Datum:8. listopadu 1934 – 30. listopadu 1934
Místo: Praha, Výstavná sieň Elánu
Autoři architektonického řešení:Josef Hesoun
Pořadatel:Vydavatelství Leopolda Mazáče
Autoři koncepce:Ján Smrek
Dne 8. listopadu 1934 byla v Praze ve Spálené ulici č. 53 výstavou Martina Benky otevřena Výstavní síň Elánu. Byla otevřena s velkou pompou společně se Slovenským knihkupectvím. Obě byly součástí nových prostor Nakladatelství Leopolda Mazáče, které od roku 1925 vydávalo slovenskou literaturu, zejména mladé slovenské autory.
Leopold Mazáč od počátku své nakladatelské kariéry spolupracoval s Jánem Smrekem (vlastním jménem Ján Čietek), slovenským básníkem a novinářem se značným organizačním talentem a rozsáhlou sítí kontaktů na české a slovenské kulturní scéně. Smrek začal v roce 1930, po tom, co se přestěhoval do Prahy, díky Mazáčově podpoře vydávat také umělecký časopis Elán. Ten „přežil“ v Mazáčově nakladatelství až do srpna 1939 a stal se nejvýznamnějším slovenským prvorepublikovým časopisem věnovaným kultuře.
Protože se nakladatelství dařilo, rozhodl se Leopold Mazáč otevřít reprezentativní prostory a zřídit vlastní kamenné knihkupectví. V roce 1933 si pronajal přízemí a tři patra budovy přímo v centru Prahy ve Spálené ulici č. 53, kterou nechal upravit architektem Josefem Hesounem. Součástí prostor nakladatelství bylo nejen Slovenské knihkupectví, ale také redakce časopisu Elán a přednášková místnost, která byla spojena s galerijními prostorami Výstavní síně Elánu.
Výběr prvního vystavujícího umělce Martina Benky nebyl náhodný. Jednak šlo o dobrého přítele Jána Smreka, který měl celý podnik organizačně na starosti, ale též o dlouholetého spolupracovníka nakladatelství a současně malíře slovenského původu žijícího v Praze považovaného za zakladatele slovenské modernistické malby [Kapráliková 2021, s. 171]. O tomto krajináři, který tvořil programově slovensky, napsal ve své recenzi A. V. Hrska: „Tyto malby jsou kouzelné barvou. […] tóny, kterými k nám promlouvá duše země a lidu. Je to jako lidové umění Slovenska, ale zjemnělé a znovu viděné malířem v přírodě.“ [Hrska 1934, s. 7]
Vernisáže se zúčastnila řada státních úředníků, představitelů literárních a uměleckých kruhů. Přítomen byl i ministr Milan Hodža a Josef Rotnágl, starosta vnitřní Prahy a zároveň předseda Československé jednoty. Zatímco Hodža ve svém projevu zdůraznil význam slovenského „kulturního nacionalismu“, který podle něj přináší pozitivní hodnoty a umožňuje Slovensku propojit český racionalismus se slovanským východním psychismem nejen v oblasti umění, ale i geograficky a politicky [Hodža 1934, s. 1]. Rotnágl zas zdůraznil potřebu slovenského výstavního pavilonu v Praze a československou spolupráci [Smrek 1934, s. 4].
Zřízením výstavní síně Elán se otevřel prostor, který měl za cíl prezentovat slovenské umění v centru. Výstavy trvaly většinou měsíc a byly bezplatné. Mimo sezónu (září–květen) Mazáč pronajímal výstavní síň českým umělcům. Program výstavní síně byl koordinován s programem přednáškového sálu. Dramaturgie výstavy závisela na možnostech nakladatelství a Smrekových kontaktech. Vystavovali zde především slovenští umělci spjatí s Prahou, ať už pražským školením, nebo žijící přímo v Praze, nebo nějakým způsobem propojení s Janem Smrekem či nakladatelstvím. Jednalo se především o výtvarníky, kteří vytvářeli návrhy obálek pro Mazáčovo nakladatelství (Edícia mladých slovenských autorov – EMSA). Vystavovali například Mikuláš Galanda, Miloš A. Bazovský, Cyprián Majerník, Štefan Bednár, Vincent Hložník nebo František Reichentál. Výstava Cypriána Majerníka ve Výstavní síni Elánu v roce 1935 je obecně považována za dobový mezník nástupu tzv. generace 1909 – umělců, kteří byli vyškoleni v Praze a byli do značné míry spjati s pražským uměleckým prostředím. Debutovali zde i další umělci této generace – jádro tzv. české větve Generace 1909: Štefan Bednár (16. 10. – 15. 11. 1936), Ján Mudroch (22. 9. – 10. 10. 1937), Ján Želibský (15. 4. – 7. 5. 1937) a Bedřich Hoffstädter (25. 1. – 15. 2. 1939). Prostor dostalo i několik českých autorů spjatých se Slovenskem, například Jaroslav Jareš, nebo těch, kteří se Slovensku věnovali ve své tvorbě, jako Marie Vořechová-Vejvodová.
