Datum:30. května 1940 – 29. září 1940
Místo: Praha, Uměleckoprůmyslové museum
Autoři architektonického řešení:Adolf Benš, Emanuel Hruška, Josef Kittrich, Václav Kolátor, Václav Kopecký, Jan Koula, Karel Koželka, Ladislav Machoň, Augusta Müllerová, Theodor Petřík, Oldřich Starý, Karel Storch, Max Urban, Zdeněk Wirth
Pořadatel:Klub architektů, kuratorium Uměleckoprůmyslového muzea v Praze, Sdružení architektů, Společnost architektů
Autoři koncepce:Výstavní výbor
Výstava Za novou architekturu si kladla za cíl souhrnně představit architektonickou tvorbu v Čechách v rozmezí let 1900 až 1940, přičemž největší prostor byl vymezen období první republiky. Výstavní výbor usiloval o zájem široké veřejnosti. Přáním architektů bylo, aby architekturu, „jako nejvýraznější projev kultury národa“ [Starý 1940, s. 105], začala společnost vedle malířství, sochařství a hudby intenzivněji vnímat. Zdeněk Wirth v zahajovacím projevu vystihl smysl výstavy takto: „Naše výstava má trojí smysl: je tichým projevem vděčnosti k daleké i blízké minulosti, je vášnivým přiznáním k přítomnosti a je slavnostní přípovědí, ba závazkem do budoucnosti.“ [Wirth 1940, s. 106]
Programově rozsáhlá expozice se uskutečnila ve dvou patrech Umělecko-průmyslového muzea a přilehlé zahradě, jež byla jako celek upravena pro účely doprovodného programu a zároveň prezentovala současnou architekturu v reálném měřítku. Architektonická tvorba sledovaného období se uvnitř budovy představila díly více než 200 architektů. Hojně byly zastoupeny realizace Jana Kotěry, Josefa Gočára, Ladislava Machoně nebo Bohumíra Kozáka. Expozici doplnily jednotky sochařských děl, například bysta Jana Kotěry či Kamila Hilberta od Bohumila Kafky nebo skleněné reliéfy Jana Zrzavého v zahradě.
Miloš Vaněček či J. R. Marek výstavě vyčetli, že z výběru autorů a počtu jejich děl byla patrná členská příslušnost ke spolkům kolem časopisu Architektura, i přesto, že výstavní výbor usiloval o opak.
Výstava nesledovala vývoj architektury časově nýbrž typově. V úvodní části byly sice oddíly věnované předpokladům a předchůdcům nové architektury, ale dále se představily nejvýznamnější budovy rozličného typu i účelu – kulturní, kultovní, školské, zdravotnické, obchodní, průmyslové, hospodářské, rekreační či sportovní a další. Exponáty, zejména fotografie architektonických realizací, byly dle tohoto hlediska prezentovány v sekcích. Kromě fotografií výstavní výbor zařadil do expozice i několik modelů, například nerealizovaný Gočárův návrh Staroměstské radnice v Praze nebo model Národního divadla v Brně od Jana Víška. V menší míře byly vystaveny také půdorysy a plány.
Prezentace architektury fotografiemi se setkala s kritikou v časopise Foto. V recenzi s názvem Největší výstava fotografických zvětšenin František Čermák upozorňoval na to, že médiu fotografie nevěnovali pořadatelé dostatečnou pozornost, nikde nebyli uvedeni autoři vystavených fotografií a některé snímky byly nekvalitní [Čermák 1940, s. 148].
Pozornost výstavního výboru byla obrácena taktéž k práci architekta, novým materiálům a technologiím, urbanismu, scénografii, památkové péči, teorii a kritice. Recenzent časopisu Zprávy památkové péče uvedl, že část expozice, věnovaná tématu památek, byla velmi dobře prezentována, a dokonce přispěla k propagaci zájmů jejich ochrany. V závěru expozice se nacházela místnost s knihovnou a čítárnou, shromažďující nejvýznamnější tituly uplynulých čtyřiceti let z oboru architektury.
Důležitou složkou přehlídky byl doprovodný program – přednášky a kulturní večery, pořádané ve výstavní zahradě. K té se recenze vyjadřovaly pochvalně, výjimkou je text z časopisu Kámen, kde Emil Edgar charakterizuje obvodovou zahradní kamennou zeď jako fádní, celkové rozvržení nazývá pestrou výstavní směsicí a konstatuje že, „neměla by býti vydávána za vzor moderní zahrady“ [Edgar 1940, s. 93].
