Datum:12. června 1937 – 10. října 1937
Místo: Praha, Vladislavský sál; Pražský hrad
Autoři architektonického řešení:František Tröster
Pořadatel:Umělecká beseda
V polovině června 1937 byla ve Vladislavském sálu a třinácti přilehlých místnostech vladislavského křídla Pražského hradu otevřena výstava Staré umění na Slovensku, která měla prezentovat „tisíciletou kulturu celé slovenské země“ [Výstava 1938, nestr.] Cílem výstavy, která byla soukromým podnikem Umělecké besedy, bylo představit (nejenom) českému publiku Slovensko jako zemi, která kromě lidového umění disponuje i bohatým repertoárem „vysokého“ umění z městského, církevního i aristokratického prostředí. Výstava zahrnovala téměř dva tisíce exponátů malířského a sochařského umění, uměleckého řemesla od nejstarších dob do poloviny 19. století. Její součástí byla i sekce lidového umění, kterou připravila speciální národopisná skupina vedena Dušanem Jurkovičem.
Přípravy této monumentální výstavy, v Praze snad největší od dob Národopisné výstavy (1895), začaly v červenci 1936, kdy přípravný komitét ve složení malíř Václav Rabas – předseda Výstavného odboru Umělecké besedy, malíř a spisovatel Josef Čapek, malíř a publicista Karel Šourek, průmyslník Joe Hartmann a docent Univerzity Karlové Josef Brumlík vypracovali Memorandum o výstavě Staré umění na Slovensku v Praze 1937, kterým si vytyčili poměrně ambiciózní umělecké i vědecké cíle. Karel Šourek dostal následně organizaci celé výstavy na starost a stal se generálním komisařem výstavy.
Sběr materiálu byl poměrně náročný, protože většina uměleckých děl byla jako součást chrámových mobiliářů pořád aktivně využívaná k liturgickým účelům. Některé farnosti se z obavy z nevrácení artefaktů uvolily k zápůjčkám až po intervenci biskupů, kterým bylo takticky nabídnuto členství v čestném výboru výstavy. Díky výstavě bylo mnoho artefaktů – sochy, obrazy i celé oltáře – zrestaurováno, a tak de facto zachráněno před zničením. Vytvořena byla též série odlitků sochařských prací a nepřenosných částí architektury (hlavice, svorníky), o které jevily velký zájem slovenská muzea [Orosová 2010, s. 77].
Počátkem roka 1937 se na Slovensko vypravila fotografická expedice, kterou střídavě vedli historici umění – manželé Dobroslava a Václav Menclovi (vrchní komisař Státního referátu na ochranu památek na Slovensku), Jan Hofman (přednosta Státního referátu na ochranu památek na Slovensku) a Vladimír Wagner (vrchní komisař Státního referátu na ochranu památek na Slovensku). V poměrně náročných podmínkách bylo vytvořeno kolem 2300 negativů, vznikl tak fotografický archiv památek na Slovensku s vysokou dokumentační hodnotou. Výstava měla velký význam i po stránce technologické a památkové. Pro prezentaci nástěnných maleb a fresek v životní velikosti byla vyvinuta a úspěšně použita nová technika barevné fotografie. Fresky byly fotografovány, zvětšovány a pečlivě kolorovány přímo na místě třemi malíři, Cypriánem Majerníkem, Václavem V. Novákem a Martinem Salcmanem. Selekci relevantních materiálů a odborné texty použité na výstavě měla na starosti uměleckohistorická komise složena téměř ze všech významných osobností historie umění činných na Slovensku: Marie Ludmila Černá pro knižní památky, Jan Eisner pro sekci pravěku, Ovídius Faust pro umělecký průmysl do 18. století, Jan Hofman pro památky 19. století a současně předseda komise, Alžbeta Güntherová-Mayerová pro keramiku 15. až 19. století, Václav Mencl pro středověkou architekturu, Vojtěch Ondrouch pro římské starožitnosti, Josef Polák pro památky z východního Slovenska, V. V. Štech pro díla 17. a 18. století a finalizaci seznamu předmětů pro výstavní katalog, Vladimír Wagner pro díla středověkého malířství a sochařství, Oľga Wagnerová pro mince a kremnické medaile, Dobroslova Menclová pro architekturu 16.–18. století. Součástí komise byla i samostatná národopisná skupina vedena Dušanem Jurkovičem, jejímiž členy byli Vilém Pražák, Josef Vydra, Antonín Václavík a Heřman Lansfeld.
