Datum:říjen 1896
Místo: Praha, Topičův salon
Pořadatel:František Topič
Autoři koncepce:Viktor Oliva, František Topič
První souborná výstava Viktora Olivy se uskutečnila ve vrcholném období umělcova tvůrčího života v roce 1896 v Topičově salonu na pražské Ferdinandově třídě. Ten od roku 1894 představoval první soukromou (a nejdéle působící) galerii v Praze, která vystavovala díla soudobých umělců. „Máme nyní skutečně v Praze pouze jedinou galerii, v níž se vystavují moderní obrazy,“ napsal František Xaver Harlas v periodiku Politik. [Harlas 1896, s. 1] Záměrem nakladatele Františka Topiče bylo vytvořit výstavní prostor, který sloužil nejen k prezentaci děl, ale i k jejich prodeji a k šíření povědomí o českých umělcích v širší společnosti. Jedním z moderních umělců, kterého Topič vybral, byl jeho skalní ilustrátor a výtvarný poradce Viktor Oliva. Rozhodl se představit jej v jeho široké umělecké „rozkročenosti“ a v co největším záběru jeho výtvarného snažení. Právě tato všestrannost neunikla pozornosti Harlase, který věnoval Viktoru Olivovi a kontextu výtvarné umělecké scény v Praze rozsáhlý fejeton v periodiku Politik. Poukázal na schopnost výtvarníků angažovat se v užitém umění, resp. všedním umění, které zahrnovalo ilustraci, knižní obálky, plakáty aj. [Harlas 1896a]. Výstava si podle Zlaté Prahy vysloužila velký zájem publika. Již v den zahájení zaznamenala vysokou návštěvnost, která se držela i po dobu jejího trvání. O Olivovi se psalo jako o „dokonalém umělci“, jehož každý črt je cenným svědectvím o jeho osobnosti. „Publikum nezaujal pouze svým umem a pracovitostí, nýbrž i skvělou povahou a dobrým místem, které ve středu české společnosti zaujímal“ [Weitenweber 1896, s. 588.]
Podstatnou část výstavy tvořily ilustrace a grafické parafráze básní. Olivovy ilustrace byly již v devadesátých letech 19. století považovány za nevšední. Popisovaná „nevšednost“ se projevovala především v jejich modernitě, tedy v Olivově schopnosti vhodně zakomponovat obrázek do textu, ale zároveň i v jeho svěžím a neotřelém provedení. Oliva nejčastěji kombinoval lehkou tuš s bílým kvašovým lavírováním, které dodávalo obrazu neobyčejnou živost. Vzestup ilustrátorství v Čechách a Olivovi schopnosti kladně hodnotil právě Harlas. Ačkoliv netušíme, kdo byl architektem výstavy, známe ze Zlaté Prahy její uspořádání – čelnou stěnu zaujímaly originály k Nerudovým Písním kosmickým. Po bočních stěnách se k nim družily ukázky původních kreseb k Petrklíčům od Svatopluka Čecha, k Mladému štěstí od Pavly Maternové, k Freskám a gobelínům od Jaroslava Vrchlického, k Žaponsku od Josefa Kořenského, k Heroldovým Malebným cestám po Praze, k Nerudovým Zpěvům pátečním a další. Kresby byly vybrány podle kritéria těch nejlepších kvalit. Konečně byla plnohodnotně představena česká knižní kultura, na jejímž rozkvětu se právě Oliva společně s Františkem Topičem výrazně podíleli. Výstava také shrnula veškerou dosavadní grafickou činnost Viktora Olivy, s důrazem na práce z devadesátých let 19. století.
