Datum:22. března 1832 – 1. května 1832
Místo: Praha, Kampa, zahradní sál zv. Steinitzův dům v Grafově zahradě, Dominikánská (Bredovská) ulice
Autoři architektonického řešení:František Horčička
Pořadatel:Alois Klar
Autoři koncepce:[Alois Klar]
Pražská umělecká výstava roku 1832 byla alternativní přehlídkou vůči akademické výstavě pořádané do té doby Společností vlasteneckých přátel umění. Byla uspořádána ze soukromé iniciativy filantropa a mecenáše umění dr. Aloise Klara ve spolupráci s pražskými, ale i drážďanskými a vídeňskými umělci a také se sběrateli umění. Představila díla považovaná za moderní a jdoucí proti tehdejšímu oficiálnímu akademickému umění, včetně dovezení relativně početné a rozmanité kolekce umění zahraničního.
Uspořádání výstavy soukromým subjektem a mimo dosavadní oficiální instituci souviselo s několika okolnostmi. Již v roce 1830 se neuskutečnila tradiční akademická výstava. Důvodem byla personální situace na Akademii a v SVPU: úmrtí ředitele Akademie Berglera předchozího roku a prezidenta Společnosti Františka Sternberga v tomto roce. Výbor SVPU také v této době rozhodl pořádat výstavu jen jednou za dva roky, a proto se výstava v roce 1830 a 1832 nekonala. (Později byla opět každoroční.) Mimo to se vyhrocovaly rozpory mezi stále sebevědomějšími mladými umělci a oficiálním akademickým provozem, kritizovaným za konzervativnost jak z hlediska výuky, tak podpory a prezentace umění [Hojda – Prahl 2004, s. 17]. Již Rudolf Müller ve své vzpomínce komentoval rozpor mezi zájmy stále početnějšího měšťanského publika a oproti tomu zastarávajícím šlechtickým mecenátem Akademie, odrážejícím se nejen v jejím fungování, ale i ve (špatném) stavu současného umění [Müller 1883, s. 3]. Za této situace se Klar rozhodl, že se pokusí založit nadaci na podporu mladých umělců: její vznik měl umožnit právě výdělek z uspořádané výstavy.
Podle zprávy v Bohemii z 18. března 1832 výstava probíhala na Malé Straně v tzv. Graf´schen Garten, kde pro ni poskytl prostory blíže neurčeného "zahradního sálu" pan Václav Steinitz (tehdy majitel malostranského domu U Steinitzů a vyhlášené kavárny). V pozdější literatuře jako místo konání byl uveden domek v zahradě Klarova domu [Hojda 1995, s. 321], avšak vzhledem k rozměru výstavy lze uvažovat spíše o zahradním sále tzv. Steinitzova domu v zahradě Johanna Antona Grafa přiléhající k Dominikánské (Bredovské) ulici. Zahradní letohrádek v té době fungoval jako jedna z prvních pražských kaváren a měl také velký taneční sál - mohl tedy nabídnout dostatečné prostory pro výstavu [Machalíková, v tisku]. Katalog byl vydaný v litografickém provedení Antona Svobody, patrně na náklady pořadatele Klara, a výnos ze vstupného (139 fl. 49 Kr. C. M.) byl převeden do jmění Klarovy umělecké nadace založené na podporu mladých umělců.
O nové umění a mladé umělce se Klar zajímal systematicky již déle. V roce 1822 se za svého pobytu v Drážďanech seznámil s ředitelem tamní Akademie Christianem Vogelem von Vogelstein, literátem Ludwigem Tieckem a historiky umění Karlem Augustem Böttingerem a Karlem Försterem. Tento zájem odkazuje mimo jiné do okruhu mladších žáků pražské Akademie kolem Josefa Führicha, kteří se vývojem soudobé drážďanské (a německé) malby inspirovali a představili ji na pražské výstavě již roku 1824. V roce 1832 byl Führich na stipendiu v Římě a do organizace výstavy tedy neměl možnost osobně zasahovat.
Katalog výstavy zaznamenal 155 děl, mezi nimiž dle zprávy Rudolfa Müllera bylo vyhrazeno čestné místo Josefu Führichovi a Františku Tkadlíkovi, coby předním stoupencům tehdy tzv. nového směru v umění. Kritika však s napětím očekávala zejména vystavení obrazu Sv. Jiří od Františka Horčičky, tehdejšího inspektora colloredo-mansfeldské galerie, dokončeného již v předchozím roce, kdy nemohl být údajně vystaven z prostorových důvodů. Podle recenzenta Bohemie (pravděpodobně Antona Müllera) očekávání předčil svým provedením plným „ducha a vášně“. Z hlediska koncepce výstavy je ze seznamu exponátů vidět, že z domácích malířů byli dobře zastoupeni zejména mladší studenti se zájmem o nové tendence německého romantického umění (Gareis, Mrňák, Tejček), včetně představitelů nové nábožensko-vlastenecké malby v Tkadlíkovském duchu (Josef Vojtěch Hellich, Johann Gruss). Kritik výstavy v Bohemii tyto malíře vystihl přiléhavými epitety (líbezný Gruss, talentovaný Hellich, vtipný Gareis, vynikající Piepenhagen, zdatný Navrátil, pilný Holzel); bohužel už o nich nepublikoval tehdy anoncovanou druhou část kritiky.
