Datum:24. června 1935 – 11. září 1935
Místo: Praha, Uměleckoprůmyslové museum
Pořadatel:Ústředí architektů Č. S. R.
Autoři koncepce:Adolf Benš, Antonín Černý, František Maria Černý, Josef Grus, Emanuel Hruška, Pavel Janák, Karel Koželka, Josef Kříž, Alois Mezera, Alois Mikuškovic, Kamil Ossendorf, Josef Říha, Oldřich Starý, Ivan Šula
Cílem výstavy bylo, jak název přímočaře napovídá, představit moderní architekturu, problematiku bydlení a urbanismus v Československu. Ambiciózní podnik byl připraven u příležitosti Mezinárodního kongresu bytové péče, který se konal v Praze 23. – 26. června 1935. K dané události byly uspořádány ještě dva paralelní expoziční podniky, a to Mezinárodní výstava bytové péče v pavilonu Myslbeku a Výstava československých měst v Obecním domě. Hlavním pořadatelem bylo Ústředí architektů Č. S. R., a to za podpory Národního výboru Mezinárodního kongresu pro bytovou péči v Praze 1935 a za součinnosti Uměleckoprůmyslového muzea v Praze.
Reprezentativní význam projektu byl jasně manifestován, když byl připraven tak, aby výstavu mohli navštívit jednak účastníci mezinárodního kongresu v červnu, tak zároveň zájezd francouzských architektů v rámci III. Réunion international des architectes v září. Zahájení výstavy se stalo společenskou událostí, jelikož se ho zúčastnili ministři Jan Krčmář, Jan Dostálek, Jaromír Nečas a viceprezident obchodní komory Dr. Oberthor.
Struktura výstavy sestávala ze tří základních, velmi lapidárních okruhů, které byly přímočaře artikulovány v samotném názvu výstavy: 1. Architektura, 2. Obytné stavby, 3. Urbanismus. Detailnější výstavní rozvrh jednotlivé body blíže specifikoval. Architekturu měly reprezentovat aktuální stavby, jejichž výběr byl konkretizován podle účelu budov a nikoliv podle jejich autorů. Za médium vhodné k prezentaci architektury a urbanismu byly zvoleny především fotografie jednotného, čtvercového formátu 60 x 60 cm v celkovém počtu 200 artefaktů, které doplňovaly plány a modely.
Z organizačního hlediska měla mít každá ze tří kategorií pětičlennou komisi, která rozhodovala o konečném výběru exponátů přihlášených jednotlivými spolky. Komisi Architektury vedl Oldřich Starý, za Obytné stavby odpovídal Pavel Janák a konečně Urbanismu předsedal Alois Mikuškovic.
Moderní architektura byla systematicky rozdělena do deseti tematických skupin: 1. kulturní budovy, 2. sociální ústavy, 3. léčebné ústavy, 4. zařízení pro sport a rekreaci, 5. budovy pro obchod, 6. dopravní stavebnictví, 7. průmysl, 8. správní budovy, 9. školy a 10. budovy různých určení. Spektrum představených staveb se geograficky rozpínalo po celém území Československa, od Karlových Varů po Mukačevo, ale zastoupení jednotlivých regionů nebylo proporcionální, významně dominovala centra Praha a Brno.
V kategorii obytných staveb byl důraz kladen na nejvýznamnější realizace a návrhy a to zejména objekty „k účelům kolektivním“. Pod tím si však organizátoři výstavy nepředstavovali kolektivní domy, nýbrž soubory staveb, jakými byly obytné kolonie. A konečně oddíl Urbanismus organizátoři koncipovali poměrně neohraničeně jako výběr inspirativních prací k obecným problémům úpravy měst, zastavování či dopravních témat.
Konkrétní návrhy a realizace však ještě doplňoval speciální soubor teoretických prací zaměřených zejména na bydlení, prostorovou typologii, osvětlení, otázky racionalizace a konstrukce staveb. Mezi vystavenými projekty tak byly zastoupeny školní projekty z ateliérů Jiřího Krohy, Josefa Gočára anebo Pavla Janáka, ale také např. regulace Starého Města v Praze od architektů S. I. A.