Unikátní dispozice Vladislavského sálu byla výzvou pro architekta výstavy, scénografa a profesora bratislavské Školy umeleckých remesiel, Františka Tröstra. Tröstr vytvořil komplex kójí a zástěn oddělených od zdí sály, které umožňovaly logicky oddělit jednotlivé exponáty a současně je otevřít pohledům z vícero uhlů. Tento inovativní princip následně využilo mnoho Tröstrových následovníků, patrný byl především v uspořádání československých pavilonů na světových výstavách v 50.–90. letech 20. století [Matys 2003, s. 211].
Jedním z hlavních mimouměleckých cílů výstavy bylo zdůraznit územní i národní jednotu Československa v době, kdy na Slovensku sílily autonomistické nálady a v Evropě se vzmáhal nacismus. Výstava tak měla i zásadní politický rozměr a dostalo se jí zásadní podpory ze strany vysokých vládních činitelů, včetně prezidenta Edvarda Beneše, který byl protektorem výstavy. Čestnými předsedy byli předseda vlády Milan Hodža, předseda Poslanecké sněmovny Jan Malypetr a předseda Senátu František Soukup. V čestném výboru zasedlo několik dalších členů vlády, zemští představitelé, pražský kardinál i papežský legát a významný představitel slovenského autonomismu Andrej Hlinka. Získání jeho podpory bylo klíčové, neboť slovenská a maďarská nacionalistická média rozšiřovaly poplašné zprávy o možném nevrácení uměleckých předmětů, zejména církevních artefaktů, a hledaly paralely s nešťastnou budapešťskou mileniální výstavou z roku 1896 [Orosová 2010, s. 72, 78–79].
O vysokém zájmu o výstavu vypovídá nejenom vysoká návštěvnost (151 984 platících návštěvníků), čtyřikrát vyšší než do té doby nejnavštěvovanější pražské výstavy francouzských umělců nebo výstava Ivana Meštrovića, ale i její postupné prodlužování od konce července až do začátku října [Výstava 1938, nestr.]. Ve své době byla obrovským organizačním a kulturním podnikem se silným politickým potenciálem a s řadou inovativních prvků, od nových technik prezentace přes výstavní architekturu, zakomponování zvukových prvků v sekci lidového umění až po přizpůsobení otevírací doby výstavy různým skupinám diváků (denně 9–19, úterky, pátky a neděle až do 23 hod). Původně byl plánovaný i obsáhlý výstavní katalog s odbornými texty, který se už realizovat nepodařilo, ale v roce 1938 vyšla obsáhlá obrazová publikace s reprodukcemi vystavených děl Umění na Slovensku – odkaz země a lidu.
Výstava vytvořila základ pro soupis památek na Slovensku, archiv fotografii je dodnes cenným dokumentárním souborem, díky restaurátorským pracím pro výstavu bylo zachráněno množství chátrajících uměleckých objektů, a především se pokusila nabourat dobové stereotypní představy o umění a kultuře na Slovensku.
