Datum:23. září 1911 – 30. října 1911
Místo: Praha, Rudolfinum
Pořadatel:Krasoumná jednota, Kroužek přátel umění malířského
Autoři koncepce:Rudolf Kuchynka
První souborná výstava díla barokního malíře Petra Brandla v roce 1911 byla jedním z výsledků stoupajícího zájmu veřejnosti o díla domácích umělců a činnosti malého spolku mecenášů s názvem Kroužek přátel umění malířského. Ten si vytkl za cíl rehabilitovat starší již částečně zapomenuté nebo nedoceněné české malíře a prohloubit znalosti o jejich díle [Hylmar 2018, s. 175]. Spolku se během několika předchozích let podařilo uspořádat výstavy obrazů Josefa Matěje Navrátila a Karla Škréty v letech 1909 a 1910. Po Brandlově výstavě následovala společná výstava díla Václava Vavřince Reinera a Jana Kupeckého v roce 1913.
Kroužek přátel umění malířského zastupoval předseda spolku František Vejdělek. Mezi další členy patřili Rudolf Kuchynka, František Braun, Alois Engelbrecht, Prokop Toman, Arnošt Živný, Jan Krčmář a Josef Prušák. V porotě výstavy zasedli historici umění Karel Chytil, Karel Boromejský Mádl, Rudolf Kuchynka a inspektor Obrazárny Společnosti vlasteneckých přátel umění Pavel Bergner. Zázemí, tedy výstavní prostory a celkovou organizaci projektu, zajišťovala Krasoumná jednota s tajemníkem Rudolfem Weinertem.
Samotné výstavě předcházel rozsáhlý systematický průzkum památek i komplexní výzkum obrazů. Pracovní výbor, složený z členů Kroužku i poroty výstavy, nejprve sestavil výchozí soupis obrazů k vypůjčení nebo k prověření autorství. V církevních a veřejných institucích, v držení řádů a ve šlechtických sbírkách pořadatelé vytipovali přes čtyřicet lokalit a sbírek, ve kterých se mělo nalézat necelých sto obrazů od Petra Brandla. Základ výstavy tvořily kolekce z obrazárny Společnosti vlasteneckých přátel umění, z majetku pražského arcibiskupství a z obrazárny strahovského kláštera. Osloveni byli dále soukromí sběratelé, mezi nimiž najdeme lékaře, právníky, úředníky nebo obchodníky.
Kromě známých Brandlových obrazů se členové Kroužku zaměřili i na vyhledání doposud neobjevených prací. Proto se obrátili na veřejnost. Dne 3. března 1911 vyšla v česky i německy psaných denících výzva, ve které pořadatelé vybídli majitele údajných Brandlových obrazů k umožnění jejich posouzení a případnému vystavení.
Všechna jednání, pátrání a posuzování obrazů vedla až k úspěšnému zahájení výstavy 23. září 1911 v Rudolfinu. Do výstavních sálů se nakonec podařilo vypůjčit 64 Brandlových nebo jemu připsaných obrazů. Výstava skončila 30. října 1911. K výstavě vyšel drobný katalog doplněný reprodukcemi obrazů, které zhotovil grafický ústav Jana Štence.
Ohlas v tisku k výstavě i dílu Petra Brandla byl převážně kladný. O expozici informovali především její autoři. Karel B. Mádl zhodnotil ve Zlaté Praze svou práci při výběru exponátů. Upozornil též na skutečnost, že členové výstavní komise nevyřadili obrazy nejasného autorství a neoznačili vše vystavené za práci Brandlovu. Rudolf Kuchynka poukázal na předvedení veřejnosti úplně neznámých nebo doposud nepřístupných obrazů, např. z arcibiskupského paláce nebo ze zámku v Mělníku.
Z řady pozitivních reakcí k výstavě a dílu Petra Brandla vybočil text Emila Filly v Uměleckém měsíčníku. Filla vyvodil, že „kdo usuzoval na celého Brandla pouze ze známého obrazu z Rudolfinské galerie ‚Simeon s Ježíškem‘ s nadějí, že v jeho souborné výstavě najde podobných a lepších obrazů více, tomu přineslo již pouhé chvatné prohlédnutí zklamání a trapný smutek“ [Filla 1911, s. 48]. Brandlovo dílo viděl jako „šablonovité a manýristické zběžnosti a povrchnosti, vlastnosti tak osudné většině výtvarníků doby barokní“ [Filla 1911, s. 48].
