovová, Věra
Koň, Fjodor
Kurdiani, Arčil
Langbard, Josef
Langman, Arkadij
Lansere, Nikolaj
Levinson, Jevgenij
Ležava, Georgie
Lichtenberg, Jakov
Mašinský, Michail
Mělnikov, Abram
Mičurin
Mikučanis, Arkadij
Mordvinov
Movčan, Gennadij
Rastrelli, Bartoloměj
Revkovskij, Jurij
Rjumin, Nikolaj
Romanovskij, I.
Rossi, K. I.
Rožin, I. E.
Rubaněnko, Boris
Rudněv, Lev
Ruchljaděv, Alexej
Safarjan, Samvel
Satunc, Stěpan
Saveljev, L.
Semjonov, Vladimír
Simbircev, Vasilij
Simonov, G.
Stapran, O. A.
Stasov, Vladimír
Strelakov
Vasiljev, Alexej
Vasilkovskij, S. V.
Vesnin, Alexandr
Architektura národů SSSR, Z nedávné minulosti k výstavbě socialistického dneška
Vydavatel: Umělecká beseda
Místo a rok vydání: Praha 1949
Anonym, Výstava „Architektura národů SSSR“, Práce V, 1949, č. 94, 22. 4., s. 5
pdfčt, Architektura národů SSSR, Lidové noviny LVII, 1949, č. 94, 22. 4., s. 5
pdfGa, Architektura národů SSSR, Haló – nedělní noviny V, 1949, č. 20, 15. 5., s. 5
pdfS. Semrád, Proti formalismu v architektuře (k výstavě architektury národů Sovětského svazu, v květnu 1949), Architekt XLVIII, 1949, č. 4, srpen, s. 53–57
pdfost [Oldřich Starý], Architektura národů Sovětského svazu, Lidové noviny LVII, 1949, č. 120, 22. 5., s. 7
pdfV. Šantrůček, Architektura národů SSSR, Svět sovětů XII, 1949, č. 20, 13. 5., s. 4
pdfAnonym, Architektura národů SSSR, Práce V, 1949, č. 88, 14. 4., s. 2
Anonym, Pražská výstava „Architektura národů SSSR“ zahájena, Práce V, 1949, č. 93, 21. 4., s. 5
Anonym, Ve výstavních síních Domu umění v Brně…, Lidová demokracie V, 1949, č. 120, 22. 5., s. 2