Datum:15. března 1936 – 29. března 1936
Místo: České Budějovice, Ústav pro zvelebování živností
Pořadatel:Fotolinie
Výstava mezinárodní fotografie v Českých Budějovicích je považována za nejvýznamnější počin jihočeské avantgardy [Pomajzlová 2012, s. 230]. Byl to každopádně vrcholný počin fotografické sekce českobudějovické skupiny Linie, v níž se na začátku třicátých let sdružili progresivně smýšlející učitelé, hudebníci, novináři, divadelníci, scénografové, spisovatelé, malíři, grafici a fotografové [Dufek 1981]. Svým avantgardním a široce mediálně rozkročeným programem se Linie vyhranila vůči Sdružení jihočeských výtvarníků, zaměřeným především na regionální a krajinářskou tematiku [Tětiva–Pletzer 1984].
Výstava moderní fotografie se konala v prostorách nové funkcionalistické budovy Ústavu pro zvelebování živností na Husově třídě v Českých Budějovicích. Kromě členů Fotolinie byla prezentována díla členů a členek přidruženého Klubu německých fotoamatérů Srov. [Srov. Trnková 2008, s. 104], brněnské skupiny f5, Jindřicha Štýrského a László Moholy-Nagye. Současně byly vystaveny i výsledky fotografické soutěže firmy Haas z roku 1934. Co se týče souboru děl Moholy-Nagyho, jednalo se o částečnou reprízu jeho výstavy, která byla o rok dříve představena v Bratislavě a v Brně [Chatrný–Svobodová 2023, s. 46]. Štyrský vystavoval své fotografické cykly, o konkrétních vystavených snímcích se ale můžeme pouze dohadovat, stejně jako v případě fotografií členů a členek f5, fotolinie a německých amatérů, protože katalog výstavy se zatím nepodařilo dohledat.
V Jihočeských listech bylo při příležitosti konání výstavy otištěno několik textů, mimo jiné i výňatek úvodní řeči, kterou na vernisáži v neděli dopoledne, 15. března 1936 přednesl předseda Linie Emil Pitter [Pitter 1936a]. Pitter vyzdvihuje Moholy-Nagyho důraz na tvorbu vlastní výtvarné formy oproti prostému zachycování předmětů. O týden později vyšel v Jihočeských listech pod názvem Abstraktní obraz další Pitterův text, z nějž je patrná snaha objasnit povahu vystavených děl Moholy-Nagye a snížit tak riziko možného neporozumění: “Divák nenajde ovšem na výstavě zátiší, kytice a krajiny. Musí se osvobodit od pohodlného předmětného označení výstavního katalogu, musí přistoupit k obrazu podobně jako k čisté hudbě. Pak bez překvapení konstatuje, že obraz je v katalogu označen písmenem, značícím techniku, a číslem. A jako do tohoto čistého tvaru a barvy vciťuje i své vlastní dojmy a svůj vlastní svět” [Pitter 1936b].
Dobových recenzí je poskrovnu, a hodnocení pozitivní i negativní: “Nový způsob pohledu, nová zpracování technická, výtvarný vtip a poesie a čistota řemesla mluví o pokrokovém úsilí exponentů, celkové uspořádání pak o snaze podati krásné, mimořádné a nejlepší” [Stráž lidu 1936, s. 3]. Podle jiného recenzenta se fotografie v sousedství velkoformátových děl Moholy-Nagye dostaly “silně do pozadí”, “nedosáhly zvláštního úspěchu”, a uškodila jim “neupřimná touha po originalitě”. Píše i o přítomnosti “politických fotomontáží”, kterým “scházel vtip a poctivější propracování” [Republikán 1936]. Nejspíš se jednalo o fotografické koláže Josefa Bartušky, které se až na výjimky nedochovaly [Čapková 1986, s. 25]. Pitter je zmiňuje ve svém vyprávění o návštěvě Prahy, které publikoval v časopise Linie. Po shlédnutí pražské Mezinárodní výstavy fotografie (která se také konala na jaře 1936) neváhal Bartušku srovnat s Heartfieldem, když napsal, že “Bartuškovy montáže běží paralelně s J. Heartfieldem” [Pitter 1936c, s. 66]. Bartuška byl hlavním hybatelem fotolinie [Valter 1980, s. 69] a byl to také on, komu László Moholy-Nagy už 19. 3. 1936, tedy několik dní po vernisáži, adresoval dopis, v němž se mj. tázal na reakci publika na českobudějovickou výstavu [Civiš 1969, s. 53].
Karel Valter, další člen Fotolinie, zpětně výstavu hodnotil jako výsledek Bartuškovy kulturní politiky, a zároveň pro místní diváctvo těžko stravitelnou přehlídku: “Byla to výstava, z níž vanul neobvyklý proud nových podnětů, něco pro České Budějovice nevídaného a už tím těžko přijatelného. I když se psal rok 1936 a Linie už měla za sebou kus práce v propagaci současného umění, budějovický občan byl tváří v tvář originálům přece jen pobouřen. S valnou částí exponátů Moholy-Nagye si neuměl poradit. Pro něho to nebyla fotografie ani obraz. Moc dobře si pamatuji na atmosféru této výstavy. Desky z různých druhů lesklých kovů byly složitými technologickými postupy poznamenány přímkami a plochami ve tvaru čtverců, obdélníků a byly jen sebou samými. Co tohle říkalo? Budějovický občan nepochopil nebo ještě nebyl schopen pochopit, že stojí před díly, která jsou odrazem nové konstruktivistické epochy, jsou prvními výhonky tušeného revolučního zítřku.” Valter také psal o Bartuškově snaze ukázat v krajském městě “nové, dosud neviděné výtvarné hodnoty, aby postavil před oči, co se ve světě dělá, co nového se vymýšlí, kudy vede cesta moderního výtvarného umění” [Valter 1980, s. 70–71].
