Databáze uměleckých výstav v českých zemích 1820 – 1950

1946
Britské moderní umění

Datum:22. února 1946 – 17. března 1946

Místo: Praha, Alšova síň

Pořadatel:Umělecká beseda

komentář

„Výstava britského umění v Alšově síni Umělecké Besedy je po španělské výstavě druhou mezinárodní událostí výtvarného života osvobozené republiky,“ konstatoval recenzent v Lidové demokracii [zmz 1946]. Nevelká výstava osmi britských moderních umělců a jedné umělkyně doputovala do Prahy z Paříže se zastávkou v Brně. Zde byla prezentována 25. 1. – 17. 2. 1946 pod názvem Soudobé britské umění v místnosti kulturního a školského referátu Národního výboru Velkého Brna péčí Britské rady (British Council) a Bloku výtvarných umění země Moravskoslezské, který k výstavě publikoval samostatný katalog. V Praze výstavu přejal spolek Umělecká beseda, který v této době aspiroval na zprostředkování klíčových mezinárodních výstavních projektů.

Britské moderní umění se v roce 1946 představilo jako 391. výstava Umělecké besedy v komorních prostorách Alšovy síně v Besední ulici na Malé Straně. Doprovodný katalog uvádí, že na výstavě bylo prezentováno 57 děl, pochopitelně se jednalo o drobnější práce, převážně kresby, desítku obrazů a několik plastik. Ojedinělý záběr instalace dokládá tradiční podobu výstavy, tedy paspartované kresby (převážně akvarely a kvaše) zavěšené na zdech v kombinaci s menšími formáty olejových obrazů. Vedle ikony britského moderního sochařství Henryho Moora se na výstavě českému publiku představili především malíři, kteří patřili mezi tzv. válečné umělce. Jednalo se o oficiální statut, který umožňoval v době válečné mobilizace kontinuálně pracovat na zakázku britské armády. Většina děl byla tedy zapůjčena z majetku Poradního komitétu válečných umělců a soukromých sbírek, mezi nimiž vyniká sbírka Kennetha Clarka, který působil jako ředitel Britské národní galerie a během druhé světové války byl hlavním garantem Poradního komitétu válečných umělců (War Artists' Advisory Committee - WAAC). Váleční umělci měli vizuálně zachytit, jak válka proměnila život společnosti: „Jejich úkolem bylo zaznamenávat a vykládat čarou a barvou to, co se dálo s tělem a duší naší země a našeho národa. Tento úkol mohli plnit, zcela svobodně, prostředky a způsobem vidění, jim vlastním.“ [Eardley-Wilmot 1946] Přestože bychom očekávali, že většina oficiálních válečných umělců budou konzervativní figurální malíři, pravděpodobně díky vlivu Kennetha Clarka mezi nimi figurují, jak dokládá i pražská výstava, modernisticky založení surrealisté (Paul Nash) či umělci směřující k abstrakci (Graham Sutherland, John Tunnard). Většina vystavených děl byla vytvořena v reakci na druhou světovou válku, objevují se zde akvarely zachycující nálety zničenou krajinu a města, pobořené kostely (John Piper) nebo obyvatele Londýna spící v krytech podzemní dráhy, např. Moorovy akvarely Řada spáčů nebo Kryt v podzemní dráze. Doplňují je krajiny neutrálnější povahy obdivované a francouzským moderním uměním odchované Frances Hodgkins původem z Nového Zélandu a figurální výjevy skotského malíře Roberta Colquhouna, například nedatovaný olej Truchlící ženy.

Jak v úvodním textu výstavy konstatuje Hazel Eardley-Wilmot, zaměstnankyně British Councilu v Praze, spisovatelka a později amatérská archeoložka, jednalo se o výbor umělců, kteří byli v posledním desetiletí ve Velké Británii nejvíce uznáváni. Dále jsou v katalogu zařazeny překlady básní T. S. Eliota, Sidney Keyese, Edwina Muira a Herberta Reada. Doplňuje je krátký úvodní text Jiřího Kotalíka, jenž zasahuje předkládaný výběr britského moderního umění do vývoje anglických dějin umění a zdůrazňuje, že výstava představuje pro československou veřejnost jednu z prvních příležitostí seznámit se s britským moderním uměním. Každému z vystavujících je věnována strana s černobílou reprodukcí a krátkým medailonem. V závěru katalogu je pak otištěn seznam vystavených děl. Katalog dále deklaraci Výtvarného odboru Umělecké besedy, vyjadřující záměr přesunout výstavní aktivity z Alšovy síně do reprezentativních prostorů na Slovanském ostrově: „Věříme, že příští výstavní plány Umělecké besedy, jejichž smyslem je rozšířit cílevědomě kulturní a umělecké styky našeho kulturního a politického centra, představovaného hlavním městem Prahou, se všemi kulturami spřátelených národů, budou moci býti již uskutečněny v pracovně vyhovujícím novém prostředí, o které usilujeme a které na Slovanském ostrově bude nejen více odpovídat závažnosti domácích a zahraničních uměleckých podniků, ale jsme obecenstvu i přístupnější, zaručí i plnější uplatnění nových kulturních hodnot spojeneckých národů, s nimiž nás musí napříště spojovat kromě vztahů politických a hospodářských i vzájemné poznání kulturní.“ To se Umělecké besedě podařilo a v roce 1947, kdy na Žofíně mimo jiné prezentovala dvě klíčové výstavy poválečného umění Umění moderní AmerikyObrazy národních umělců SSSR. Tuto výstavní aktivitu pak symbolicky uzavřela v roce 1948 výstava Současné britské malířství.

