Databáze uměleckých výstav v českých zemích 1820 – 1950

1932
Výstava Sdružení západočeských výtvarných umělců a Sdružení jihočeských výtvarníků

Datum:6. ledna 1932 – 28. ledna 1932

Místo: Praha, Obecní dům

Pořadatel:Sdružení jihočeských výtvarníků, Sdružení západočeských výtvarných umělců

Autoři koncepce:Karel Chochola, Jaroslav Krátký, Otto Matoušek, Václav Neckář

komentář

Společná výstava Sdružení západočeských výtvarných umělců v Plzni a Sdružení jihočeských výtvarníků v Českých Budějovicích, která se konala v lednu roku 1932 v pražském Obecním domě, byla vůbec první soubornou prezentací mimopražských uměleckých spolků v hlavním městě. „Venkovská“ umělecká sdružení, která od počátku dvacátého století vznikala po celém Československu, o své uznání na půdě pražských institucí usilovala několik let, a proto lze tuto výstavu vnímat jako významný posun jejich pozic. 

Oba spolky měly v zimě 1932 za sebou několik členských i tematických výstav v regionech, kde se od poloviny dvacátých let snažily představovat nejen tvorbu svých členů, ale i umělců z jiných částí republiky. Už od svého vzniku byla obě sdružení v kontaktu a pražská výstava nebyla prvním projektem, na kterém spolupracovala. 

O propůjčení sálů Obecního domu pro společnou výstavu rozhodla Městská rada pražská na podzim 1931. Praha tímto krokem symbolicky „otevřela brány“ jiným než pražským uměleckým spolkům, které do té doby nad výstavními síněmi v hlavním městě téměř výsostně „vládly“. [Pacovský 1932] Regionální sdružení zde vystavovala jen výjimečně. Za jejich vstupem do pražského centra lze nepochybně spatřovat aktivity Svazu výtvarnických uměleckých spolků ČSR, založeného roku 1928 s cílem „venkovská“ výtvarnická sdružení podporovat a vydobýt jim mimo jiné právě propůjčování místností v Obecním domě. [Chválová-Pacovská]

Členové obou sdružení byli na konci roku 1931 vyzváni k přihlášení svých děl, z nichž pak finální výběr sestavili zástupci SZVU i SJV. Na výstavě, zahájené 6. ledna 1932, se představilo 26 západočeských umělců a 14 jihočeských s celkem třemi sty díly zahrnujícími jak malby, kresby a grafiky, tak plastiky a architektonické návrhy, prezentované plány a fotografiemi. Tímto širokým výběrem se jihočeští a západočeští výtvarníci pokusili ukázat, „že se i mimo Prahu umělecky pracuje“, jak zdůraznil Bohumil Polan v úvodu katalogu výstavy. [Polan 1932] Právě pokus o přenesení větší pozornosti na umělecké dění na periferiích byl klíčovým momentem výstavy, kterého si všimla i řada dobových kritiků. Jejich hodnocení tohoto aspektu se pohybovalo od prostého konstatování, že „cílem výstavy bylo ukázat, že i venkovští umělci, kteří nejsou v kontaktu s centrem, pracují zajímavě“ [Mokrý 1932] až po bojovná hesla jako „jihočeští a západočeští jsou proniknuti pevnou vůlí, aby setřásli se sebe všechna pouta, která falešně moderní a povrchní Praha klade na každého, kdo prošel jejími školami a ateliery“. [št. 1932]

Na nesmyslnou uzavřenost pražské kulturní scény směrem k periferiím upozornil ve své recenzi pro České slovo také V. V. Štech. Vyzdvihl regionalismus, svébytnost jihočeského i západočeského výtvarného projevu, který je nezávislý na uměleckém dění v Praze, a zároveň není provincionalismem, tedy pouhým napodobováním pražských vzorů. Jedině díky regionalismu bude podle Štecha československá umělecká tradice „zdravým tělem“. [Štech 1932] To, jak významný je regionalismus pro centrum, zaznělo i v proslovech na vernisáži, a to z úst původně v Plzni působícího právníka Jindřicha Kohna, který byl vedle pražského primátora Karla Baxy, ministra Karla Viškovského a poslance Rudolfa Berana jedním z čestných hostů zahájení výstavy. 

