Datum:23. dubna 1898 – 10. května 1898
Místo: Praha, Sál Umělecké besedy (v budově Zemské banky)
Autoři architektonického řešení:[František Xaver Harlas], [Jan Vochoč]
Autoři koncepce:[František Xaver Harlas], [Jan Vochoč]
Výstava obrazů Karla Purkyně byla uspořádána Uměleckou besedou v jejím sále na památku třicetiletého výročí Purkyňova úmrtí. Purkyně, jeden ze zakládajících členů spolku, byl v té době takřka zapomenutý umělec a výstava významně přispěla k rozšíření povědomí o jeho díle. Této příležitosti využil František Xaver Harlas a o Purkyňovi publikoval rozsáhlejší stať v Rozhledech, kterou je možné považovat za první umělcovu biografii a zhodnocení [Harlas 1898]. Také Renáta Tyršová Purkyňovo dílo pozitivně komentovala z modernistického hlediska jako první pokus domácí scény vymanit se z konvencí umění 19. století [Tyršová 1898, s. 657].
Základní informace o výstavě shrnul ve svém článku kdysi Jindřich Šámal, který prošel dostupné dokumenty k okolnostem této události [Šámal 1957]. Výstava byla zahájena slavnostním večerem v sále Umělecké besedy, kde vystoupil Harlas se svou přednáškou, publikovanou následně v časopise Rozhledy. Vystavené práce pocházely patrně jak z majetku Umělecké besedy [Volavka 1940], tak ze soukromých majetků – výzvu k jejich zapůjčení šířila Beseda v tisku již od začátku měsíce března. K připomenutí památky zesnulého malíře bylo již 5. dubna uspořádáno také slavnostní setkání u jeho hrobu na Vyšehradském hřbitově s kladením věnce. Samotná výstava měla být otevřená veřejnosti jen několik dnů, a přestože počáteční zájem publika nebyl velký, postupně zřejmě vzrůstal díky novinovým zprávám, které veřejnost vyzývaly, aby se s dílem malíře – označovaného při té příležitosti některými recenzenty za zajímavého a originálního – seznámila. Ani přesto však zprávy o výstavě nebyla v dobovém tisku příliš četné a řada z nich považovala malířovo dílo za druhořadé [Čapek-Chod 1898] či za nevyzrálé dílo indisciplinovaného mladíka [Mádl 1898].
Přestože patrně k výstavě existoval katalog (jako seznam 34 vystavených prací), nepodařilo se jej dohledat. Pozoruhodnými dokumenty o výstavě jsou však fotografie pořízené z iniciativy malíře Jana Vochoče, který měl výstavu na starosti, fotografem Janem Vilímem [Šámal 1957]. Konvolut uložený dnes v archivu Umělecké besedy obsahuje fotografie jednotlivých děl Karla Purkyně a spolu s nimi vystaveného portrétního medailonu malíře vytvořeného Václavem Levým. Pořízeny byly také fotografie zachycující instalaci v besedním sále, jejich originály jsou ovšem dnes nezvěstné. Fotografie ukazují, že obrazy byly rozvěšené hustě vedle sebe po stěnách besedního sálu. Tisk zmínil, že jsou umístěné proti oknům, takže v nevýhodném osvětlení; podle některých recenzentů tak příliš vynikalo „silné, dosti nesympatické nanášení barev“ [Anonym 1898]. Tyto soudy o Purkyňově malířské technice opakovaly stále tradované Nerudovy výroky ze šedesátých let 19. století o Purkyňově „zhrubělé manýře“.
Svým rozsahem byla výstava významnou přehlídkou Karla Purkyně a početně se jí nevyrovnala ani Purkyňova samostatná výstava z roku 1925. Nastartovala zájem o jeho dílo, o něž se po přelomu století začali zajímat například Miloš Jiránek nebo Emil Filla. Jejich generace tak často citované dosavadní pochyby o technické a umělecké kvalitě Purkyňova díla jednoznačně interpretovala z modernistického hlediska jako jeho přednost a ocenila Purkyňův výjimečný kolorismus a práci s barvou.
Pavla Machalíková
Mádl 1898: [Karel Boromejský Mádl], Výstava Purkyňova, Česká revue I, 1897–1898, č. 9, 10. 6., s. 1133–1135
Šámal 1957: Jindřich Šámal, Podobizna Jana Evangelisty Purkyně. K výstavě prací Karla Purkyně v Umělecké besedě roku 1898, Umění V, 1957, s. 378–380
Volavka 1940: Vojtěch Volavka, Úvodem, in: Galerie Umělecké besedy. Obrazy, plastiky a kresby českých mistrů 19. století (kat. výst., Umělecká beseda), Praha 1940, s. 7–9
Anonym 1898: Anonym, Výstava Karla Purkyně, Radikální listy V, 1898, č. 35, 30. 4., s. 238
LA PNP, fond Umělecká beseda, kart. A 59 (fotografie)
Anonym, Oslava památky malíře Karla Purkyně, Národní listy XXXVIII, 1898, č. 114, 25. 4., s. 2
pdfAnonym, Výstava Karla Purkyně, Radikální listy V, 1898, č. 35, 30. 4., s. 238
pdfKarel Matěj Čapek-Chod, Výtvarné umění, Světozor XXXII, 1897–1898, č. 26, s. 296
pdfFrantišek Xaver Harlas, Karel Purkyně, Rozhledy, revue umělecká, politická a sociální VII, 1897–1898, č. 16, 15. 5., s. 743–748
pdf[Karel Boromejský Mádl], Výstava Purkyňova, Česká revue I, 1897–1898, č. 9, 10. 6., s. 1133–1135
pdfRenáta Tyršová, Rozhledy v umění výtvarném, Osvěta XXVIII, 1898, č. 7, s. 656–657
pdfAnonym, Rozhled, Hlídka XV, 1898, č. 6, s. 481
Anonym, Památce Karla Purkyně, Národní listy XXXVIII, 1898, č. 72, 13. 3., s. 4
Anonym, Památce Karla Purkyně, Národní listy XXXVIII, 1898, č. 110, 21. 4., s. 3
Anonym, Umělecká beseda v Praze, Národní listy XXXVIII, 1898, č. 336, 6. 12., s. 2
Anonym, Umělecká beseda, Národní listy XXXVIII, 1898, č. 112, odpolední vydání, 23. 4., s. 4
Anonym, Výstava děl Karla Purkyně, Národní listy XXXVIII, 1898, č. 120, 1. 5., s. 4
Anonym, Z Umělecké besedy, Národní listy XXXVIII, 1898, č. 93, 3. 4., s. 3
Anonym, Umělecká beseda, Národní listy XXXVIII, 1898, č. 95, 5. 4., s. 3
Anonym, Výroční den úmrtí českého malíře K. Purkyně, Národní politika XVI, 1898, č. 72, 13. 3., s. 4
Anonym, Umělecká beseda, Národní politika XVI, 1898, č. 95, 5. 4., s. 4.
Anonym, Umělecká beseda, Národní politika XVI, 1898, č. 112, 23. 4., s. 2
Anonym, Z Besedy umělecké, Národní politika XVI, 1898, č. 120, 1. 5., s. 5
Anonym, Pražská umělecká beseda, Plzeňské listy XXXIV, 1898, č. 50, 26. 4., s. 3
Anonym, Umělecká beseda, Hlas národa XIII, 1898, č. 95, 5. 4., [s. 3]
Anonym, Výstava Purkyňových děl, Hlas národa XIII, 1898, č. 114, 25. 4., [s. 2]