Lucia Kvočáková
Matys 2003: Rudolf Matys, V umění volnost. Kapitoly z dějin Umělecké besedy, Praha 2003
Orosová 2010: Martina Orosová, Návrat k výstave Staré umění na Slovensku v Prahe v roku 1937, in: Katarína Kučerová Bodnárová (ed.), Ročenka Slovenskej národnej galérie v Bratislave, Bratislava 2012, s. 71–87
Výstava 1938: Výstava Staré umění na Slovensku 1937 (kat. výst.), Umělecká beseda, Praha 1938
Karel Šourek (ed.), Umění na Slovensku – odkaz země a lidu. Soubor dokumentů, Praha 1938
Literární archiv Památníku národního písemnictví, fond Umělecká beseda, celek č. 8 a 14
Národní archiv (NA), archivní fond Ministerstvo školství, Praha (MŠ), sign. 22 II Praha. Staré umění na Slovensku, karton 2935
-á-, Staré umění na Slovensku. Výstava na hradě pražském ve Vladislavském sále, Rudé právo IIXX, 1937, č. 158, 9. 7., s. 4
pngAnonym, Kulturní poklady Slovenska. Výstava „Staré umění na Slovensku“, Letem světem XI, 1937, č. 41, 20. 7., s. 4–5
pdfAnonym, Poklad bratrské krve. Rozhovor s generálním komisařem výstavy „Staré umění na Slovensku“ malířem Karlem Šourkem, Salon XVI, 1937, č. 8, 15. 8., s. 6–9
pdfAnonym, „Staré umění na Slovensku“, Venkov XXXII, 1937, č. 138, 13. 6., s. 6
png-fvm-, Staré umění na Slovensku, Venkov XXXII, 1937, č. 144, 20. 6., s. 9
pngH.V., Staré a nové umění na Slovensku, Eva IX, 1937, č. 17, 1. 7., s. 12–13
pdfH.V., Staré umění na Slovensku, Salon XVI, 1937, č. 7, 15. 7., s. 40
pngČeněk Chyský, Slovenské umění na pražském hradě, Jas XI, 1937, č. 31, 30. 7., s. 4–7
pdfJ.K., Umělecké poklady Slovenska v Praze, Světozor XXXVII, 1937, č. 1–25, s. 398-399
pdfma, Tisíc let slovenského umění. President republiky zahajuje výstavu na hradě, Lidové novinyVL, 1937, č. 294, 13. 6., s. 4
pngN., Velký kulturní československý svátek, Národní osvobození XIV, 1937, č. 138, 13. 6., s. 2
pngJ. Polák., Výstava Umělecké besedy Staré umění na Slovensku, Umění. Sborník pro českou výtvarnou práci X, 1937, č. 10, s. 474–476
pdfAnonym, 35 000 návštěvníků na výstavě starého umění Slovenska, Venkov XXXII, 1937, č. 162, 13. 7., s. 5
Anonym, Bojíme sa kaukliarstva a nie dôkazov, Slovák XIX, 1937, č. 11, 15. 1., s. 4
Anonym, Hromadné návštevy škôl na výstave Staré umenie na Slovensku, Slovenský denník XX, 1937, č. 209, 12. 9., s. 5
Anonym, Kardinál dr. Kašpar a účastníci zasedání Mezinárodního úřadu práce na výstavě „Staré umění na Slovensku“ na Hradě, Venkov XXXII, 1937, č. 238, 9. 10., s. 4
Anonym, „Ľudová politika“ – a pravda, Slovák XIX, 1937, č. 121, 1. 6., s. 4
Anonym, Ministr školství o výstavě: Staré umění na Slovensku, Venkov XXXII,1937, č. 16, 19. 1., s. 7
Anonym, Odborný průvodce po výstavě „Starého umění na Slovensku“, Venkov XXXII, 1937, č. 156, 4. 7., s. 20
Anonym, Odlievanie sochárskych diel pre výstavu starého slovenského umenia v Prahe, Slovák XIX, 1937, č. 56, 10. 3., s. 4
Anonym, Ohlas výstavy Starého umění na Slovensku, Venkov XXXII, 1937, č. 95, 22. 4., s. 7
Anonym, Poslední dni výstavy „Staré umění na Slovensku“, Venkov XXXII, 1937, č. 233, 3. 10., s. 9
Anonym, Predseda Beran na výstave Slovenska, Slovenský denník XX, 1937, č. 149, 2. 7., s. 5
Anonym, President dr. Beneš již po druhé na výstavě Starého slovenského umění, Venkov XXXII, 1937, č. 158, 8. 7., s. 7