Naopak recenzent Lidových listů Antonín Liška odvolávání se k regionalismu rázně odmítl a napsal, že „členové SJV mohou klidně pracovati v Praze“. [Liška 1932] Zaprvé podle něj nebylo vysvětleno, v čem krajový svéráz spočívá, a zadruhé jako mnohem důležitější u regionálních spolků vnímal naopak snahu propojit „venkovský“ výtvarný život s děním v centru. Zachytil tak rozpor mnohých meziválečných umělců z periferií mezi snahou vyjádřit specifickou identitu svého regionu na jedné straně a touhou přiblížit se centru na druhé. Liškova recenze byla také jednou z mála kritických, výstava Jihočechů podle něj „vyzněla neočekávaně chudě a šedivě“. Naprostou odtrženost od pokrokového umění vznikajícího v Praze pak zkritizoval Jaromír Pečírka, zatímco ostatní recenzenti hodnotili obě od sebe oddělené prezentace dvou spolků i s vědomím, že jde o spíše konzervativní díla se zejména venkovskými náměty, kladně. Kritici často vyzdvihovali malby původem jihočeského, ale v Praze působícího malíře Jana Kojana, kresby a grafiky manželů Richarda a Divice Landerových, a také tvorbu západočeských malířů Aloise Bílka a Svatopluka Máchala.

Fakt, že se výstavě věnovala jak lokální periodika, tak celostátní noviny a časopisy jako České slovoNárodní politikanebo Právo lidu, dokládá význam této přehlídky. I přes masivní mediální ohlas však výstava, trvající pouhé tři týdny, nebyla příliš navštěvovaná. Z dochovaných účetních dokladů SZVU dokonce vyplývá, že celá akce byla ztrátová, respektive účty bylo nutné uměle upravit, aby deficitem neskončila. [Archiv města Plzně] Ovšem ač nebyla pražská výstava Sdružení jihočeských výtvarníků a Sdružení západočeských výtvarných umělců úspěšná hospodářsky, znamenala velký úspěch morální. O výstavě i obou spolcích totiž bylo slyšet, a to nejen prostřednictvím referátů v novinách, ale i skrz reportáž v rozhlase. Úspěchem byl i nákup nejméně tří obrazů z výstavy Ministerstvem školství a národní osvěty. A konečně je nutné vyzdvihnout také iniciační roli výstavy v prezentaci „venkovských“ spolků v hlavním městě. Hned v září roku 1932 v Obecním domě vystavoval brněnský Klub výtvarných umělců Aleš a Sdružení jihočeských výtvarníků se do sálů Obecního domu vrátilo tentokrát již samostatnou členskou výstavou o tři roky později. 

Tereza Štěpánová

Citovaná literatura

Archiv města Plzně: Archiv města Plzně, fond Sdružení západočeských výtvarných umělců, č. 22, Korespondence SZVU 1932, Výstava SJV a SZVU v Praze od 6. – 28. ledna 1932, vyúčtování z 1. března 1932 a 14. dubna 1932 

Chválová-Pacovská: Jana Chválová-Pacovská, Monografická kostra života a díla Emila Pacovského, strojopis., s. 44, cit. podle Šárka Hribová, Výtvarník Emil Pacovský jako organizátor a vydavatel, rigorózní práce PedF UK, Praha 2010, s. 30.

