Datum:9. března 1935 – 31. května 1935
Místo: Praha, Clam-Gallasův palác
Pořadatel:Slovanský ústav v Praze
Autoři koncepce:Nikolaj Lvovič Okuněv
Vůbec největší výstava ruského umění v prvorepublikovém Československu měla zahájit ambiciózní cyklus přehlídek výtvarné tvorby slovanských národů pod hlavičkou Slovanského ústavu v Praze, zůstalo však jen u této jediné události. Slovanský ústav, založený stejně jako Orientální ústav z popudu prezidenta T. G. Masaryka, měl podle svých stanov „poznávati slovanské národy a země vědecky po všech stránkách“ a „budovati kulturní a hospodářské styky republiky Československé se slovanským světem“ [Stanovy 1934, čl. 1, odst. 1]. Vedle Archivu slovanské hudby zde ve třicátých letech začal vznikat i Archiv slovanského umění, v jehož rámci se pod vedením byzantologa a historika umění Nikolaje Lvoviče Okuněva formovala i cenná sbírka tvorby především ruských výtvarníků působících v emigraci. Ústav prostřednictvím „Komise pro archiv a galerii slovanského umění“, vedené Antonínem Matějčkem, dlouhodobě vyjednával o budoucím přičlenění své výtvarné kolekce k některé sbírkotvorné instituci, v první řadě jako „slovanského oddělení“ plánované městské galerie. Podle katalogu výstavy v roce 1935 měla budoucí stálá expozice umění slovanských národů učinit Prahu „zajímavější a poutavější proti galeriím západním“ [Katalog 1935, s. 6].
Výstava v Clam-Gallasově paláci měla představit sbírku deponovanou v sídle ústavu v Lobkovickém paláci na Malé Straně, poskytnout přehled o dílech ruských autorů zejména v tuzemských soukromých a institucionálních sbírkách a prezentovat v co nejširším záběru tvorbu ruských autorů, k nimž Archiv slovanského umění shromažďoval evidenci.
Pro přípravy výstavy a její výsledné přijetí bylo určující měnící se politické ovzduší v otázce vztahu k Sovětskému svazu (ten byl Československou republikou v roce 1934 uznán de jure), a tím pádem i k ruské emigraci, jejíž veřejné aktivity oproti dvacátým letům postupně ztrácely oficiální podporu. Ta v té době naopak směřovala k reciproční výstavě sovětského umění v ČSR a československého umění v SSSR, již připravoval S.V.U. Mánes a z níž se po odkladech a za komplikovaných okolností uskutečnila v roce 1937 v Leningradu a Moskvě jen druhá část. Na pozadí těchto událostí z komise pro přípravu výstavy Slovanského ústavu, pro níž se ani nezvažovaly zápůjčky ze sovětských sbírek, odstoupil nejdřív Kamil Novotný právě kvůli své účasti na chystané československo-sovětské výstavě, následován historiky umění Janem Květem, Vojtěchem Volavkou a Františkem Kovárnou. Ti se krátce před otevřením výstavy ruského umění od celého projektu distancovali, protože jim nebylo umožněno zasáhnout do výběru děl, shromážděných Okuněvem v Praze od výtvarníků z Francie.