Anonym, Príprava k výstave „Staré umenie na Slovensku“ na pražskom hrade, Slovenský deník XX, 1937, č. 71, 26. 3., s. 5
Anonym, Propagácia Slovenska a výstava Starého umenia na Slovensku, Slovenský deník XX, 1937, č. 56, 9. 3., s. 4
Anonym, První lidová neděle na výstavě na pražském Hradě dne 22. srpna, Venkov XXXII, č. 194, 19. 8., s. 4
Anonym, Předseda republikánské strany posl. Rudolf Beran na výstavě „Staré umění na Slovensku“ na pražském hradě, Venkov XXXII, 1937, č. 151, 29. 6., s. 5
Anonym, Slávnostné otvorenie Výstavy starého umenia so Slovenska v Prahe, Slovák XIX, 1937, č. 130, 11. 6., s. 4
Anonym, Slávnostné shromaždenie výborov výstavy „Staré umenie na Slovensku“, Slovenký deník XX, 1937, č. 119, 26. 5. , s. 5
Anonym, Slavnostní úvod k výstavě starého umění na Slovensku, Národní osvobození XIV, 1937, č. 123, 27. 5. , s. 2
Anonym, Slovenské umelecké poklady na pražskú výstavu, Slovenský deník XX, 1937, č. 13, 17. 1. , s. 5
Anonym, Staré umění na Slovensku, Lidové noviny XXXXIV, 1936, č. 486, 27. 9., s. 9
Anonym, „Staré umenie na Slovensku“, Slovenský deník XX, 1937, č. 175, 4. 8., s. 6
Anonym, Staré umenie na Slovensku, Podtatranský Kraj IV, 1937, č. 25, 18. 6., s. 3
Anonym, Tisíc let skryté poklady budou zářiti ve Vladislavském sále, Venkov XXXII, 1937, č. 123, 27. 5., s. 8
Anonym, Umenie na Slovensku, Pohronie VI, 1937, č. 39, 25. 9., s. 3
Anonym, Úspech výstavy Starého umenia na Slovensku, Slovenský deník XX, 1937, č. 165, 23. 7. , s. 5
Anonym, Veľká výstava „Staré umenie na Slovensku“ v Prahe, Slovenský denník XX, 1937, č. 9, 13. 1. , s. 3
Anonym, Výprava na výstavu starého umenia zo Slovenska do Prahy, Slovák XIX, 1937, č. 89, 20. 4., s. 5
Anonym, Výstava „Staré umění na Slovensku, Veraikon XXIII, 1937, č. 3–4, s. 62
Anonym, Výstava „Staré umění na Slovensku“ v barevném filmu, Pressa IX, 1937 č. 220, 15. 10., s. 1
Anonym, Výstava „Staré umenie na Slovensku“, Elán VII, 1937, č. 8, apríl , s. 7
Anonym, Výstava „Starého umění na Slovensku“, Venkov XXXII, 1937, č. 134, 9. 6., s. 7
Anonym, Výstava Staré umění na Slovensku, Jas XI, 1937, č. 28, 9. 7., s. 16
Anonym, Výstava Staré umění na Slovensku, Rudé právo IIXX, 1937, č. 186, 11. 8., s. 4
Anonym, Výstava starého slovenského umenia v Prahe bude otvorená aj v noci, Slovák XIX, 1937, č. 131, 12. 6., s. 4
Anonym, Výstava starého slovenského umenia v Prahe, Slovák XIX, 1937, 12. 1., č. 8, s. 4
Anonym, Zas sa ide dokazovať jednota?, Slovák XIX, 1937, č. 9, 13. 1., s. 4
Anonym, Slovenské poklady v Praze, Večer XXIV, 1937, č. 137, 12. 6., s. 1
Anonym, Předseda republikánske strany posl. Rudolf Beran na výstavě „Staré umění na Slovensku“ na pražském hradě, Večer XXIV, 1937, č. 151, 29. 6., s. 5
Anonym, Výstava „Staré umění na Slovensku“ prodloužena!, Večer XXIV, 1937, č. 211, 8. 9., s. 1
Anonym, Staré umění na Slovensku, Polední list IX, 1936, č. 269, 26. 9., s. 2
Anonym, Odborný průvodce po výstavě starého umění na Slovensku, Polední list XI, 1937, č. 184, 4. 7., s. 3
Anonym, Propagace slovenské výstavy, Polední list XI, 1937, č. 199, 20. 7., s. 2
Anonym, Publikace o výstavě „Staré umění na Slovensku“, Polední list XI, 1937, č. 230, 20. 8., s. 2
Anonym, Slovenská výstava na pražském hradě trvá, Polední list XI, 1937, č. 257, 16. 9.
