Datum:5. února 1935 – 26. února 1935
Místo: Praha, Budova SVU Mánes
Pořadatel:SVU Mánes
Autoři koncepce:Emil Filla, Joe Hloucha
Na přelomu let 1929–1930 představil sběratel a obchodník Joe Hloucha na prodejní výstavě ve Veletržním paláci v Praze své sbírky mimoevropského umění. V českém prostředí do té doby nebyla prezentována tak rozsáhlá kolekce původního umění subsaharské Afriky, Oceánie, předkolumbovské Ameriky a Asie. O několik měsíců později proběhla repríza výstavy v Berlíně. Ve stejném roce se s Hlouchou poprvé sešel malíř Emil Filla, který od konce dvacátých let systematicky budoval vlastní kolekci mimoevropského umění, zahrnující tvorbu téměř všech významných světových kultur od pravěku až k současnosti.
Koncem roku 1934 Filla navštívil Hlouchu znovu s nabídkou uspořádat výstavu jeho mimoevropské sbírky v budově Spolku výtvarných umělců Mánes. Hloucha si průběh návštěvy zaznamenal do deníku: „Dopol[edne] čekání na malíře Fillu, který místo v 10 přišel až ve ¾ na 11. Prohlédl si všechno a navrhoval, abych v únoru vystavil v Mánesu primit[ivní] sbírku. Ale nic docela nic z toho nebudu mít. Chtěl si různé věci koupiti, perské, gandhárské, primit[ivní], jihočeskou Madonu atd. Také na mou got[ickou] mad[onu] měl chuť. Doufám, že ta sama to nepřipustí“ [Hloucha 1935, zápis z 20. 12. 1934].
Následovaly Fillovy další návštěvy Hlouchy, při nichž se určil termín výstavy a podrobnosti ohledně jejího průběhu. Filla současně koupil od sběratele několik prací do vlastní kolekce. Výstavu afrických a oceánských děl Hlouchovy sbírky nakonec spojil s prezentací vlastních prací, které byly umístěny v oddělených místnostech a nebyly s Hlouchovou sbírkou promíchány.
Vztahy mezi Fillovými díly a artefakty z Hlouchovy kolekce postihl v katalogu výstavy Vincenc Kramář. V souvislosti s Fillovými díly hovořil o jejich blízkosti k primárním projevům lidské tvořivosti. Jeho sochy – „obludné postavy“ –přirovnal k prehistorickému umění a dětské kresbě, přičemž vyzdvihoval jejich revoluční humanistický obsah v protikladu ke konvenční tvorbě. Vlivy afrického a oceánského umění nalezl ve formálním přístupu, který se ve Fillových sochách zrcadlí: „Všechny uvedené plastiky pohybují se a uplatňují různé stupně mezi póly, jakými jsou z jedné strany architektonika pracující s plochami jako negerská plastika, a z druhé strany hmotná beztvarovost, nebo artefakt z jedné a z druhé strany něco ústrojně rostlého“ [Kramář 1935, s. 12].
Výstava vyvolala velký počet reakcí a měla značnou publicitu. Podílel se na ní i Hloucha, když napsal článek pro Světozor a poskytl rozhovor básníku Josefu Horovi pro deník A–Zet. Expozice byla rovněž nafilmována. Hlavním tématem recenzí výstavy bylo srovnání Fillovy tvorby a mimoevropských prací. Autoři často pracovali se stereotypní představou o autenticitě, pravosti a originalitě mimoevropského „primitivního“ umění, které stavěli do opozice k modernismu, jevícímu se v tomto pohledu jako nepůvodní a dekadentní, založený na racionalitě na rozdíl od instinktivní tvorby „primitivů“.
Během konání přehlídky unikala téměř všem jejím recenzentům jedna neplánovaná událost. Aby velký sál budovy Mánesa nezůstal prázdný, byla v něm o čtrnáct dnů prodloužena první výstava Skupiny surrealistů v ČSR. Díla Jindřicha Štyrského, Toyen a Vincence Makovského tak byla v budově Mánesa prezentována současně s Fillovými pracemi a africkým a oceánským uměním. Vznikl pomyslný trojúhelník, mezi jehož vrcholy lze rozkrývat úzké vztahy. Zatímco u zahraničních surrealistů nebyla přítomnost mimoevropského „primitivního“ umění na jejich přehlídkách výjimečná, po vzniku Skupiny surrealistů v ČSR v roce 1934 se uskutečnila v domácím prostředí pouze tato jediná, a to ještě ne zcela bezprostřední konfrontace. Na Fillu samého musela působit kladně. Surrealismus podporoval a po roce 1930 ho reflektoval ve vlastní tvorbě.
