Datum:12. října 1940 – 20. listopadu 1940
Místo: Praha, Budova SVU Mánes
Autoři architektonického řešení:Josef Grus
Pořadatel:SVU Mánes
Výstavou Obraz a socha v bytě v roce 1940 navázal Spolek výtvarných umělců Mánes na tematické a popularizační přehlídky, které začal pořádat na konci třicátých let. Na rozdíl od expozic Postavy z českých dějin nebo Tvář Prahy, komponovaných jako přehledové výstavy tematické, se tentokrát soustředil na praktický způsob instalace uměleckých děl ve vztahu k bytové kultuře. Kresby, malby a drobné sochařské práce svých členů představil v netradičních kulisách bytového interiéru s hlavním cílem návštěvníky edukovat a kultivovat společenský vkus. Autoři výstavy v krátkém katalogovém textu uvedli, že přehlídka „chce ukázati, jak živou součástí obydlí může být obraz nebo socha, a chce poraditi, jak se má správně umístiti umělecké dílo v bytě“ [Anonym 1940].
Architekt Josef Grus řešil expozici částečně klasicky, s obrazy rozvěšenými po zdech, zároveň však do výstavních síní spolku Mánes instaloval čtyři pokojíky vybavené nábytkářskými firmami R. Osolsobě, J. Návratil, V. Hořejš s interiérovými doplňky z Krásné jizby, Topičova salónu a od firmy AKA. Grus v instalaci pracoval s kontrasty, funkcionalistické zařízení kombinoval s historizujícím nábytkem a některé malby, konkrétně například Kytici od Václava Špály, adjustoval ve starožitných rámech. Umělecká díla tak v galerijním prostoru získala netypický kontext, a jak napsal do Světozoru recenzent podepsaný iniciálami J. V., nepůsobila jako muzejní exponáty, ale „ale jako něco, co činí z bytu domov, co opřádá stěny pokoje intimitou, co nezatlačuje praktičnost, ale dělá z ní útulnost“ [J. V. 1940, s. 494].
Z malířů se na výstavě prezentovali větším souborem děl vedle Václava Špály také Vincenc Beneš, Vladimír Sychra nebo Miloslav Holý. Vzhledem k určení obrazů do interiéru, byly nejvíce zastoupeny přírodní motivy, květinová a ovocná zátiší nebo krajinomalby.
Mezi sochaři a sochařkami, Karlem Dvořákem, Zdenkou Schwarzerovou či Janem Kavanem, kteří nejvíce vystavovali portréty a dívčí torza, vybočoval Emil Filla s kubizujícími bronzovými plaketami z cyklu Boje a zápasy. Díla reagující na tíživý konec třicátých let se zápasícími zvířaty, Heraklem a Theseem představil Filla již v roce 1938 na své samostatné přehlídce. Výtvarný kritik Adolf Veselý Fillovy bronzy popsal ve vztahu k ostatním sochařským exponátům s odlehčenější tematikou jako „nejasné a křečovité“ [Veselý 1940, s. 139].
Recenze se však tolik nevěnovaly vystaveným dílům, jako instalaci s bytovými interiéry. Grusovo řešení hodnotily vesměs jako invenční, někteří autoři však dali najevo zklamání ohledně provedení detailů. S kritikou se setkal také katalog s absentujícími jmény architektů (včetně Josefa Gruse) a bez obsáhlejšího textu, který by problematiku výzdoby interiéru hlouběji reflektoval.
Výstava Obraz a socha v bytě, v katalogu označená římskou číslicí I., měla být první expozicí spolku Mánes s tématem obytného prostoru. Řada recenzentů proto drobné nedostatky omlouvala a upozorňovala na snahu rozvíjet bytové otázky v následujících letech. Vzhledem k válečné situaci ale navazující přehlídku Mánes neuskutečnil – až na spolupráci se Zemědělskou jednotou ve výstavním projektu Květiny-ovoce-zelenina z roku 1941.
Předvánoční prodejní přehlídka Obraz a socha v bytě tak v kontextu výstavní politiky spolku Mánes zaujímá specifické místo. Na přelomu třicátých a čtyřicátých let však obecně v souvislosti s proměnou funkcionalismu rostl zájem o bytovou kulturu, reálné podmínky bydlení a individualizované estetické požadavky společnosti. Výstavy věnované interiérové tvorbě pořádal i Topičův salón nebo na začátku války vzniklé tvůrčí uskupení Svazu českého díla a časopisu Architektura. Expozici Obraz a socha v bytě lze v těchto souvislostech vnímat také jako reflexi nových vztahů mezi architekturou a uměním s nastupujícím pozdním modernismem.