Anonym, Výstava „Staré umění na Slovensku“ prodloužena, Český deník LXXIII, 1937, č. 246, 8. 9., s. 2
Anonym, Trvání Slovenské výstavy a pohřeb presidenta Osvoboditele, Český deník LXXIII, 1937, č. 254, 16. 9., s. 5
Anonym, Slovenská výstava uctívá T.G. Masaryka, Český deník LXXIII, 1937, č. 257, 19. 9., s. 1
Anonym, Výstava starého umění na Slovensku opět prodloužena!, Český deník LXXIII, č. 277, 9. 10., s. 2
Anonym, Staré umění na Slovensku, Moravská orlice LXXV, 1937, č. 115, 16. 5., s. 11
Anonym, Pro výstavu Staré umění na Slovensku, Moravská orlice LXXV, 1937, č. 103, 1. 5., s. 8
Anonym, Výstava, která uchvátila, Večer XXIV, 1937, č. 194, 19. 8., s. 2
Anonym, Umělecké poklady Slovenska budou vystaveny ve Vladislavském sále, Večer XXIV, 1937, č. 123, 27. 5., s. 4
Anonym, Zítra budou odhaleny poklady ze Slovenska ve Vladislavské síni, Večer XXIV, 1937, č. 136, 11. 6., s. 4
Anonym, S rozhlasem na výstavu Starého umění na Slovensku, Večer XXIV, 1937, č. 174, 27. 7.
Anonym, 35 000 osob navštívilo výstavu starého umění na Slovensku na pražském Hradě, Večer XXIV, 1937, č. 161, 13. 7., s. 3
Anonym, Rozhlasová reportáž ze dvou významných výstav, Večer XXIV, 1937, č. 137, 12. 6., s. 4
Anonym, Výstava: Staré umění na Slovensku, Rudé právo XVIII, 1937, č. 115, 16. 5., s. 12
Anonym, Úspěch výstavy starého umění na Slovensku, Rudé právo XVIII, 1937, č. 162, 14. 7., s. 4
Anonym, Výstava Starého umění na Slovensku v rozhlasové reportáži, Polední list XI, 1937, č. 206, 27. 7., s. 2
Anonym, Ministr dr. Krofta na výstavě Starého umění na Slovensku, Český deník LXXIII, 1937, č. 200, 24. 7., s. 1
Bh [B. Haluzický], Strach ludovců z důkazů o čs. jednotě, Lidové noviny VL, 1937, č. 23, 14. 1., s. 2
Bk., Vo Vladislavskom sále Pražského hradu shromažďuje sa už staré umenie Slovenska, Slovenský deník XX, 1937, č. 112, 16. 5., s. 3
bt, Výstava jež by se neměla končit, Lidové noviny VL, 1937, č. 399, 11. 8., s. 7
čt, Oživlé vzpomínky ministra Krofty, Lidové noviny VL, 1937, č. 366, 24. 7., s. 5
čt, Rekord návštěvy na Slovenské výstavě, Lidové noviny VL, 1937, č. 481, 24. 9., s. 5
Oskar Donath, Židovské umění na Slovensku, Věstník Židovské obce náboženské v Praze IV, 1937, č. 10–11, s. 115–116
Miloslav Hégr, Slovenská výstava na pražskom hrade a Dr. Jozef Polák, Slovenský Domov. Časopis Spolku Slovákov – Židov „Rozvoj“ I., 1937, č. 29, 10. 9. , s. 3–4