Přes původně silně obsazenou přípravnou komisi výstavy tak byla nakonec její koncepce a finální výběr exponátů prakticky výhradním dílem Nikolaje Okuněva. Ten rozdělil přehlídku do dvou hlavních částí, na retrospektivní oddíl naznačující vývoj ruského umění od počátků petrohradské akademie v 18. století po realistickou malbu okruhu Sdružení putovních výstav (Peredvižniků), a na sekci věnovanou soudobé výtvarné produkci. Ta cílila na představení co největší šíře umělecké tvorby původem ruských umělců žijících mimo Sovětský svaz. Kromě řady autorů okruhu skupiny Mir iskusstva, která obnovila svoji činnost ve dvacátých letech v Paříži, zde byli zastoupeni výtvarníci raně avantgardních skupin (Bubnovyj valet, Oslinnyj chvost), kteří se octli v emigraci, ale vedle několika abstrakcionistů i řada v té době v místním prostředí méně známých představitelů soudobého neoakademismu (např. Vasilij Šuchajev) a projevů, jejichž představitelé se podle Okuněva „snaží napojiti věčně živým antickým duchem abstrahované umění dneška“ [Katalog 1935, s. 19]. Zároveň je pozoruhodné, že Okuněvův přehledový text v katalogu výstavy ukončuje výklad o výtvarné produkci v samotném Rusku tvrzením, že mnozí umělci „odjíždějí ke stálému pobytu do Paříže, kde úplně splývají s francouzským uměleckým světem“ [Katalog 1935, s. 18], a opomíjí tak prakticky veškerou avantgardní tvorbu desátých a dvacátých let (autorů, kteří neodešli do emigrace) i soudobé umění v Sovětském svazu.
Kritika výstavy se vesměs zaměřila na dva problematické momenty. Skutečnost, že prakticky nelze představit dějiny ruského umění od 18. století bez zápůjček z ruských sbírek, formuloval například malíř, grafik, výtvarný kritik a někdejší spoluzakladatel petrohradského časopisu Mir iskusstva Alexandre Benois v pařížském periodiku Poslednyje novosti, kde označuje takový pokus za „poněkud paradoxní“ [Беноис 1997, s. 205]. Vedle Benoise i místní recenzenti vytýkali Okuněvově projektu celkový dojem nahodilosti a viditelný důraz na kvantitu, spíše než kvalitu exponátů. Podobně reflektuje výstavu i Josef Čapek, který jednak zmiňuje viditelné mezery ve výběru („Není to výstava úplná a také ne veskrze retrospektivní, jak by si bylo přáti, ale i tak je dlužno oceniti ten početný a namnoze i velmi zajímavý materiál, který se pořadatelstvu podařilo sehnati.“), jednak apeluje na to, aby další akce Slovanského ústavu zaměřené na tvorbu slovanských národů byly výběrovější („Ovšem bylo by žádoucno, aby to byly výstavy, které by vždy spíše vynikaly hodnotou vystaveného materiálu, než jeho množstvím, aby výběr a přehled byl pokud možno výrazný a příkladný.“) [Čapek 1935, s. 9].
Přes zmíněné nedostatky byl význam výstavy mimořádný – ne pro množství exponátů a zastoupených autorů (to se ukázalo být spíše na škodu), ale zejména tím, že představila v Praze jak některé aktuální práce ikonických postav umění „ruského zahraničí“ (například Michaila Larionova, Natalie Gončarovy), tak díla řady v místním prostředí prakticky neznámých, avšak neméně pozoruhodných uměleckých osobností. Výstavu se pokusila částečně rekonstruovat střednědobá expozice Galerie výtvarného umění v Náchodě v roce 2019 nazvaná „I. retrospektivní výstava ruského malířství XVIII. - XX. století – připomínka stejnojmenné výstavy konané v Clam-Gallasově paláci v Praze roku 1935“.