Recenze výstav pro Elán psal český malíř a grafik Alexander Vladimír Hrska, který v nakladatelství v roce 1934 nahradil Martina Benku ve funkci hlavního výtvarníka knižních obálek pro edici EMSA. Ten ji vykonával od roku 1927.
Výstavní síň Elánu poskytla prostor pro prezentaci slovenského umění přímo v centru Československé republiky. V době jejího otevření již měl Smrek kolem Mazáčova nakladatelství vybudovanou funkční infrastrukturu pro propagaci a prezentaci slovenského umění. Umělci si tak mohli vydělávat tvorbou obálek na knihy, které byly okamžitě propagovány v časopise Elán. Zároveň jim a samozřejmě i dalším umělcům umožňovala živou výměnu názorů. Výstavní síň jim poskytla prostor pro prezentaci přímo v centru republiky. Následně byla v časopise Elán zveřejněna recenze výstavy. Zatímco na slovenské výtvarné scéně šlo o ostře sledované aktivity, na české straně spíše, než představitele české umělecké moderny přitahovaly pozornost oficiálních představitelů státu, resp. státních institucí, nebo českých osobností, které se angažovaly na kulturní scéně na Slovensku. Někteří z nich se snažili proklamovat československou vzájemnost, jiní poukazovat na legitimitu slovenského umění a kultury v rámci československých vztahů.
Lucia Kvočáková
Hodža 1934: Milan Hodža, Bojujte ďalej..., Elán V, 1934, č. 3, listopad (november), s. 1
Hrska 1934: Alexander Vladimír Hrska, Maliar o maliarovi (O výstave M. Benku v sieni Elánu), Elán V, 1934, č. 3, listopad (november), s. 7
Kapráliková 2011: Monika Kapráliková, Takmer zabudnutý nakladateľ Leopold Mazáč, Slovenská literatúra LVIII, 2011, č. 2, s. 143–163
Kapráliková 2021: Monika Kapráliková, Za hranice provincie. Ján Smrek a jeho E/elán, Bratislava 2021
Smrek 1934: Ján Smrek, Aká bola naša pražská slávnosť, Elán V, 1934. č. 3, listopad (november), s. 4–5
Lucia Kvočáková, „Slovenský kultúrny konzulát v Prahe“: vydavateľstvo Leopolda Mazáča a jeho úloha pri prezentácii slovenského umenia v Prahe v tridsiatych rokoch 20. storočia, in: Anežka Bartlová – Hana Buddeus (eds.), Infrastruktury (dějin) umění. Sborník ze VII. sjezdu historiků a historiček umění v Ústí nad Labem, Praha 2022, s. 198–212
Ján Smrek, Slovenský „Kulturní konzulát“ v Praze, článok v preklade a úprave Emila Charousa, 15 s., Fond Ján Čietek–Smrek 181 F 38, Slovenská, národná knižnica – Literárny archív
Ján Smrek, Poézia moja láska II, Bratislava 1989
SNK – Archív literatúry a umenia Martin, fond Leopold Mazáč – nakladateľstvo (1900–1948), sign. 180
SNK – Archív literatúry a umenia Martin, fond Ján Čietek-Smrek (1898–1982), sign. 181
Literární Archiv Památníku národního písemnictví Praha, fond Svaz knihkupců a nakladatelů (1879–1949)
Archiv Knihovny Národního musea Praha, fond Nakladatelství Leopold Mazáč (1922–1946)
-á- [Josef Rybák], Výstava Jána Želibského, Rudé právo XVIII, 1937, č. 103, 1.5., s. 21
pdfŠtefan Bednár – Adolf Veselý, Obrazy Jána Mudrocha, Elán VIII, 1937, september, č. 1, s. 6
pdfA. Birnbaumová, Keramiky Marie Vořechové – Vejvodové, Magazín DP III, 1936, č. 8, únor, s. 262–263
pdfAlžběta Birnbaumová, Keramiky M. Vořechové – Vejvodové, Ženská rada XII, 1936, č. 1, s. 24–26