Andrej Hlinka, A. Hlinka v čestnom predsedníctve výstavy „Staré umenie na Slovensku“, Slovenský denník XX, 1937, č. 19, 24. 1., s. 1
Andrej Hlinka, Výstava starého umenia na Slovensku, Měsíc VI, 1937, č. 3–4, s. 6–8
Čeněk Chyský, Chystaná výstava „Staré umění na Slovensku, Pestrý týden XII, 1937, č. 24, 12. 6., s. 4
Čeněk Chyský, Renesance na Slovensku. K výstavě starého slovenského umění na Pražském hradě, Letem světem XI, 1937, č. 40, s. 10–11
-jo-, Prípravy k výstave starého umenia na Slovensku, Slovák XIX, 1937, č. 63, 18. 3., s. 4
-kov-, Výtvarný poklad Slovenska na Vladislavském sále. Rozhovor se starostou Umělecké Besedy, akad. malířem Václavem Rabasem, Večer XXIV, 1937, č. 155, 3. 7. , s. 4
ma, Nákupy Státní galerie na Slovenské výstavě, Lidové noviny VL, 1937, č. 528, 20. 10., s. 7
ma, Objev na výstavě Staré umění na Slovensku, Lidové noviny VL, 1937, č. 381, 1. 8., s. 7
ma, Před výstavou umění Slovenska v Praze. Slavnostní schůze na Staroměstské radnici, Lidové noviny VL, 1937, , č. 263, 27. 5., s. 4
ma, Výstava umění na Slovensku se končí, Lidové noviny VL,1937, č. 495, s. 5
F. V. Mokrý, Uskuteční se v Praze výstava starého umění na Slovensku v r. 1937, Venkov XXXI, 1936, č. 225, 26. 9., s. 7
N., Připravuje se velké dílo kulturního poznání Slovenska, Národní osvobození XIII, 1936, č. 225, 26. 9., s. 5–6
N., Z příprav pro výstavu Staré umění na Slovensku, Národní osvobození XIV, 1937, č. 59, 10. 3., s. 6
N., K výstavě „Starého umění na Slovensku, Národní osvobození XIII, 1936, č. 279, 1. 12., s. 6
Pavel Nauman, Před výstavou starého umění ze Slovenska, Lidové noviny VL, 1937, č. 144, 20. 3., s. 5Plakáty výstavy Starého umenia na Slovensku, Slovák XIX, 1937, č. 120, 30. 5., s. 8
Pn, Ministerstvo vnitra na podporu výstavy starého umění na Slovensku, Lidové noviny VL, 1937, č. 119, 6. 3., s. 2
Pu, Přípravy k výstavě Staré umění na Slovensku, Lidové noviny VL, 1937, č. 150, 23. 3., s. 2
Václav Rabas, J. Hartmann, Karel Šourek, Měsíc VI, 1937, s. 10–11
rk., Štátne úrady a výstava starého slovenského umenia, Slovenský deník XX, 1937, č. 46, 25. 2., s. 2
Jožo Roch, Staré slovenské umenie na Pražský hrad. Z rozhovoru s profesorom V. Štechom, Slovenský deník XX, 1937, č. 37, 14. 2., s. 4
jr. [Jožo Roch], Slovensko a naše výstavy, Slovenský deník XX, 1937, č. 47, 26. 2., s. 5