Databáze uměleckých výstav v českých zemích 1820 – 1950

1884
Výstava umělecké pozůstalosti Petra Maixnera

Datum:18. prosince 1884 – únor 1885 (?)

Místo: Praha, Salon Mikoláše Lehmanna

Pořadatel:Salon Mikoláše Lehmanna

komentář

Malíř Petr Maixner zemřel 22. října 1884, pohřeb se konal o tři dny později v pražském kostele u Panny Marie Sněžné. V následujících týdnech vycházejí umělcovy nekrology – 5. listopadu Mádlův v Ruchu, o něco později od Jana Nerudy v Osvětě. Ke konci roku také začíná v Lehmannově salonu výstava Maixnerovy umělecké pozůstalosti, jež byla primárně motivována snahou získat pozůstalé rodině nějaké finance. Katalog výstavy, pokud existoval, je nezvěstný, a neznáme ani přesná data jejího zahájení a ukončení. Dle zpráv z tisku započala pravděpodobně 18. prosince 1884 [Anonym 1884] a ukončena byla v polovině února dalšího roku. Složení a rozsah výstavy můžeme rekonstruovat z recenzí – nejdříve, 29. prosince 1884 se jí věnoval Vilém Weitenweber ve Zlaté Praze, 27. ledna 1885 vyšel text Agathona Klemta v Prager Tagblatt, 30. ledna o výstavě referovala Renáta Tyršová ve Světozoru a čtvrtý text, z ruky Karla Chytila, vyšel v únorovém čísle Květů. Krátké upoutávky na výstavu se pak objevují přibližně do poloviny února; Prager Tagblatt publikoval i graficky upravené inzeráty.

Jako první přinesly rozbor umělecké povahy Maixnerova díla jeho nekrology. Mádl i Neruda označili Maixnera za nejvýraznější osobnost umění starší generace, ocenili jeho uměleckou původnost, nehledanost výrazu a směřování k „ladnosti“ [Mádl 1884]. Mezi nejvýznamnější plátna zařadili obrazy Vjezd Jana Lucemburského do PrahySedláci na útěku v třicetileté válce. Jan Neruda ocenil i Maixnerovu rozsáhlou sbírku historických a archeologických předmětů – její část bude později odkoupena Prahou a předána Uměleckoprůmyslovému muzeu [Anonym 1885a]. Hodnocení posmrtné výstavy byla limitována právě jejím rozsahem – zásadní díla chyběla, případně byla zastoupena přípravnými kartony (Sedláci na útěku) a studiemi (k obrazům Šárka přelstí Ctirada, Opat Božetěch nese do Říma kříž). Celkem výstava čítala kolem 200 položek – kromě přípravných prací z historického žánru obsahovala také studie a návrhy k náboženským a dekorativním dílům – např. náčrty freskových obrazů pro kapli sv. Václava v Karlínském kostele, k oknu sv. Jana Nepomuckého v chrámu sv. Víta, k obrazu sv. Jiří pro kostel ve Velvarech nebo kartony k obrazům zdobícím skříň na korunovační klenoty. Vystavena byla i díla privátního charakteru – autoportréty a rodinné portréty nebo akvarel Maixnerova rodného domku v Hořicích, a rovněž řada studií z jeho italského pobytu, včetně kopií podle starých mistrů. Nad malbami podle Tiziana, Parise Bordoneho či Paola Veroneseho vyjádřila Renáta Tyršová podivení, „že (…) kopie ty vesměs k mistrům barvy se vztahují“ – narážela na to, že sám Maixner zacházel s koloritem spíše umírněně [Tyršová 1885].

Zlatý hřeb výstavy tvořil obraz Vlasta z roku 1880, jenž byl nejen největším plátnem zde prezentovaným, ale je i nejrozměrnějším Maixnerovým dílem vůbec. Obraz přitom nebyl dobovou kritikou vnímán jako „typický“ příklad umělcovy tvorby a již v době svého vystavení vzbudil rozporuplné reakce [Dlábková 2020]. Zatímco Tyršová se o Vlastě vyjádřila spíše diplomaticky, Klemt i Neruda ji hodnotili vysoko a Karel Chytil obrazu přiznal status Maixnerova „v koloristickém ohledu jedné z nejzdařilejších prací“ [Chytil 1885]. Vlasta přitahovala pozornost také díky tomu, že podle ní byla vytvořena barvotisková reprodukce, jejíž prodej měl přispět pozůstalé rodině. O kvalitách reprodukce z dílny Karla Malocha se zmiňuje nejen Tyršová, ale i většina menších článků, které se jinak samotné výstavě téměř nevěnují [Anonym 1885b, c, d].