Společná prezentace Hlouchovy sbírky a děl Emila Filly byla z hlediska kvantity i kvality zařazených afrických a oceánských skulptur v českém prostředí ojedinělá a už se nikdy neopakovala. Z hlediska problematiky tzv. primitivismu ve smyslu recepce a inspirací původních kultur Ameriky, Afriky a Oceánie je proto zásadní.
Tomáš Winter
Hloucha 1935: Deník Joe Hlouchy, Archiv Náprstkova muzea asijských afrických a oceánských kultur v Praze, archiv Joe Hlouchy, inv. č. 10/1
Kramář 1935: Vincenc Kramář, Grafické listy a plastika Emila Filly, in: Emil Filla – Plastika, suché jehly, lepty, dřevoryty, litografie, oleje. Černošská a tichomořská plastika – 185 soch ze sbírky Joe Hlouchy (kat. výst.), SVU Mánes v Praze 1935, s. 10–11
[Joe Hloucha], Plastiky dvou světů, Světozor XXXV, 1935, č. 6, 7. 2., s. 89
[Josef Hora], K výstavě africké a tichomořské plastiky v Mánesu, A–Zet [VIII], 1935, č. 25, 6. 2., [s. 4]
Josef Kandert, Počátky sběratelství etnického umění v českých zemích, Umění XXXVII, 1989, s. 187–190
Tomáš Winter, Nebezpečné sousedství? Joe Hloucha, Emil Filla a surrealisté, Umění LIII, 2005, č. 1, s. 76–86
Tomáš Winter, Palmy na Vltavě. Primitivismus, mimoevropské kultury a české výtvarné umění 1850–1950, Řevnice – Plzeň – Praha 2013, s. 184–235
Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 47–56
Archiv hlavního města Prahy, Fond Spolek výtvarných umělců Mánes, Výstavní činnost, 4190, Filla, Černošská a tichomořská plastika, 1935
Emil Filla – Plastika, suché jehly, lepty, dřevoryty, litografie, oleje / Černošská a tichomořská plastika. 185 soch ze sbírky Joe Hlouchy
Vydavatel: Spolek výtvarných umělců Mánes
Místo a rok vydání: Praha 1935
Anonym, Emil Filla a exotická plastika, EVA, 1935, 1. 3., in: Archiv Národní galerie v Praze, fond Moderní galerie (1902–1942), Výstřižkové knihy k výstavám, umělcům a činnosti MG i jiných galerií, př. č. 939, číslo knihy 8 (1934–1935)
pdfa. st., Filla und die Primitiven, Bohemia, 1935, 6. 2., in: Archiv Národní galerie v Praze, fond Moderní galerie (1902–1942), Výstřižkové knihy k výstavám, umělcům a činnosti MG i jiných galerií, př. č. 939, číslo knihy 8 (1934–1935)
pdf-jč- [Josef Čapek], Dvě nové výstavy v Mánesu, Lidové noviny XLIII, 1935, č. 70, 8. 2., s. 9
pdf-vd- [Vojtěch Dolejší], Kresby a plastiky Emila Filly, Rudé právo [XVI], 1935, č. 33, 8. 2., [s. 4], in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 55
pdfFdl. [Antonín Friedl], Emil Filla, Pestrý týden X, 1935, č. 9, 2. 3., s. 7, in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 54–55
pdfR. F. [Rudolf Fuchs], Filla und die Primitiven, Prager Tagblatt LX, 1935, č. 30, 5. 2., s. 6
pdfV. H., Výstavy, Polední lidové listy, 1935, 16. 2., in: Archiv Národní galerie v Praze, fond Moderní galerie (1902–1942), Výstřižkové knihy k výstavám, umělcům a činnosti MG i jiných galerií, př. č. 939, číslo knihy 8 (1934–1935)
pdf[Josef Hora], K výstavě africké a tichomořské plastiky v Mánesu, A–Zet [VIII], 1935, č. 25. 6. 2., [s. 4]
pdfK. [Emanuel Knížek], Budova spolku Mánes, Národní politika LIII, 1935, č. 54, 23. 2., s. 7
pdfF. K. [František Kovárna], Technický fond, Pražské noviny CCLVI, 1935, č. 50, 28. 2., s. 4, in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 49
pdfF. K. [František Kovárna], Černošská plastika, Pražské noviny, 1935, 5. 3., in: Archiv Národní galerie v Praze, fond Moderní galerie (1902–1942), Výstřižkové knihy k výstavám, umělcům a činnosti MG i jiných galerií, př. č. 939, číslo knihy 8 (1934–1935)