Jakub Hauser
Беноис 1997: Александр Беноис, Прага, in: Idem: Художественные письма 1930–1936: газета „Последние новости“ Париж, ed. И. П. Хабаров, Москва 1997, s. 200–206
Čapek 1935: -jč- [Josef Čapek], Retrospektivní výstava ruského malířství XVIII.–XX. století, Lidové noviny XLIII, 1935, č. 133, 14. 3., s. 9
Katalog 1935: Katalog retrospektivní výstavy ruského malířství XVIII.–XX. stol., Clam-Gallasův palác v Praze 1935
Stanovy 1934: Stanovy Slovanského ústavu v Praze, Praha 1934
Александр Николаевич Бенуа и Мстислав Валерианович Добужинский: переписка (1903–1957), ed. И. И. Выдрин, Санкт-Петербург 2003
Jakub Hauser, Výstava o výstavě ruského malířství v roce 1935, Art & Antiques, 2019, č. 5, s. 80–81
Jakub Hauser, Sans retour. Výtvarníci ruské emigrace v meziválečné Praze, Praha 2020
Julie Jančárková, Nikolaj Okunev und die „Erste historische Ausstellung russischer Malerei und Plastik (18.–20. Jh.)“ in Prag, in: Die russische Diaspora in Europa im 20. Jahrhudert: Religiöses und kultrelles Leben, eds. Adelbert J. M. Davids, Fedor B. Poljakov, Frankfurt am Main 2008, s. 215–234
Юлия Янчаркова, Коллекция профессора Окунева. Как в межвоенной Праге сохраняли русскую живопись, Родина, 2006, č. 4, s. 93–95
Юлия Янчаркова, Н. Л. Окунев, Архив и галерея славянского искусства, in: Марина Досталь (ed.), Российские ученые-гуманитарии в межвоенной Чехословакии: сборник статей, Москва 2008, s. 140–147
Юлия Янчаркова, Историк искусства Николай Львович Окунев (1885–1949): жизненный путь и научное наследие, Frankfurt am Main 2012
Юлия Янчаркова, Архив и галерея славянского искусства при Славянском институте в Праге. Подробности организации, in: С. С. Степанова (ed.), Павел Федотов: Феномен личности в контексте времени – О. Д. Атрощенко – Л. И. Иовлева (edd.), Валентин Серов и русская культура XIX- начала XX века – С. П. Домогацкая, Л. И. Иовлева (edd.), Сергей Тимофеевич Коненков: Скульптура XX века – М. И. Лисаковская (ed.), Русский культурно-исторический музей в Праге: Творческое наследие русского зарубежья – часть отечественной культуры XX века (Материалы научных конференций), Москва 2016, s. 539–558
Jiří Karásek ze Lvovic, K organizaci pražských galerií, Dílo XXV, 1935, s. 111–120
Jiří Karásek ze Lvovic, Slovanská galerie a Ruské kulturně-historické muzeum v Praze, Nedělní list, 1935, č. 90, 31. 3., s. 8
Аlena Míšková, Slovanský ústav v ČSAV v letech 1952–63 (od reorganizace k likvidaci), Slavia LXI, 1993, č. 2, s. 157–174
Matyáš Murko, Paměti, Praha 1949
Masarykův ústav a Archiv Akademie věd České republiky, fond Slovanský ústav, sign. P 2/1 – Archiv a galerie slovanského umění.
Masarykův ústav a Archiv Akademie věd České republiky, Fond Slovanský ústav, sign. K 1/1, Retrospektivní výstava ruského malířství 18. – 20. století v Praze 9. 3. – 31. 5. 1935.