pdfA. V. Hrska, Na okraj pražskej výstavy Miloša A. Bazovského, Elán VI, 1935, november, č. 3, s. 4
pdfA. V. Hrska, Obrazy Ante Trstenjaka a Jána Želibského, Elán VII, 1937, apríl, č. 8, s. 4
pdfA. V. Hrska, Príklad maliarky Vořechovej – Vejvodovej, Elán VI, 1936, január, č. 5, s. 3
pdfA.V. Hrska, Maliar o maliarovi (o výstave M. Benku v sieni Elánu), Elán V, 1934, november, č. 3, s. 7
pdffvm [František Viktor Mokrý], Akvarely Ferdiše Duši, Venkov XXXI, 1936, č. 72, 25.3., s. 6
pngfvm [František Viktor Mokrý], Keramika – kresby – akvarely Marie Vořechové-Vejvodové, Venkov XXXI, 1936, č. 15, 18.1., s. 6
pngfvm [František Viktor Mokrý], Obrazy J. Jareše u Mazáče, Venkov XXX, 1935, č. 268, 17.11., s. 7
png-ska, V sieni Elánu, Elán V, 1935, máj, č. 9, s. 7
pdf-ska, Výstava slovenských obrazov J. Jareša, Elán VI, 1935, október, č. 2, s. 7–8
pdfAdolf Veselý, Lužický maliar Měrčin Nowak, Slovenský hlas I, 1938, 24.5., č. 119, s. 9
pdfAdolf Veselý, Martin Benka – maliar hôr, Slovenský deník XVII, 1934, č. 269, 25.11., s. 4
pdfAdolf Veselý, Votruba ukazuje v Praze své tempery a dřevoryty, Moravská orlice LXXVI, 1938, č. 30, 5.2., s. 6
pngAdolf Veselý, Výstava J. Votrubu v pražskej sieni Elánu, Slovenský hlas I, 1938, 9.2., č. 32, s. 9
pdfZm., Výstava obrazů lužickosrbského malíře Martina Nowaka, Lužickosrbský věstník IXX, 1938, červen, č. 5–6, s. 33
pdfAnonym, Ve výstavní síni Elánu, Ženská rada XII, 1936, č. 7, s. 167
Anonym, Vo výstavnej sieni Elánu, Elán VII, február 1937, č. 6, s. 7
Anonym, Výstava obrazů Ante Trstenjaka, Lužickosrbský věstník IXX, 1938, červen, č. 5–6, s. 33–34
Anonym, Jihoslovanský básnik Vladimir Nazor…, Polední list IX, 1936, č. 145, 24. 5., s. 2
Anonym, Předseda vlády Jan Malypetr…, Venkov XXX, 1935, č. 127, 31.5., s. 3
Alžběta Birnbaumová, Malířku Marii Vořechovou..., Salon XV, 1936, únor, č. 2, s. 15
Mikuláš Galanda, Hollar XI, 1935, č. 1, s. 40
Frico Hoffstädter: Utečenci, Pražský illustrovaný zpravodaj, 1939, č. 8, s. 21
jhch., Výstava Nazorova díla v Praze, Československo–jihoslovanská revue VI, 1936, č. 3–4, s. 61–62
Žofie Kopecká v síni Elánu, Venkov XXXIV, 1939, č. 114, 17.5., s. 7
Kr., Dva mladí výtvarníci, Polední list IX, 1935, č. 139, 19. 5., s. 4
Kr., Malířský debut, Polední list XIII, 1939, č. 129, 9. 5., s. 2
-fvm - [František Viktor Mokrý], Výstavy v Praze, Venkov XXXII, 1937, č. 238, 9.10., s. 6
N., V síni Elánu, Národní osvobození XIII, 1936, č. 147, 24. 6., s. 6
N., Ve výstavní síni Elánu…, Národní osvobození XII, 1935, č. 45, 22. 2., s. 5
Emil Pacovský, Výstava slovenských obrazů Jaroslava Jareše, Veraikon XXI, 1935, č. 5–6, s. 74–75
Karel Pospíšil, Československo-jihoslovanská revue VII, 1937, č. 5, s. 135
rk, Otvorenie Slovenského kníhkupectva v Prahe, Slovenský deník XVII, 1934, č. 255, 9. 11., s. 1
Adolf Veselý, Ľuda Križan ukazuje se ve výstavní síni Elánu…, Zvon XXXV, 1935, č. 25, s. 351
Adolf Veselý, Martin Benka, Zvon XXXV, 1935, č. 10, s. 140
Adolf Veselý, Nové údobí výstavní…, Zvon XXXVII, 1937, č. 1, s. 15–16
Adolf Veselý, Výtvarné umění, Zvon XXXVI, 1936, č. 27, s. 379
Marie Vořechové Vejvodové keramika, kresby a akvarely ve výstavní síní Elánu, Veraikon XXII, 1936, č. 1, s. 16