Výstava se těšila velké pozornosti návštěvníků i novinářů. Propagoval ji nejen časopis Architekt, jenž textům k výstavě vyčlenil jeden celý ročník, ale i denní tisk, který pravidelně informoval o kulturních večerech a přednáškách konaných v rámci přehlídky.
Reakce na výstavu byly vesměs pozitivní. Recenzenti chválili zejména doprovodný program a doplnění expozice o knihovnu s čítárnou. Pozitivní ohlas budilo také přehledné uspořádání exponátů. Na druhé straně se objevovaly kritické názory, že výstava ukazuje architekturu v idealizované podobě. Miloš Vaněček a redakce časopisu Architekt SIA ve svých textech posuzovali výstavu především z hlediska její formální stránky. Vaněček například postrádal u vystavených exponátů datace. V závěru recenze naznačil, že díky výstavě, která „shrnula celou epochu ideologického vývoje a uzavřela ji,“ se nyní nacházíme před novou érou popularizace architektury. V závěru Vaněček uvádí, že „jestli s něčím nejsme spokojeni, není to chyba výstavního výboru, ale doby“ [Vaněček 1940, s. 214].
Výstavu Za novou architekturu lze chápat jako první komplexní zhodnocení vývoje domácí moderní architektury, a to i ve vztahu k zahraniční tvorbě, jež byla v menším měřítku zařazena v sekci předpoklady a předchůdci nové architektury. Na rozdíl od knihy Jana E. Kouly Nová česká architektura a její vývoj ve XX. století z roku 1940 cílila výstava na široké vrstvy návštěvníků, a zájem neodborné veřejnosti ještě podpořila doprovodným programem. Projekt pojal, vzhledem k časovému záběru čtyřiceti let, mnohem více poloh domácí architektury než v tomto ohledu omezenější přehlídky z předchozích let, jako byly Výstava soudobé kultury v Československu nebo Výstava stavebnictví a bydlení. Výtěžek z výstavy měl umožnit vznik rozsáhlé publikace Za novou architekturu, která by jistě ve své době významně přispěla k prohloubení a shrnutí poznatků o moderní české architektuře, urbanismu a teorii. Avšak nebyla vydána z důvodů politických. Cenzura zasáhla do textu natolik, že nakladatelství titul nakonec odmítlo vydat.
Magdalena Dědičová
Čermák 1940: František Čermák, Největší výstava fotografických zvětšenin, Foto XXVII, 1940, č. 10, s. 146–148
Edgar 1940: Emil Edgar, Čtyřicet let české moderní architektury, Kámen XXI, 1940, č. 7, s. 89–93
Starý 1940: Oldřich Starý, Výstava „Za novou architekturu“ zahájena. Proslovy při zahájení 30. května 1940, Architektura II, 1940, s. 105–106
Vaněček 1940: Miloš Vaněček, Výstava za novou architekturu (dojmy po odstupu), Architekt SIA XXXIX, 1940, č. 12, s. 213–214
Wirth 1940: Zdeněk Wirth, Výstava „Za novou architekturu“ zahájena. Proslovy při zahájení 30. května 1940, Architektura II, 1940, s. 106
Architektura II, 1940 (celý ročník)
Vladimír Czumalo, Česká teorie architektury v letech okupace, Praha 1991
Milena Josefovičová, Bilancování v těžkých časech, Pražská výstava „Za novou architekturu“ v roce 1940, in: Dějiny a současnost. Kulturně historická revue XXIX, 2007, č. 9, s. 21–24
Jan E. Koula, Nová česká architektura a její vývoj ve XX. století, Praha 1940
Soňa Koželková, Laik objevuje architekturu, Lidové noviny XXXXVIII, 1940, 16. 6., s. 3–4
Lucie Zadražilová, Za novou Architekturu, Prostor Zlín III, Zlín 2007, s. 41–47
Knihovna a archiv Umělecko-průmyslového muzea, soubor materiálů k výstavě, bez inv. čísla
Balán, Alois
Balcárek, Ferdinand
Barek, Josef
Bareš, Pavel
Behrens, Peter
Bechyně, Stanislav
Bendelmyer, Bedřich
Benš, Adolf
Fencl, Ferdinand
Feuerstein, Bedřich
Fiala, František
Fierlinger, Otakar
Fischer, Vlad.
Fischerové, J.