pdfKr, Fantasie divochů a civilisovaného, Polední list IX, 1935, č. 37, 6. 2., s. 2
pdfma, O umění tropů, Lidové noviny XLIII, 1935, č. 91, 19. 2., s. 3
pdfEfpem [Pavel František Malý], Výstava nových maleb, grafik a plastik Emila Filly, Samostatnost XXX, 1935, č. 9, 28. 2., s. 4, in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 56
pdfJosef Richard Marek, Nebezpečné sousedství, Národní listy LXXV, 1935, č. 48, 17. 2., s. 11
pdffvm [František Viktor Mokrý], Idoly a obludy, Venkov XXX, 1935, č. 54, 5. 3., s. 9, in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 52
pdfN. [Viktor Nikodem], Černošské a tichomořské sochařství, Národní osvobození XII, 1935, č. 47, 24. 2., s. 13
pdfN. [Viktor Nikodem], Dr. V. Kramář o Fillově grafice a plastice, Národní osvobození, 1935, 7. 2., in: Archiv Národní galerie v Praze, fond Moderní galerie (1902–1942), Výstřižkové knihy k výstavám, umělcům a činnosti MG i jiných galerií, př. č. 939, číslo knihy 8 (1934–1935)
pdfJaromír Pečírka, Graphiken und Plastiken von Emil Filla, Prager Presse XV, 1935, č. 43, 13. 2., s. 6, in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 48
pdfRk., Emil Filla, Národní střed XVII, 1935, č. 59, 10. 3., příl. Československá rodina, [s. 15], in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 52–54
pdfřk., Emil Filla jako grafik a sochař, Ranní noviny, 1935, 20. 2., in: Archiv Národní galerie v Praze, fond Moderní galerie (1902–1942), Výstřižkové knihy k výstavám, umělcům a činnosti MG i jiných galerií, př. č. 939, číslo knihy 8 (1934–1935)
pdfKarel Šourek, Grafika a plastiky Emila Filly, Listy pro umění a kritiku III, 1935, č. 4, 21. 3., s. 127, in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 51–52
pdfŠ [Václav Vilém Štech], Grafické listy a plastiky Emila Filly, České slovo XXVII, 1935, č. 40, 16. 2., s. 8, in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 47
pdf-a- [Prokop H. Toman], Černošská a tichomořská plastika v Mánesu, A-Zet, 1935, 21. 2., in: Archiv Národní galerie v Praze, fond Moderní galerie (1902–1942), Výstřižkové knihy k výstavám, umělcům a činnosti MG i jiných galerií, př. č. 939, číslo knihy 8 (1934–1935)
pdf-a- [Prokop H. Toman ml.], Grafická a sochařská výstava Emila Filly, A–Zet [VIII], 1935, č. 31, 14. 2., [s. 4], in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 54
pdfV. V. [Vojtěch Volavka], Výstava Emila Filly v Mánesu, Panorama XIII, 1935, č. 3, březen, s. 36, in: idem, O moderním umění, ed. Václav Richter – Bohumír Mráz, Praha 1961, s. 138
pdfAnonym, Černošské sochy v Praze, Večerní České slovo Mladá Boleslav, 1935, 8. 2., in: Archiv Národní galerie v Praze, fond Moderní galerie (1902–1942), Výstřižkové knihy k výstavám, umělcům a činnosti MG i jiných galerií, př. č. 939, číslo knihy 8 (1934–1935)
Anonym, Sochařská výstava malíře Filly, A-Zet, 1935, 7. 2., in: Archiv Národní galerie v Praze, fond Moderní galerie (1902–1942), Výstřižkové knihy k výstavám, umělcům a činnosti MG i jiných galerií, př. č. 939, číslo knihy 8 (1934–1935)
Anonym, Výstava černošských soch ze sbírky známého cestovatele Joe Hlouchy, Pražské noviny, 1935, 22. 2., in: Archiv Národní galerie v Praze, fond Moderní galerie (1902–1942), Výstřižkové knihy k výstavám, umělcům a činnosti MG i jiných galerií, př. č. 939, číslo knihy 8 (1934–1935)