Hana Buddeus
Civiš 1969: Svatopluk Civiš, Josef Bartuška, Pedagogická fakulta České Budějovice 1969
Čapková 1986: Gabriela Tichá Čapková, Českobudějovická skupina Fotolinie, Revue fotografie XXX, 1986, č. 4, s. 22–31
Dufek 1981: Antonín Dufek (ed.), Česká fotografie 1918–1938, kat. výst., Brno: Moravská galerie v Brně 1981
Dufek 1988: Antonín Dufek, Světlo / stín / a objekt v české fotografii třicátých let, in: Hana Rousová (ed.), Linie, barva, tvar v českém výtvarném umění 30. let, kat. výst, Praha: GHMP 1988
Chatrný–Svobodová 2023: Jindřich Chatrný – Markéta Svobodová (ed.), František Kalivoda (1913–1971): vize a návraty modernismu, Brno 2023
Pitter 1936a: Emil Pitter, Moholy Nagy, Jihočeské listy XLII, 1936, č. 22, 18. 3., s. 2
Pitter 1936b: ep. [Emil Pitter], Abstraktní obraz, Jihočeské listy XLII, 1936, č. 24, 25. 3., s. 2
Pitter 1936c: Emil Pitter, Bohatý den (Praha 13. 4. 1936), Linie V, 1936, č. 9, duben, s. 65-66
Pomajzlová 2012: Alena Pomajzlová, Rytmy + pohyb + světlo. Impulsy futurismu v českém umění, Řevnice 2012
Republikán 1936: Doslov k fotografickým výstavám, Republikán XVIII, 1936, č. 33, s. 30
Stráž lidu 1936: V. W. X., Výstava fotografického a výtvarného umění, Stráž lidu XVIII, 1936, č. 12, 20. 3., s. 3
Tětiva–Pletzer 1984: Vlastimil Tětiva – Karel Pletzer, Linie. Avantgardní literárně umělecké sdružení, 1930–1938, kat. výst., České Budějovice 1984, nepag
Trnková 2008: Petra Trnková, Technický obraz na malířských štaflích, Brno 2008
Valter 1980: Karel Valter, Linie: vzpomínky na českobudějovickou avantgardní uměleckou skupinu a lidi kolem ní, České Budějovice 1980
Jaroslav Anděl, Avantgarda o mnoha médiích: Josef Bartuška a skupina Linie 1931–1939, Praha: Obecní dům v Praze 2004
Jaroslav Anděl, Umění pro všechny smysly. Meziválečná avantgarda v Československu, kat. výst, Praha: NG 1993
Simona Hermann Bérešová, Fotografie medzi dokumentom, umeleckým experimentom a typofoto, in: Jindřich Chatrný – Markéta Svobodová (ed.), František Kalivoda (1913–1971): vize a návraty modernismu, Brno 2023, s. 304
Vladimír Birgus, Česká fotografická avantgarda, kat. výst., Praha: Kant 1999
Gabriela Čapková, Českobudějovická skupina Fotolinie, diplomová práce, FAMU Praha 1984
Zdeněk Stolbenko, Od Linie po Fotos. 30.–60. léta v českobudějovické fotografii, diplomová práce, Praha: FAMU 1998
Markéta Svobodová, František Kalivoda, László Moholy-Nagy and the Left Front in Prague and Brno, Umění LXII, 2014, č. 2, s. s. 141–153
Jihočeské muzeum v Českých Budějovicích, fond novějších dějin – K, inv. Č. K 6277
Muzeum města Brna-ODA, fond František Kalivoda, folio - typografie
Anonym, Fotografická výstava v Čes. Budějovicích, Národní osvobození, 1936, 20. 3., s. 6
Anonym, Skupina „Linie“ v Č. Budějovicích, Jihočeské listy XLII, 1936, č. 21, 14. 3., s. 3
Anonym, Skupina „Linie“ v Č. Budějovicích, Ohlas od Nežárky, 27. 3. 1936, s. 6
Anonym, Výstava fotolinie před Prahou, Jihočeské listy XLII, 1936, č. 23, 21. 3., s. 2
Anonym, Výstava fotolinie, Linie V, 1936, č. 7, březen, s. 49
Anonym, Výstava fotolinie, Linie V, 1936, č. 8, duben, s. 60
Anonym, Výstava obrazů a fotografií Moholy Nagyho, Jihočeské listy XLII, 1936, č. 24, 25. 3., s. 2
Jiří Bartuška, výstava fotolinie, Jihočeské listy XLII, 1936, č. 22, 18. 3., s. 1
do., K výstavě fotolinie, Jihočeské listy XLII, 1936, č. 21, 14. 3., s. 2
la., Mezinárodní výstava prací Moholy-Nagyho, Jihočeské listy XLII, 1936, č. 22, 18. 3., s. 2
ep. [Emil Pitter], Abstraktní obraz, Jihočeské listy XLII, 1936, č. 24, 25. 3., s. 2
Emil Pitter, Moholy Nagy, Jihočeské listy XLII, 1936, č. 22, 18. 3., s. 2
Emil Pitter, Moholy-Nagy, výstava obrazů a fotografií, Linie V, 1936, č. 8, duben, s. 59–60
rp., Třetí výstava fotolinie v Českých Budějovicích, Národní listy LXXVI, 1936, č. 79, 20. 3., s. 5