Fňouk, Josef
Fragner, Jaroslav
Frýda, Vladimír
Fuchs, Bohuslav
Gahura, František
Gillar, Jan
Gočár, Josef
Grégr, Vladimír
Grossmann, Jiří
Grunt, Jaroslav
Hannauer, Karel
Havlíček, Josef
Hesoun, Josef
Heythum, Antonín
Hilbert, Kamil
Hilgert, Ludvík
Hilský, Václav
Hofman, Vlastislav
Holý, Bohumil
Honzík, Karel
Hošek, Arne
Houba, Alois
Hrubý, Josef
Hruška, Emanuel
Hübschmann, Bohumil
Jakub, Jiří
Janák, Pavel
Janů, Karel
Jasenský, R.
Jech, František
Johnová, Helena
Kafka, Bohumil
Kalivoda, František
Kalous, Josef
Karfík, Vladislav
Kepka, H.
Kerhart, František
Kerhart, Vojtěch
Kincl, Josef
Kittrich, Josef
Kittrichová, Emanuela
Klenka, Richard
Kněžek, Bohumil
Knobloch, F.
Kolátor, Václav
Kopecký, Václav
Kopp, K.
Kopřiva, Miloslav
Kotas, Karel
Kotěra, Jan
Kotoučová, H.
Koula, Jan
Kouřil, Miroslav
Kozák, Bohumír
Koželka, Karel
Králík, Emil
Kranz, Josef
Krásný, V.
Krča, Lev
Krejcar, Jaromír
Krejčí, F.
Krch, Vojtěch
Kroha, Jiří
Kříž, Josef
Kuba, A.
Kuba, Vilém
Kubeš, Luděk
Kubeš, Ludvík
Kubíček, Alois
Kubíček, J.
Kumpošt, Jindřich
Kuthan, J.
Kvěch, Rudolf
Kysela, Ludvík
Kysela, Mojmír
Laml, Miloš
Lehmann, F.
Letzl, Jan
Libra, František
Liebscher, Adolf
Linhart, Evžen
Liska, Oldřich
Lísková, J.
Lisková, Jar.
Loos, Adolf
Lorenz, Miroslav
Losenický, Emanuel
Machoň, Ladislav
Makovský, M.
Mansbart, J.
Marek, František
Mašek, Jaroslav
Mayer, Jan
Mencl, M.
Mendl, Antonín
Metelák, Alois
Mezera, Alois
Mikušovic, Alois
Míšek, František
Moravec, Vojtěch
Müllerová, Augusta
Muthesius, Hermann
Mužík, Čeněk
Nepomucký, J.
Nevole, František
Olbrich, Josef
Ossendorf, Kamil
Paul, Gustav
Pavlíková-Petříková, Milada
Perret, Auguste
Petřík, H.
Petřík, Theodor
Pfeifer, Anton
Pilz, Václav
Plečnik, Josip
Podzemný, Richard
Polášek, Josef
Pölzig, Hans
Popp, Karel
Poříska, Oskar
Pořízka, Otakar
Putna, Miroslav
Raban, Josef
Reichl, Václav
Roith, František
Rössler, Jaroslav
Rosůlek, Jan
Roškot, Kamil
Roštlapil, V.
Rozehnal, Bedřich
Rozsipal, Josef
Semrád, S.
Skřivan, E.
Slavík, F.
Slavík, Jan
Slavík, Václav
Sluková, Vl.
Smetana, A.
Smetana, Pavel
Sokol, J.
Stahlmach, F.
Starec, Václav
Starý, Oldřich
Stibor, Oldřich
Stockar-Bernkopf, Rudolf
Storch, Karel
Sucharda, Stanislav
Suková, Vl.
Sutnar, Ladislav
Svoboda, F.
Svoboda, J.
Šajtar, Alois
Šejna, Josef
Šillinger, Klement
Šimáček, F.
Širc, Josef
Škára, Vladimír
Škarda, Evžen
Šlapetové, bratři
Šolc, Josef
Špalek, Alois
Šrámek, František
Štěpánek, J.
Štěpánek, Otakar
Štursa, Jiří
Šula, Ivan
Tenzer, Antonín
Tobek, Stanislav
Tröster, František
Tyl, Oldřich
Václavík, Josef
Vahala, František
Valtr, Václav
Vaněček, Miloš
Vaněk, J.
Vanický, Vojtěch
Velde, Henry
Vichra, Rudolf
Víšek, Jan
Volák, L.