Pozoruhodnou skutečností v kontextu umělecké scény meziválečného Československa bylo programové zastoupení tvůrců z řady profesních spolků, a to včetně německých architektů po boku jejich českých a slovenských kolegů. „Architekti bez ohledu na svou příslušnost generací a názorové odstíny shrnují svoji práci podle měřítka hodnoty a veřejné užitečnosti.“ [Janák, neoznačený strojopis, NTM AAS, 1935]
Retrospektivně lze dobový význam podniku rekonstruovat jen obtížně. Lidové noviny ohlašovaly, že podnik bude „největší výstava architektury u nás, neboť shromažďuje na sto jmen architektů“ [rv 1935]. Výstava vzbudila značnou pozornost nejen u odborné ale i u širší veřejnosti, denní tisk zdůrazňoval zejména „překvapující počet cizinců“ [Anonym 1935]. Přestože ohlas mezi veřejností se zdá z mediálních zpráv kolísat mezi zájmem a lhostejností, jeden z autorů kriticky korigoval příliš optimistické vyznění projektu. Byl jím Oldřich Starý, když mimoděk přiznal, že se jedná o „soubor tolika významných moderních děl z oblasti celého státu, že nezasvěcený by snadno se mohl domnívat, že převládá již u nás kvalitní moderní architektura. To by byl omyl.“ [Starý 1935] Další z autorů expozice, architekt Pavel Janák, propagoval výstavu na vlnách Radiožurnálu jako důležitý stimul k dalším aktivitám. „Architekti, kteří tu svoji práci snesli, chtějí totiž veřejnosti také připamatovat, co všecko dalo by se ještě u nás dělat a oč by bylo Československo a život v něm krásnější, kdyby architektuře dostalo se tolik působnosti, co by život potřeboval a co by ona dovedla“ [Janák, O VABU, NTM AAS, 1935]
Anonym 1935: Anonym, Úspěch výstavy čs. Architektury, bydlení a urbanismu, Národní listy LXXV, 1935, č. 248, 9. 9., s. 3
rv 1935: rv, Výstava architektury, bydlení a urbanismu v ČSR, Lidové noviny XLIII, 1935, č. 313, 23. 6., s. 7
Starý 1935: Oldřich Starý, K pražským výstavám architektury, bydlení a urbanismu, Stavba XII, 1934–1935, č. 12, s. 177–178
Jaroslav Kříž, Výstava architektury, bydlení a urbanismu, Architekt SIA XXXIV, 1935, č. 8, 20. 9., s. 114 a 116
Emanuel Hruška, Výstava Mezinárodního svazu pro bytovou péči v Praze, Stavba XII, 1934–1935, č. 12, s. 180
Anonym, Výstava architektury, bydlení a urbanismu, Stavba XII, 1934–1935, s. 181
NTM, AAS, Fond 56 – VABU
NTM, AAS, Fond 85 – Janák, karton 130, Spolky – výstavy, VABU, strojopis
NTM, AAS, Fond 85 – Janák, karton 130, Spolky – výstavy, VABU, neoznačený strojopis bez datace a signatury
NTM, AAS, Fond 85 – Janák, karton 50, publikační činnost 1934(VII)-1935(IV), Pavel Janák, O VABU (přednáška v Radiožurnálu), 5 s., červenec 1935
Balcárek, Ferdinand
Bareš, Pavel
Bartoš, František
Belluš, Emil
Benš, Adolf
Brockhart, Paul
Fencl, Ferdinand
Fišer, Vladimír
Fragner, Jaroslav
Fuchs, Bohuslav
Havlíček, Josef
Heythum, Antonín
Hilgert, Ludvík
Hilský, Václav
Holý, Bohumil
Honzík, Karel
Hrabě, Rudolf
Hrubý, Josef
Hübschmann, Bohumil
Kabeš, Jaroslav
Kalous, Josef
Kan, Jiří
Kepka, Karel Hugo
Kerhart, Vojtěch
Kittrich, Josef
Kolátor, Václav
Konrad, Josef
Kopecký, Václav
Kopp, K.
Kopřiva, A.
Koula, Jan Evangelista
Koutský, Oktáv
Kozák, Bohumír
Králík, Emil
Krejcar, Jaromír
Krch, Vojtěch
Kroha, Jiří
Kroužil, L.
Kříž, Josef
Kučerová-Záveská, Hana
Kumpošt, Jindřich
Kyselka, Mojmír
Langhammer, Erich
Lhota, Kamil
Libra, František Albert
Liebscher, Adolf
Linhart, Evžen
Liska, Oldřich
Lisková, Jarmila
Loos, Adolf
Lorenc, Miroslav
Merganc, Jindřich
Mezera, Alois
Míšek, František
Müllerová, Augusta
P. A. S.
Paul, Gustav
Perlsee, K. K.
Podzemný, Richard
Polášek, Josef
Poříska, Oskar
Spitzer, Emerich
Starec, Václav
Šilinger, Klement
Šlapeta, Čestmír
Šlapeta, Lubomír
Anonym, Výstava architektury, urbanismu a bydlení v ČSR, Národní listy LXXV, 1935, č. 123, 26. 6., s. 4
Anonym, Výstava soudobé architektury, urbanismu a bydlení v ČSR v Umělecko-průmyslovém museu v Praze I, Národní listy LXXV, 1935, č. 147, 30. 7., s. 4
Anonym, Výstava soudobé architektury, urbanismu a bydlení v ČSR, Národní listy LXXV, 1935, č. 193, 16. 7., s. 3
Anonym, Úspěch výstavy čs. architektury, bydlení a urbanismu, Národní listy LXXV, 1935, č. 248, 9. 9., s. 3
Anonym, Mezinárodní kongres bytové péče v Praze, Pestrý týden X, 1935, č. 25, 22. 6., nestr.
Anonym, 24. Juni – Eröffnung der Ausstellung, Prager Presse XV, 1935, č. 167, 22. 6., s. 6
Beck., Regulační studie o Starém městě pražském, Architekt SIA XXXIV, 1935, č. 10, s. 146
Kogresové výstavy, Stavba XII, 1934–1935, s. 144
rv, Výstava architektury, bydlení a urbanismu v ČSR, Lidové noviny XLIII, 1935, č. 313, 23. 6., s. 7