Druhou neméně zajímavou část expozice tvořily obrazy (obrazy stafelejní) provedené většinou v oleji. Těm se věnoval Karel Matěj Čapek ve Světozoru mnohem více, než jeho knižní a ilustrátorské tvorbě. Jedním z hlavních lákadel byl obraz pro kavárnu Slávii s živou kavárenskou společností v čele výstavní síně. Dále obraz Madonny v životní velikosti, Máří Magdaleny, Zvěstování a Na modlitbě. Krajinomalbu prezentovaly plenér z Císařského ostrova a vychvalovaná díla Večer a Podzim, které Olivovi vysloužily titul „kolorista a krajinář par excellence“ a byly chváleny za svou nenucenost a hlubokou poezii [Čapek-Chod 1896, s. 622], portréty (Ruth a Živný). Nechybělo ani několik menších žánrových děl či náboženských motivů. Obrazy tohoto druhu byly pro kritiku příjemným překvapením a opakovaně se psalo o Olivovi jako o vynikajícím krajináři. V prosincovém Politiku je dokonce Oliva popisován vedle Minaříka jako krajinář [Harlas 1896b, s. 7].
Na podiu byla umístěna „sbírka ozdobných desek“ (knižní vazeb, pozn. autorky), která neunikla pozornosti pro svůj světový přesah [Anonym 1896, s. 4]. Naopak málo se v kritikách hovořilo o vystavených plakátech. Snad jen Harlas chválí Olivu pro jejich nápadité řešení a zajímavou barevnost. Také plakát pro svou výstavu vytvořil Oliva sám. Užíval se však i obecně pro další výstavy u Topiče. Plakátovou plochu v tomto případě rozdělil do tří pruhů, z nichž postranní sloužily návštěvníkovi k informacím o výstavě a do středu umístil ověnčenou dívku s paletou. Oproti původnímu, světově proslulému plakátu pro Topiče ve stylu Chéreta, bylo toto pojetí s frontálně zobrazenou Malířkou spíše zpátečnické.
Je pravděpodobné, že výstava a její ideový záměr vznikala v tandemu Oliva – Topič a nepotřebovala širší tvůrčí tým. Zlatá Praha chválí Olivovo uspořádání a dodává: „Vkus a chic, charakterizující veškerou činnost Olivovu, přichází i zde ku plné platnosti“ [Weitenweber 1896, s. 588].
Marie Fiřtová
Anonym 1896: Anonym, Ausstellung des Malers V. Oliva im Salon Topič, Politik XXXV, 1896, č. 291, 22. 10., s. 4
Harlas 1896a: František Xaver Harlas: Viktor Oliva, Ein Kapitel aus dem Prager Künstlerleben, Politik XXXV, 1896, č. 300, 31. 10., s. 1–2
Harlas 1896b: František Xaver Harlas: Kunsthandlung Topič, Politik XXXV, 1896, č. 353, 23.12., s. 7
Čapek-Chod 1896: Karel Matěj Čapek-Chod, Souborná výstava V. Olivy, Světozor XXX, 1896, č. 52., 6. 11., s. 622
Weitenweber 1896: Vilém Weitenweber, Souborná výstava V. Olivy v Topičově Saloně v Praze, Zlatá Praha XIII, 1896, č. 49, 16. 10., s. 588
Kristýna Brožová (ed.), Topičův salon 94–99, Praha 2015
Maryna Formánková ed., Viktor Oliva (1861–1928): Literární pozůstalost. Památník národního písemnictví, Praha 1965
Marie Nechvátalová, Viktor Oliva: dekoratér všednosti. Život a dílo umělce z přelomu 19. a 20. století, Nové Strašecí 2016
Jana Procházková, Výstava z díla Viktora Olivy: výbor z kreseb, ilustrací, plakátů a knižní grafiky (kat. výst., Středočeská galerie), Praha 1977
Vilém Weitenweber, Viktor Olíva, Zlatá Praha XIII, 1896, č. 50, 30.10., s. 597–598
Anonym, Ausstellung des Malers V. Oliva im Salon Topič, Politik XXXV, 1896, č. 291, 22. 10., s. 4
pdfKarel Matěj Čapek-Chod, Souborná výstava V. Olivy, Světozor XXX, 1896, č. 52., 6. 11., s. 622
pdfVilém Weitenweber, Souborná výstava V. Olivy v Topičově Saloně v Praze, Zlatá Praha XIII, 1896, č. 49, 16. 10., s. 588
pdf