Vondrák, Jaroslav
Výbor výstavy „Za novou architekturu“ pořádané spolky sdruženými kolem časopisu Architektura a kuratoriem Uměleckoprůmyslového musea v Praze dovolují si pozvati k slavnostnímu zahájení výstavy
Výstava Za novou architekturu
Vydavatel: neznámý (tisk Grégr Praha)
Místo a rok vydání: Praha 1940
Další autoři úvodního textu: Výstavní výbor (Zdeněk Wirth; Augusta Müllerová)
Anonym, Architektura v obraze 40 let, A – Zet Praha IV, 1940, č. 81, 26. 4., nestr.
jpgAnonym, Výstavy. Za novou architekturu, Zprávy památkové péče IV, 1940, č. 7, 1. 11., s.106–107
pdfAnonym, Poznámky, Výstava „Za novou architekturu“, Umění XIII, 1940-41, č. 2, s. 46–48
pdfFrantišek Čermák, Největší výstava fotografických zvětšenin, Foto XXVII, 1940, č. 10, s. 146–148
pdfMa, Výstava české architektury, Lidové noviny XXXXVIII, 1940, č. 270, 31. 5. s. 4
pdfJ. R. Marek, Za novou architekturu, Národní listy LIII, 1940, č. 146, 2. 6. s. 12
pdfJ. R. Marek, Soudobá česká architektura, Národní listy LIII, 1940, č. 188, 14. 7., s. 11
pdfom, Kulturní kronika, Za novou architekturu, Lidové noviny XXXXVIII, 1940, č. 274, 2. 6., s. 9
pdfRedakce, Za novou architekturu, přehlídka moderní české architektury na výstavě v Umělecko-prům. museu, Světozor XXXX, 1940, č. 23, 6. 6., s. 257–259
pdfRedakce, „Za novou architekturu.“, Architekt SIA XXXIX, 1940, č. 12, s. 215–220
pdfMiloš Vaněček, Výstava za novou architekturu (dojmy po odstupu), Architekt SIA XXXIX, 1940, č. 12, s. 213–214
pdfVýstava Za novou architekturu
pohled do druhého výstavního sálu v přízemí, přední panely ze sekce úprava stavebních památek
vzadu Bohumil Kafka Bysta Jana Kotěry 1916, bílý mramor
Knihovna Uměleckoprůmyslového musea v Praze
Výstava Za novou architekturu
pohled do oddělení staveb ve službě duchové osvěty
vlevo panel Divadla, jevištní úpravy, Kamil Roškot Divadlo v Ústí nad Orlicí
vzadu Bohumil Kafka Busta Kamila Hilberta v novém triforiu chrámu sv. Víta, 1927, sádrový odlitek
Knihovna Uměleckoprůmyslového musea v Praze
Foto: František Pešina
Výstava Za novou architekturu
pohled do oddělení staveb ve službě duchové osvěty
vlevo Jan Zázvorka Mausoleum a muzeum v Praze, Josef Gočár Kostel sv. Václava v Praze-Vršovicích, 1928–1931, dále například Otakar Novotný Mánes
Knihovna Uměleckoprůmyslového musea v Praze
Foto: F. Lilek A. Paul Praha
Výstava Za novou architekturu
pohled do oddělení bydlení, uprostřed vzadu vstupní apsida
Architektura II, 1940
Foto F.Lilek A. Paul Praha
Výstava Za novou architekturu
pohled do oddělení budov kancelářských, obchodních a průmyslových
Architektura II, 1940
Foto F.Lilek A. Paul Praha
Výstava Za novou architekturu
pohled do oddělení urbanismu
první panel vpravo plán Valašského meziříčí: Hilský-Podzemný-Tenzer a plán České Třebové Vanický-Hruška- Sokol
Architektura II, 1940
Foto: František Pešina
Výstava Za novou architekturu
pohled do oddělení sociálních a zdravotních ústavů
vpředu zprava: Stanislav Sucharda Ozdravovna Charlotty Masarykové ve Starém Smokovci, 1936
Architektura II, 1940
Foto František Pešina
Výstava Za novou architekturu
pohled do knihovny s čítárnou
Architektura II, 1940
Foto: František Pešina
Výstava Za novou architekturu, zahrada
pohled z pavilonu keramiky
Architektura II, 1940
Foto: F.Lilek A. Paul Praha
Výstava Za novou architekturu, zahrada
pohled z pergoly
Architektura II, 1940
Foto František Pešina
Výstava Za novou architekturu, zahrada
pohled k pergole, Helena Johnová Fontána
Archiv Uměleckoprůmyslového musea v Praze
Foto F.Lilek A. Paul Praha
Výstava Za novou architekturu
Vystoupení tanečnice Milči Mayerové v cyklu kulturních večerů na výstavě, 4 července 1940
Archiv Uměleckoprůmyslového muzea v Praze
Foto F. Illek A. Paul, Praha