Datum:5. dubna 1847 – asi konec května 1847
Místo: Praha, Clam-Gallasův palác
Pořadatel:Krasoumná jednota pro Čechy
Výroční výstava Krasoumné jednoty pro Čechy v roce 1847 představuje poslední výstavu pořádanou tímto spolkem před rokem 1848 a ukazuje – ve srovnání s prvními výstavami z let 1839 a 1840 – proměnu zájmu pražského publika. Katalog expozice v roce 1847 uvádí celkem 297 čísel.
Zdaleka nejpočetněji zastoupeným žánrem se stala krajinomalba (přes 43%), následovaná s odstupem žánrovými výjevy (20%) a malbami zvířat, ovoce a zátiší (12%). Z prestižních žánrů stálo nejvýše historické malířství (9%), náboženská témata a portréty se těšily zájmu publika ve zřetelně menší míře (obě skupiny po 6%).
Ještě výrazněji nám ukazují zájem publika o jednotlivá témata přehledy prodaných obrazů. V roce 1847 si z celkového počtu 296 děl nového majitele našlo 34 kusů. Dvě třetiny zakoupených děl (23 kusů, tj. 67,65 %) tvořily krajinomalby. Jednu pětinu zakoupených děl představovaly žánrové výjevy (7 kusů, tj. 20,59 %), necelých 6 % pak historické výjevy a malby zvířat. Takovéto preference si – samozřejmě s jistými odchylkami – pražské publikum udrželo po celé 19. století.
Periodika si z vystavených děl povšimla zejména malby příslušníka düsseldorfské malby Eduarda Ihlée s námětem sv. Ludvíka, zakládajícího špitál v Compiégne (č. kat. 163), z domácích autorů zaujal František Čermák výjevem útočících husitů (č. kat. 48) a Karel Svoboda zpracováním tématu Benvenuto Cellini ve své dílně (č. kat. 91), z krajinářů pak Bedřich Havránek a Anton Liehm. Zastoupení zahraničních umělců byla hodnocena jako spíše slabší: „München ist bis jetzt nicht so stark repräsentiert, als sonst, Frankfurt dagegen mehr, Düsseldorf und Dresden sehr schwach, Wien so gut als gar nicht, Venedig fehlt, [... ] aus Paris, Brüssel, Hamburg, Rom findet sich einzelnes“ [Anonym 1847].
Česky psané Květy zmínily stejná díla jako Bohemia, o Svobodově obraze pak konstatovaly: „Benvenuto Cellini ve své dílně [...] dýše opět onen život dramatický a jeví tu samou ráznost a výborné uspořádání, které vyznačují předešlé nám známé práce Svobodovy, svědčíce o jeho znamenité schopnosti a věštíce mu brzkou skvělou budoucnost“ [Mikovec 1847].
Výstava v roce 1847 potvrdila životaschopnost výročních přehlídek Krasoumné jednoty, rostoucí zájem publika a ukázala také, že po počátečním nadšení, dokázal domácí tisk již zasvěceněji a kritičtěji hodnotit představená díla.
Tomáš Sekyrka
Anonym 1847: Anonym, Bildende Kunst, Bohemia XX, 1847, č. 55, 6. 4, s. 4
Mikovec 1847: Ferdinand Břetislav Mikovec, Umělecká wýstawa v Praze, Květy XIV, 1847, č. 61, 22. 5., s. 244
Zdeněk Hojda, Kdo nakupoval na výstavách Krasoumné jednoty?, in: Milena Freimanová (ed.), Město v české kultuře 19. století, Praha 1983, s. 133–153
Roman Prahl – Zdeněk Hojda, Kunstverein nebo / oder Künstlerverein. Hnutí umělců v Praze 1830–1853, Praha 2004
Tomáš Sekyrka, Zrod uměleckých výstav v Praze v první polovině 19. století, Documenta Pragensia 40, 2021, s. 195–202
Vít Vlnas, Obrazárna v Čechách 1796–1918, Praha 1996
Archiv Národní galerie, fond Společnost vlasteneckých přátel umění, přír. č. AA AA 1014, 1259, AA 1421, AA 1506; tamtéž, fond Krasoumná jednota, přír. č. AA 1260.
Achenbach, A.
Achenbach, Oswald
Baade, K.