Přes omezený rozsah výstavy všichni recenzenti ocenili kvality Maixnerova díla i jeho význam pro rozvoj českého umění. Výstava se těšila také celkem slušnému ohlasu publika a dle zpráv z ní byla, i díky nízkým cenám, řada děl zakoupena.

Markéta Vondrová

Citovaná literatura

Anonym 1884: Anonym, Kunstnotiz, Prager Abendblatt 1884, 17. 12., s. 2

Anonym 1885a: Anonym, Sbor obecních starších, Národní listy XXV, 1885, 17. 3., s. 3

Anonym 1885b: Anonym, Kunstnotiz, Prager Tagblatt IX, 1885, 18. 1., s. 4

Anonym 1885c: Anonym, bez názvu, Pražský denník XX, 1885, č. 14 (18. 1.), s. 2

Anonym 1885d: Anonym, Umělecká zpráva, Čech XVII, 1885, č. 14 (19. 1.), s. 2

Dlábková 2020: Markéta Dlábková, Petr Maixner’s Vlasta – History painting between Generations / Vlasta Petra Maixnera – historická malba na hranici generací, Bulletin of the National Gallery in Prague XXX, 2020, s. 22–31, 150–156.

Chytil 1885: Karel Chytil, Výtvarné umění, Květy VII, 1885, č. 2, s. 243–245

Mádl 1884: K. B. M. [Karel Boromejský Mádl], Petr Maixner, Ruch VI, 1884, č. 31, s. 506–507

Tyršová 1885: Renáta Tyršová, Výstava umělecké pozůstalosti Petra Maixnera, Světozor XIX, 1885, č. 7, s. 107–109

Další literatura

Jan Neruda, Petr Maixner, Osvěta 1884, č. 12, s. 1137–1141

Anonym, Pohřeb Petra Maixnera, Národní listy XXIV, 1884, 26. 10., s. 3

vystavující autoři
recenze
Karel Chytil

Karel Chytil, Výtvarné umění, Květy VII, 1885, č. 2, s. 243–245

pdf
Agathon Klemt

Agathon Klemt, Die Maixner Ausstellung, Prager Tagblatt IX, 1885, 27. 1., s. 5–6

pdf
Renáta Tyršová

Renáta Tyršová, Výstava umělecké pozůstalosti Petra Maixnera, Světozor XIX, 1885, č. 7, s. 107–109

pdf
Vilém Weitenweber

V. W. [Vilém Weitenweber], Výstava umělecké pozůstalosti mistra Petra Maixnera, Zlatá Praha I, 1884, č. 52, příloha, s. 234–235

pdf
drobné zprávy o výstavě

Anonym, Výstava zůstavených děl Petra Maixnera, Světozor XIX, 1884–1885, č. 2, 22. 12., s. 31

Anonym, Umělecká zpráva, Národní listy XXV, 1885, 18. 1., s. 2

Anonym, Umělecká zpráva, Čech XVII, 1885, č. 14, 19. 1., s. 2

Anonym, Umělecká zpráva, Čech XVII, 1885, č. 26, 3. 2., s. 3

Anonym, Drobné zprávy, Slavín III, 1885, č. 2, s. 16

Anonym, bez názvu, Pražský denník XX, 1885, č. 14, 18. 1., s. 2

Anonym, Kunstnotiz, Prager Tagblatt VIII, 1884, 28. 12., s. 3

Anonym, Kunstnotiz, Prager Abendblatt 1884, 17. 12., s. 2

Anonym, Kunstnotiz, Prager Abendblatt 1885, 17. 1., s. 2

Anonym, Kunstnotiz, Prager Tagblatt IX, 1885, 18. 1., s. 4

klíčová slova
Přihlásit

Informace o tom, kdo je správcem uživatelských účtů a na koho se obrátit když bude problém.


Zapomenuté heslo