V tomto roce se v Praze od počátku pořádání veřejné výstavy vystavovala zatím největší kolekce zahraničního umění, jak zdůraznili i soudobí kritici. Vyplývá to i ze srovnání počtu vystavujících „cizinců“ na pražských výstavách [Lange 2017, s. 89]. Základ tvořili malíři z Drážďan, známí v Praze již z roku 1824: Vogel von Vogelstein (byl zastoupen 10 díly), Friedrich a Dahl (každý po 1 obraze). Především Vogelovy dva velké olejové obrazy byly považovány za vrchol výstavy a bylo poukazováno na paradox, že žádné z děl nebylo zakoupeno. Dále zde byli autoři z Norimberka, Bruselu i velká kolekce vídeňských umělců (Waldmüller, Ender, Einsle), kteří sice z tehdejšího politického hlediska nebyli „zahraniční“, ale jakožto „cizinci“ z hlediska Prahy bývali dosud zastoupeni spíše sporadicky. V této souvislosti jsou v dobovém tisku zmiňováni vedle Klara také dva další soukromí zapůjčitelé na výstavu, pánové von Nostitz-Jänkendorf a von Lindenau, jejichž spojené úsilí vedlo k tomu, že v Praze vznikla přehlídka hodnocená vysoko právě proto, že na ní bylo konfrontováno soudobé umění ze dvou sousedních zemí, Čech a Saska.
Pozoruhodné je, že díky recenzi v Artistischen Notizeblatt se dozvídáme také řadu detailů o instalaci výstavy, jejímž autorem byl František Horčička a která byla označované celkově za „velmi vkusnou“. Díla byla umístěna ve velkém sále se širokým a vysokým oknem, které poskytovalo velice příznivé osvětlení. (Další práce byly umístěné v menší sousední místnosti.) Stěny sálu byly potažené červeným a modrým suknem a na oknech byly instalovány kytice květin, které podle mírně ironické poznámky jednoho z recenzentů nahradily absenci malířství květin. Dobové zprávy uzavíraly, že výstava se setkala s jednoznačným úspěchem, což se promítlo i do finančního výnosu.
Výstava znamenala pokrok v prezentaci domácího umění ve vědomé konfrontaci se zahraničními umělci. Z hlediska úpravy výstavních prostor byla v Praze první výstavou, která vědomě pracovala s osvětlením a barevností interiéru s cílem oslovit příchozí diváky a zapůsobit na jejich vnímání uměleckých děl.
Pavla Machalíková
Hojda 1995: Zdeněk Hojda, Geneze uměleckých výstav v Praze 1791–1851, Documenta Pragensia XII, 1995, s. 317–324
Hojda – Prahl 2004: Zdeněk Hojda – Roman Prahl, Kunstverein nebo/oder Künstlerverein? Hnutí umělců v Praze 1830–1856 / Die Künstlerbewegung in Prag 1830–1856, Praha 2004
Machalíková (v tisku): Pavla Machalíková, Flowers and Windows: The First Art Exhibitions in Prague in the 19th Century and the Shaping of Modern Exhibition Spaces (v tisku)
Müller 1883: Rudolf Müller, Die Prof. Dr. Aloys Klar´sche Künstlerstiftung nach ihrer Bedeutung und Wirksamkeit, unter Beischluss biographischer Skizzen, Prag 1883
Lange 2017: Birgit Lange, „Der Stufengang der vaterländischen Kunst.“ Die Prager Akademieaustellungen der Gesellschaft patriotischer Kunstfreunde (1821–1833), in: Susanne Kimmig-Völkner – Eva Pluhařová-Grigienė – Kai Wenzel (edd.), Gestaltungsräume. Studien zur Kunstgeschichte in Mittel- und Ostmitteleuropa. Festschrift zu Ehren von Prof. Dr. Michaela Marek, Regensburg 2017, s. 79–99
Dahl, Johann Christian Clausen
Hellich, Josef Vojtěch
Helzel, Thomas
Hess, Adolph
Horčička, František
Kiehlmann, Carl
Knieschek, Joseph August
Köck, [?]
Kohl, Ludvík
Kolbe, K. W.
Kratzmann, Gustav
Perry, Ferdinand
Pfalz, Severin
Piepenhagen, August
Postel (Postl), Karel
Reichenbach, F. W.
Reindel, Albert
Salomon, Joseph
Schembera (Šembera), Josef
Anonym [C. A. Böttiger], Prager und Wiener Kunstaustellung, Artistischen Notizenblatt X, 1832, č. 10, s. 37–38
pdfAnonym, Für Freude der Kunst, Bohemia V, 1832, č. 34, 18. 3., s. 1
Anonym, Kunstnachrichten, Allgemeines Repertorium der neuesten in- und ausländischen Literatur XIV, 1832, 2. sv., s. 234