Bach, Albrecht
Baumann, [?]
Bayer, von
Beer, J.
Bender, [?]
Bennemann, [?]
Berková, Louise
Billote, [?]
Bönert, [?]
Bosa, Eugen
Brandeis, [?]
Brandes, [?]
Brechler, Adalbert
Brodszky, A.
Brunner, H.
Bürkel, H.
Eberhardt, J.
Eberle, Robert
Emde, [?]
Endler, [?]
Enhuber, Carl
Erhard, Adolf
Habenschaden, [?]
Hacker, C.
Hailer, Max
Hanfstängel, F.
Hansch, [?]
Haushofer, Max
Havránek, Bedřich
Heinlein, H.
Hengsbach, [?]
Heß, Eugen
Heß, Karl
Heß, Peter
Hilbert, [?]
Hohe, Friedrich
Holeček, [?]
Hübner, Julius
Hülser, [?]
Kaiser, [?]
Kaltenmoser, [?]
Kaufmann, [?]
Kirchner, Emil
Klein, J.
Klein, Wilhelm
Klinger, J.
Köbel, G.
Koch, J.
Kökert, [?]
Kottula, Jan
Kratzmann, [?]
Kreul, [?]
Kroupa, [?]
Krüger, Theodor
Kunnen, [?]
Lach, [?]
Lacher, [?]
Lange, Julius
Leu, [?]
Liehm, A.
Lichtenheld, [?]
Maes, Giovanni
Mánes, Quido
Mánes, Václav
Marr, H.
Marschalko, [?]
Max, Emanuel
Mayer, H.
Mayr, Heinrich
Mecklenburg, [?]
Merk, [?]
Mohr, F.
Morgenstern, Ch.
Müller, [?]
Müller, K.
Müller, Moritz
Mullich, [?]
Palme, August
Paris, [?]
Paschek, [?]
Petzl, [?]
Pfeiffer, B.
Pollak, [?]
Ranzmayer, [?]
Reinhardt, [?]
Rieder, [?]
Richter, Emil
Rind, [?]
Robousky, [?]
Saal, Georg
Seeger, E.
Seibertz, Engelbert
Seidl, A.
Schaller, Gustav
Scheins, L.
Schelfhout, [?]
Schendel, [?]
Scherer, Joseph
Schertel, [?]
Schiller, Felix
Schirmer, [?]
Schleich, Eduard
Schlesinger, C.
Schmidt, C.
Schnorr, [?]
Scholle, [?]
Schön, F.
Schönfeld, [?]
Schöninger, L.
Schrotzberg, [?]
Schuler, [?]
Schwingen, [?]
Sieber, [?]
Simon, F.
Sitzberger, [?]
Spitzweg, Carl
Stange, [?]
Staubmannová, Maria
Steffan, [?]
Storch, [?]
Svoboda, [?]
Wagner, Denis
Watzek, [?]
Weidlich, [?]
Anonym, Die Kunstausstellung zu Prag im J. 1847, Bohemia XX, 1847, č. 59, 13. 4., s. 3; č. 60, 15. 4., s. 3–4; č. 61, 16. 4., s. 4; č. 63, 20. 4., s. 3–4; č. 64, 22. 4., s. 3; č. 65, 23. 4., s. 3–4; č. 66, 25. 4., s. 3–4; č. 70, 2. 5., s. 3; č. 73, 7. 5., s. 3–4; č. 74, 9. 5., s. 3; č. 76, 13. 5., s. 3–4
pdfFerdinand Břetislav Mikovec, Umělecká wýstawa v Praze, Květy, národní zábavník XIV, 1847, č. 59, 18. 5., s. 236; č. 60, 20. 5., s. 239–240; č. 61, 22. 5., s. 244; č. 62, 25. 5., s. 247–248; č. 63, 27. 5., s. 251–25; č. 64, 29. 5., s. 255–256; č. 68, 8. 6., s. 271–272; č. 69, 10. 6., s. 27; č. 70, 13. 6., s. 279–280; č. 71, 15. 6., s. 283–284; č. 75, 24. 6., s. 300
pdfAnonym, Bildende Kunst, Bohemia XX, 1847, č. 55, 6. 4, s. 4
Anonym, Pražský denník, Květy XIV, 1847, č. 43, 10. 4., s. 172