Liška 1932: Dr. A. Liška, Co nutno připomenouti k výstavě Jihočechů, Lidové listy XI, 1932, č. 19, 24. 1., příloha, s. 1

Mokrý 1932: F. V. Mokrý, Západočeští a jihočeští výtvarníci v Praze, Venkov XXVII, 1932, č. 15, 17. 1., s. 7

Pacovský 1932: Emil Pacovský, Praha otevírá brány, Veraikon XVIII, 1932, č. 1, s. 1–14

Polan 1932: Bohumil Polan, Slovo úvodem, in: Sdružení západočeských výtvarných umělců v Plzni a Sdružení jihočeských výtvarníků v Č. Budějovicích (kat. výst), Praha 1932, s. 3. 

št. 1932: št, Výstava jihočeských a západočeských výtvarníků v Praze, Venkov XXVII, 1932, č. 9, 10. 1., s. 2

Štech 1932: V. V. Š. [Václav Vilém Štech], Hlásí se otázka regionalismu, České slovo XXIV, 1932, č. 14, 16. 1., s. 7

Další literatura

Petr Jindra (ed)., Umění českého západu. Sdružení západočeských výtvarných umělců v Plzni 1925–1951, Řevnice 2010, s. 40–41

Oldřich Nesvadba, Sdružení jihočeských výtvarníků v Českých Budějovicích 1925–1950, diplomová práce, FF JČU, České Budějovice 2007, s. 44–45

Archivní zdroje

Archiv města Plzně, fond Sdružení západočeských výtvarných umělců v Plzni, inv. č. 22, Korespondence 1932, kart. 1546; inv. č. 43, Výstavy, přihlášky, seznamy prací 1921–1941, kart. 1555; inv. č. 44, Výstřižky o SZVU, kart. 1555; inv. č. 63, Pozvánky na výstavy, kart. 4949

SOA Třeboň, fond SJV, inv. č. 31, Výstavy, sign. II C 1 a, kart. 9; inv. č. 32, Výstavní katalogy, sign. II C 1 b, kart. 13

vystavující autoři
pozvánka
Autor pozvánky:Kouba F. B.
Autor pozvánky:Kouba F. B.
katalog

Sdružení západočeských výtvarných umělců v Plzni a Sdružení jihočeských výtvarníků v Č. Budějovicích

 

Místo a rok vydání: Praha 1932

Autoři úvodního textu: Bohumil Polan, Julius Bous

recenze

an, Výstavy v Obecním domě, A-Zet III, 1932, č. 24, 28. 1., s. 4 

pdf
Čapek Josef

jč [Josef Čapek], Pražské výstavy, Lidové noviny XL, 1932, č. 25, 15. 1., s. 9 

pdf
Jehl L.

L. Jehl, Západočeši a Jihočeši v Praze, Posel od Čerchova LXI, 1932, č. 5, 30. 1., s. 2 

pdf
Jež Štěpán

Š. J. [Štěpán Jež], Před vánoci měli jsme příležitost viděti v Obecním domě..., Legie VII, 1932, č. 3, 21. 1., s. 5 

pdf

jk, Západočeští a jihočeští výtvarníci, Právo lidu XLI, 1932, č. 15, 17. 1., s. 9 

pdf
Knížek Emanuel

E. K. [Emanuel Knížek], Sdružení západočeských a jihočeských výtvarníků, Národní politika L, 1932, č. 13, 13. 1., s. 8

pdf
Knížek Emanuel

Emanuel Knížek, Sdružení západočeských a jihočeských výtvarníků, Národní politika L, 1932, č. 20, 20. 1., s. 8

pdf
Kovárna František

rna [František Kovárna], Umění provincie v Praze, Právo lidu, večerník XX (XLI), 1932, č. 10, 14. 1., s. 4

pdf

Kov, Praha je centrem – ale nesmí dusit snahy a iniciativy ostatních krajů, Večer XIX, 1932, č. 5, 7. 1., s. 2 

pdf

Kr, Jihočeští malíři, Nedělní list (Polední list) VI, 1932, č. 10, 10. 1., s. 2

pdf
Liška A.