Výstava díla Petra Brandla, kterou navštívilo 5400 osob, vyvolala ve své době velký ohlas a to nejen u řady historiků umění ale i u širokého publika. Pořadatelé využili maximum tehdejších možností při shromažďování děl na výstavu a podařilo se jim dokonce zcela objevit nebo potvrdit autorství několika Brandlových obrazů. Při hledání neznámých obrazů Petra Brandla významně pomohlo i oslovení veřejnosti, při kterém se projevil i národní faktor, ohlas totiž přišel především od českého obyvatelstva. Celý projekt také vyvolal zásadní otázky nutnosti zkoumat díla malířů v souvislostech, sledovat jejich společenské vazby nebo spojení na umělecké proudy v jiných zemích, tedy širší vědecký přístup k problematice [Hylmar 2018, s. 177–179]. S tím souvisel i tehdy progresivní požadavek Karla B. Mádla publikovat monografie jednotlivých výtvarných umělců a sestavit přehledné souborné dějiny českého umění [Mádl 1913, s. 1].
Tomáš Hylmar
Filla 1911: Emil Filla, Brandlova výstava v Rudolfině, Umělecký měsíčník I, 1911, č. 1, s. 48–49
Hylmar 2018: Tomáš Hylmar, Výstavy děl Petra Brandla v letech 1911 a 1969. Okolnosti vzniku výstav, jejich organizace a ohlas v tisku, in: Andrea Steckerová (ed.), Petr Brandl (1668–1735): studie, Praha 2018, s. 175–186
Mádl 1913: Karel B. Mádl, Brandliana, Národní listy LIII, 1913, č. 15, 16. 1., s. 1
Jaromír Neumann, Petr Brandl 1668–1735 (kat. výst.), Národní galerie v Praze 1968
Jaromír Neumann, Petr Brandl (ed. Andrea Steckerová), Praha 2016
Archiv Národní galerie v Praze, fond Krasoumná jednota (1842–1939), Korespondence, Brandlova výstava, 1911
Archiv Národní galerie v Praze, fond Společnost vlasteneckých přátel umění (1796–1953), Krasoumná jednota, doklady k výstavám, 1851–1930
Archiv Národní galerie v Praze, fond Jaroslav Prokop (1939–2018), Dokumentace, Petr Brandl, 1904–2005
Ústav dějin umění, Akademie věd ČR, fond Rudolf Kuchynka (1869–1925), Materiály z veřejné činnosti, Výstava Petra Brandla, 1911
Petr Brandl 1668–1735
Vydavatel: Krasoumná jednota pro Čechy
Místo a rok vydání: Praha 1911
František Xaver Harlas, Výstava obrazů Petra J. Brandla v Rudolfině, Osvěta XXXXI, 1911, s. 782–783
pdfKarel Vladimír Herain, Výstava prací Petra Brandla (1668–1735), České slovo V, 1911, č. 302, 3. 12., s. 9–11
pdfKarel Boromejský Mádl, Výstava děl Petra Brandla, Zlatá Praha XXIX, 1912, č. 3, s. 33–34
pdfPetr Brandl 1668–1735
pohled do výstavního sálu
zleva: Podobizna pražského arcibiskupa Ferdinanda z Khuenburgu, Simeon s Ježíškem, Křest Kristův
Petr Brandl 1668–1735
pohled do výstavního sálu
vlevo: Nanebevzetí Panny Marie (Assumpta)
vpravo: Kající se Máří Magdaléna
Petr Brandl 1668–1735
pohled do výstavního sálu
zleva: Panna Marie s dítětem, Klanění tří králů
Petr Brandl 1668–1735
pohled do výstavního sálu
uprostřed: Všichni svatí s Nejsvětější Trojicí
vpravo: Zvěstování Panně Marii: Archanděl Gabriel
Petr Brandl 1668–1735
pohled do výstavních sálů
v průhledu: Podobizna hraběnky Marie Žofie z Lobkovic, roz. Dietrichsteinové
zcela vpravo: nezjištěný obraz
Jaroslav Kamper, Eröffnung der J. P. Brandl Ausstellung, Union L, 1911, č. 264, 24. 9., s. 1
Karel B. Mádl, Brandliana, Národní listy LIII, 1913, č. 15, 16. 1., s. 1
Rudolf Kuchynka, Výstava prací malíře Petra Brandla, Časopis Společnosti přátel starožitností českých v Praze XIX, s. 177–178