Datum:22. ledna 1914 – 18. února 1914
Místo: Praha, Rudolfinum
Autoři architektonického řešení:Karl Krattner
Pořadatel:Krasoumná jednota
Autoři koncepce:August Brömse, Wenzel Franz Jäger, Karl Krattner, Emil Orlik
Po dvou letech se v lednovém a únorovém termínu v pražském Rudolfinu představil výběr prací členů a zvaných hostů Německočeského svazu umělců [Deutschböhmischer Künstlerbund, dále jen Svaz]. Jejím organizátorem byl tehdejší jeho předseda Karl Krattner [Anonym 1914a]. Konala se v paralelním termínu k přehlídce konkurenčního Spolku německých výtvarných umělců [Verein deutscher bildender Künstler in Böhmen, dále jen Spolek] uspořádané v Drážďanech na pozvání Saského uměleckého spolku [Sächsischer Kunstverein] v prostorech na Brühlische Terrasse [Habánová 2016]. Recenzent Prager Tagblattu jasně vymezil obě sdružení německy hovořících výtvarných umělců a obě výstavy: v Drážďanech bylo představeno mládí s jejich pařížskými a mnichovskými elitními skupinami. V Praze vystavovali „staří, zkráceně řečeno, přestože se mezi nimi také třicátníci nacházejí. … Svaz je konzervativnější a ztratil tím návaznost na nejmladší vývoj v malířství. … Přesto má ve svém středu čtyři umělce, kteří, přestože jsou tak rozdílní, dodávají této výstavě mimořádnou úroveň a musí tím vzbudit zájem celého pražského uměleckého světa. Jsou to Emil Orlik, Willy Nowak, Gustav Klimt a Max Oppenheimer.“ [Anonym 1914a] Willi Nowak se představil devíti pracemi, Gustav Klimt jako host prezentoval 10 olejů a 8 kreseb. Byla mezi nimi i Panna, bezprostředně poté v březnu 1914 zakoupená Německou sekcí Moderní galerie (dnes ve sbírce Národní galerie Praha), která patřila s obrazem Smrt a láska (Smrt a život, dnes Leopoldovo muzeum ve Vídni) k nejdražším položkám výstavy (prodejní cena každého byla 26.000,- K). Do Moderní galerie byla zakoupena i Číňanka Emila Orlika, která byla vybrána z jeho 22 prezentovaných děl převážně orientálních námětů. Max Oppenheimer byl zastoupen 22 lepty, 8 kresbami a 15 oleji. Pro nákup do Moderní galerie byla vybrána Operace za 6.400 marek, nejdražší z prezentovaných děl.
Vedle těchto čtyř autorů, kteří byli i v katalogu zvýrazněni odsazením, zde byl větším výběrem zařazen August Brömse a Emanuel Hegenbarth, ale také s dnes 33 zcela neznámými monotypy August Roth. Jako jedinou ženu do výběru organizátoři zařadili Katharinu Schäffner, a to i přesto, že její tvorba na pomezí abstrakce zůstala nepochopena, jak uvádí recenzent podepsaný šifrou –o– na stránkách Prager Abendblattu: „Katharina Schäffner si díky svému divnému napjatému způsobu zajistila zvláštní místo. Co chce říci svými fantastickými kresbami plnými kruhů a ok, není každému jasné … Také [její] uměleckořemeslné práce … se řadí k těm ne každodenním.“ [–o– 1914]
Přestože dnes neznáme většinu vystavených prací, je jasné, že díky zastoupení výše jmenovaných autorů se jednalo o jednu z nejkvalitnějších přehlídek, jaké byly v Praze v té době v německočeském okruhu k vidění, ale pravděpodobně i mimo něj. Přesto si ke konci její organizátoři veřejně posteskli, že návštěvnost byla velmi slabá. Autor polemiky naznačil, že chyba vznikla v místním uměleckém provozu, kde není žádná silná vůdčí osobnost, která by byla ochotna působit v domácím prostředí, formovat jej, výtka směřovala také ke kvalitě dosavadních výstavních projektů, které právě svým konzervativním přístupem prostě odradily potenciální publikum [Anonym 1914b].
Tato výstava se stala poslední přehlídkou Svazu, který zcela zmizel z veřejného života. Spolku se nepodařilo uspořádat podzimní výstavu v Rudolfinu, posunutou z jarního termínu kvůli přehlídce v Drážďanech. Svaz od roku 1914 nevykonával žádnou činnost, výstavní aktivity byly úplně přerušeny, mnoho z členů obou sdružení bylo odvedeno a nasazeno na všech frontách. Výroční zasedání Spolku svolané na 25. květen 1918 potvrdilo ve vedení Franze Thieleho a Aloise Riebera. V předvečer vzniku Československa pak byla v Rudolfinu za značných technických a organizačních omezení otevřena poslední výstava pod hlavičkou Spolku, než došlo v roce 1920 k proměně na Metznerbund.
Anna Habánová
Anonym 1914a: Anonym, Die Ausstellung des deutschböhmischen Künstlerbundes, Prager Tagblatt XXXIX, 1914, č. 17, 18. 1., s. 6
Anonym 1914b: Anonym, Die Ausstellung des deutschböhmischen Künstlerbundes, Prager Tagblatt XXXIX, 1914, č. 47, 16. 2., s. 6
–o– 1914: –o–, Ausstellung des deutschböhmischen Künsterbundes im Rudolfinum. II., Prager Abendblatt IIL, 1914, č. 29, 6. 2., s. 4
Habánová 2016: Anna Habánová, Dějiny uměleckého spolku Metznerbund 1920–1945, Liberec 2016, s. 120–122
Archiv hlavního města Prahy, fond MHMP II, Národní výbor hlavního města Prahy, odbor vnitřních věcí, spolkový katastr, sign. SK/IX/79
Archiv hlavního města Prahy, fond MHMP II, Národní výbor hlavního města Prahy, odbor vnitřních věcí, spolkový katastr, sign. SK/IX/212
Anonym, Die Ausstellung des deutschböhmischen Künstlerbundes, Prager Tagblatt XXXIX, 1914, č. 17, 18. 1., s. 6; č. 47, 16. 2., s. 6
pdf–o–, Ausstellung des deutschböhmischen Künsterbundes im Rudolfinum I.–III., Prager Abendblatt IIL, 1914, č. 17, 22. 1., s. 8; č. 29, 6. 2., s. 4; č. 32, 10. 2., s. 8
pdf