Výstava v Alšově síni se zařadila mezi kulturní projekty, v nichž se československá výtvarná obec pokusila v poválečné době navázat na svůj mezinárodní rozměr a upevnit diplomatické vztahy s vítěznými mocnostmi. Byť svým rozměrem a dosahem nemohla konkurovat paralelně probíhající výstavě Umění demokratického Španělska, byla významnou součástí pokusu vykročit z válkou zapříčiněné izolace. Novou orientaci na britské umění přehodnocující dosud převažující vazby na Francii dokládají i navazující výstavní podniky, např. Výstava moderního anglického malířství z majetku Tate Gallery v Londýně, jež se konala v roce 1946 v Národní galerii v Praze nebo již zmiňované Současné britské malířství z roku 1948. Svou roli v tomto úsilí jistě sehrála politická situace, ale též agilnost Britské rady. Jedním z klíčových přínosů sledované výstavy je pak bezesporu první setkání s díly Henryho Moora, který se pak opakovaně do Československa vracel a významnou měrou ovlivnil české a slovenské sochařství. Výstava též pravděpodobně sehrála významnou roli v kampani za získání výstavních prostor na Slovanském ostrově pro Výtvarný obor spolku Umělecká beseda.

Pavlína Morganová

Citovaná literatura

Eardley-Wilmot 1946: Hazel Eardley-Wilmot, Britské moderní umění, in: Britské moderní umění, Praha: Výtvarný odbor Umělecké besedy 1946, nestr.

zmz 1946: zmz, Britští výtvarníci v Praze, Lidová demokracie II, 1946, č. 53, 7. 3., s. 4.

Další literatura

Jindřich Chalupecký, Výstavy cizího umění, Listy I, 1946, č. 2, s. 318–320.

Rudolf Matys, V umění volnost. Kapitoly z dějin Umělecké besedy, Praha: Academia 2003.

Současné britské malířství (kat. výst.), Praha: Výtvarný odbor Umělecké besedy, 9. 4. – 9. 5. 1948.

Soudobé britské umění (kat. výst.), Brno: Blok výtvarných umělců země Moravskoslezské, 25. 1. – 17. 2. 1946.

Umělecká beseda 18632003 (kat. výst.), Praha: Galerie hlavního města Prahy 2003, s. 50.

Výstava moderního anglického malířství z majetku Tate Gallery v Londýně (kat. výst.), Praha: Národní galerie v Praze 1946.

Igor Zhoř, Hledání tvaru, Praha: Mladá fronta 1967, s. 49.

vystavující autoři
katalog

Britské moderní umění

 

Vydavatel: Umělecká beseda

Místo a rok vydání: Praha 1946

 

Autoři úvodního textu: Hazel Eardley-Wilmot, Jiří Kotalík

recenze

Anonym, Výstava anglického umění v Brně, Svobodné noviny II, 1946, č. 22, 23. 1., s. 3.

jpg
Ferebauer Radovan

Radovan Ferebauer, Anglická výtvarná moderna v Brně, MY 46, 1946, č. 6, s. 4.

jpg

fwh, Slovanský ostrov pro Uměleckou besedu?, Lidová demokracie II, 1946, č. 17, 22. 1., s. 3.

jpg
Hasalová Věra

Věra Hasalová, Dva zahraniční pozdravy Československu, MY 46, 1946, č. 12, s. 5.

jpg

ŠOL, Soudobé britské umění, Mladá fronta II, 1946, č. 53, 3. 3., s. 4.

jpg

zmz, Angličan o výtvarnících své vlasti, Lidová demokracie II, 1946, č. 51, 1. 3., s. 3.

jpg

zmz, Britští výtvarníci v Praze, Lidová demokracie II, 1946, č. 53, 7. 3., s. 4.

jpg
Pohledy do výstavy

Pohled do výstavy Britské moderní umění

drobné zprávy o výstavě

Anonym, Ze současné výstavy britského umění v Praze, Tvorba XV, 1946, č. 11, s. 175

klíčová slova
Přihlásit

Informace o tom, kdo je správcem uživatelských účtů a na koho se obrátit když bude problém.


Zapomenuté heslo