Magdalena Dědičová
Anonym 1940: Anonym, Obraz a socha v bytě I. (kat. výst., SVU Mánes), Praha 1940, nestr.
J. V. 1940: J. V. Mezi výstavou a svépomocnou akcí, Světozor XXXX, 1940, č. 43, 25. 10., s. 494Veselý 1940: Ad. [Adolf] Veselý, Výtvarné umění, Pražský spolek „Mánes“…, Zvon XXXXI, 1940, č. 10, 20. 11., s. 139–140
Od, Obraz a socha v Bytě, Lidové noviny XXXXVIII, 1940, č. 495, 29. 9., s. 7
Hana Rousová (ed.), Konec avantgardy? Od mnichovské dohody ke komunistickému převratu, Řevnice 2011
Jaromír Zemina, Emil Filla sochař, práce z let 1913–1938 (kat. výst., Severočeská galerie výtvarného umění), Litoměřice 2002
Archiv hl. města Prahy, fond Spolek výtvarných umělců Mánes č. 1349, Výstavní činnost, Obraz a socha v bytě, 1940, č. 4260
Archiv NG, Sbírka Varia, Výstřižkové sešity SVU Mánes, 1933–1950, př. č. 4202, 87 ks, VF
ASA, Má milá, Venkov XXXV, 1940, č. 247, 20. 10., s. 6
pdfAlžběta Birnbaumová, Přehled výstav „OBRAZ A SOCHA V BYTĚ“, Salon IXX, 1940, č. 11, 15. 11., s. 26
pdfJ. V., Mezi výstavou a svépomocnou akcí, Světozor XXXX, 1940, č. 43, 25. 10., s. 494
pdfM. Kolomazník, Zprávy, Obraz a socha v bytě, Architekt SIA XXXIX, 1940, č. 19, 20. 12., s. 227
pdfO. V., Nové pražské výstavy, Zlín IX, 1940, č. 43, 23. 10., s. 5
pdfma, Nová výstava v Mánesu, Lidové noviny XXXXVIII, 1940, č. 521, 13. 10., s. 7
pdfF. V. Mokrý, Obraz a socha v bytě (poznámky k výstavě v Mánesu), Venkov XXXV, 1940, č. 254, 29. 10., s. 1–2
pdfO. M [Otakar Mrkvička]., Obraz a socha v bytě, k současné výstavě v Mánesu, Lidové noviny XXXXVIII, 1940, č. 547, 27. 10., s. 5
pdfAd. [Adolf] Veselý, Výtvarné umění, Pražský spolek „Mánes“…, Zvon XXXXI, 1940, č. 10, 20. 11., s. 139–140
pdfVýstava Obraz a socha v bytě, pohled do instalace s bytovým interiérem
Foto: Ceps, Pestrý týden XV, 1940
Pohled do výstavy Obraz a socha v bytě
detail s obrazem Zátiší se sítem od Aloise Fišárka a sochou Břetislava Bendy Koza v moderně vybaveném interiéru
Foto: Josef Sudek
Reprodukce: Hana Buddeus (ed.), Sudek a sochy, Praha 2020
Pohled do výstavy Obraz a socha v bytě
detail se sochami Jana Kavana a Josefa Wagnera na improvizovaném parapetu
Foto: Josef Sudek
Reprodukce: Hana Buddeus (ed.), Sudek a sochy, Praha 2020
Pohled do výstavy Obraz a socha v bytě
detail s obrazem Kytice od Václava Špály a sochařskými pracemi Karla Dvořáka Dětský dvojportrét a Václava Markupa Ležící děvče na starožitné komodě
Foto: Josef Sudek
Reprodukce: Hana Buddeus (ed.), Sudek a sochy, Praha 2020
Výstava Obraz a socha v bytě, návštěva prezidenta Emila Háchy s Kamilem Novotným
Foto: ČTK, Večer XXVII., 1940
Anonym, Výstava „Obraz a socha v bytě“ v „Mánesu“ je prodloužena…, Polední list XIV, 1940, č. 321, 20. 11., s. 2
Anonym, Výstava „Obraz a socha v bytě“ v „Mánesu“ bude zahájena…, Polední list XIV, 1940, č. 282, 12. 10., s. 2
Anonym, V Mánesu byla právě zahájena…, Národní listy LXXX, 1940, č. 282, 16.10., s. 3