Dr. A. Liška, Co nutno připomenouti k výstavě Jihočechů, Lidové listy XI, 1932, č. 19, 24. 1., příloha, s. 1

pdf

L. M., Sdružení západočeských výtvarných umělců v Plzni, Reforma XIV, 1932, č. 19, 22. 1., s. 3

pdf
Marek J. R.

J. R. Marek, Dva venkovské spolky výtvarnické, Národní listy LXXII, 1932, č. 24, 24. 1., s. 10

pdf
Mokrý František Viktor

F. V. Mokrý, Západočeští a jihočeští výtvarníci v Praze, Venkov XXVII, 1932, č. 15, 17. 1., s. 7 

pdf

N., Výstava Sdružení západo- a jihočeských výtvarníků v Obecním domě, Národní osvobození IX, 1932, č. 31, 31. 1., s. 6 

pdf
Pečírka Jaromír

J Pečírka, Die west- und südböhmischen Künstler, Prager Presse XII, 1932, č. 12, 12. 1., s. 8 

pdf

Redakce, Výstava SJV a SZVU, Veraikon XVIII, 1932, č. 2, s. 32–33

pdf

s., Výstava prací Sdružení jihočeských výtvarníků a Západočeských výtvarných umělců, Jihočeské listy XXXVIII, 1932, č. 5, 20. 1., s. 3 

pdf

št, Výstava jihočeských a západočeských výtvarníků v Praze, Venkov XXVII, 1932, č. 9, 10. 1., s. 2

pdf

V. H., Obecní dům hl. m. Prahy: Sdružení západočeských výtvarných umělců v Plzni a Sdružení jihočeských výtvarníků v Č. Budějovicích. V lednu 1932, Lidové listy XI, 1932, č. 11, 15. 1., s. 6

pdf
Štech Václav Vilém

V. V. Š. [Václav Vilém Štech], Hlásí se otázka regionalismu, České slovo XXIV, 1932, č. 14, 16. 1., s. 7

pdf
Pohledy do výstavy

Dr. Jindřich Kohn při úvodním proslovu na zahájení výstavy 6. ledna. 

Vpravo pražský Primátor Baxa

 

Reprodukce: Jas VI, 1932

 

Primátor Baxa při zahajovacím proslovu

 

Reprodukce: Domov a svět VI, 1932

drobné zprávy o výstavě

Anonym, Členská výstava Sdružení jihočeských výtvarníků, Tábor LXVI, 1932, č. 2, 8. 1., s. 4

Anonym, Plzeňští výtvarníci ve světle pražské kritiky, Český deník XXI, 1932, č. 17, 17. 1., s. 7

Anonym, Výstava jihočeských a západočeských umělců, Lidový deník XIX, 1932, č. 7, 9. 1., s. 5

Anonym, Výstava jihočeských umělců, Venkov VI, 1932, č. 6, 7. 1., s. 4 

Anonym, Výstava jihočeských umělců v Praze, Jihočeské listy XXXVIII, 1932, č. 3, 13. 1., s. 2

Anonym, Výstava jihočeský výtvarníků a sdružení západočeských výtvarných umělců, Reforma XIV, 1932, č. 27, 31. 1., s. 5–6

Anonym, Výstava Plzeňáků v Praze, Nová doba XXXVIII, 1932, č. 8, 8. 1., s. 4  

Anonym, Výstava Sdružení Jihoč. Výtvarníků v Praze, Republikán XIV, 1932, č. 5, 18. 1., s. 6 

Dr. S., Sdružení jihočeských výtvarníků spolu se Sdružením západočeských výtvarníků, Tábor LXVI, 1932, č. 3, 15. 1., s. 2

Šn, Český jih v Obecním domě, Samostatnost XXVII, 1932, č. 2, 14. 1., s. 3 

klíčová slova
Přihlásit

Informace o tom, kdo je správcem uživatelských účtů a na koho se obrátit když bude problém.


Zapomenuté heslo