Ajvazovskij, Ivan Konstantinovič
Andrusov, Vadim Nikolajevič
Angiboult, François (Jelena Francevna Ettingen)
Argunov, Ivan Petrovič
Archipenko, Alexander
Archipov, Abram Alexejevič
Bart, Viktor Sergejevič
Beggrov, Alexandr Karlovič
Beklemiševa, Kleopatra Vladimirovna
Benua (Benois), Albert Alexandrovič
Benua (Benois), Alexandr Nikolajevič
Benua (Benois), Nikolaj Alexandrovič
Berman, Jevgenij Gustavovič
Bernackaja-Savič, Olga Michajlovna
Bilibin, Ivan Jakovlevič
Bogdanov-Bělskij, Nikolaj Pětrovič
Borovikovskij, Vladimir Lukič
Braz, Osip Emanuilovič
Brjullov, Karl Petrovič
Budkin, Filipp Osipovič
Burljuk, David Davidovič
Bušen, Dmitrij Dmitrijevič
Clodt von Jürgensburg, Michail Konstantinovič
Charchoune, Serge (Sergej Ivanovič Šaršun)
Dmitrijev-Orenburgskij, Nikolaj Dmitrijevič
Dobužinskij, Mstislav Valerianovič
Dubovskij, Nikolaj Nikanorovič
Fasini, Alexandre (Srul Arjevič Fajnzilberg)
Fedotov, Pavel Andrejevič
Ferat, Serge
Fešin, Nikolaj Ivanovič
Ge, Nikolaj Nikolajevič
Golovin, Alexandr Sergejevič
Gončarova, Natalia Sergejevna
Goziason (Philippe Hosiasson), Filipp Germanovič
Grigorjev, Boris Dmitrijevič
Grimm, Pjotr Pavlovič
Griščenko, Alexej Vasiljevič
Gurdžan, Akop Makarovič
Charchoune, Serge (Sergej Ivanovič Šaršun)
Jakovlev, Alexandr Jevgenjevič
Jakulov, Georgij Bogdanovič
Jarošenko, Nikolaj Alexandrovič
Jegorov, Alexej Jegorovič
Jendogurov, Ivan Ivanovič
Juon, Konstantin Fjodorovič
Kalabin, Jevgenij Nikolajevič
Kiprenskij, Orest Adamovič
Kiseljov, Alexandr Alexandrovič
Kiseljova-Bilimovič, Jelena Andrejevna
Klever, Julij Juljevič
Kolesnikov, Stěpan Fedorovič
Kondratěnko, Gavriil Pavlovič
Konstan, Varvara
Korovin, Konstantin Alexejevič
Kramskoj, Ivan Nikolajevič
Kremeň (Krémègne), Pinchus
Krivickaja, Maria Romanovna
Krug, Georgij Ivanovič
Kryžickij, Konstantin Jakovlevič
Kuindži, Archip Ivanovič
Lagorio, Lev Felixovič
Lagorio, Maria Alexandrovna
Landševskaja, Vera Nikolajevna
Lansere (Lanseray), Jevgenij Jevgenievič
Lanskoj, Andrej Michajlovič
Larionov, Michail Fjodorovič
Lebeděv, Klavdij Vasiljevič
Levickij, Dmitrij Grigorjevič
Levitan, Isaak Iljič
Lissim, Semjon Michajlovič
Loginova-Muravjeva, Taťjana Dmitrijevna
Lošakov, Arkadij Mironovič
Makejev, Nikolaj Vasiljevič
Makovskij, Konstantin Jegorovič
Makovskij, Vladimir Jegorovič
Maljavin, Filipp Andrejevič
Mane-Katz, Emmanuel
Martos, Ivan Petrovič
Maximov, Vasilij Maximovič
Meščerskij, Arsenij Ivanovič
Miller-Bražnikova, Jevgenija Karlovna
Millioti, Nikolaj Dmitrijevič
Musatov, Grigorij Alexejevič
Orlov, Alexandr Konstantinovič
Perov, Vasilij Grigorjevič
Pikelnyj, Robert Matvejevič
Pimoněnko, Nikolaj Kornilovič
Pochitonov, Ivan Pavlovič
Polenov, Vasilij Dmitrijevič
Postnikov, Sergej Petrovič
Pregel (Avksentěva), Alexandra Nikolajevna
Puni (Jean Pougny), Ivan Albertovič
Rejtern, Jevgraf Romanovič
Rejtlinger, Julia Nikolajevna
Repin, Ilja Jefimovič
Rerich, Nikolaj Konstantinovič
Rokotov, Fjodor Stěpanovič
Rovinskij, Sergej Vladimirovič
Sacharova, Olga Nikolajevna
Samokiš, Nikolaj Semjovoič
Savrasov, Alexej Kondraťjevič
Sedrak, Sergej Ivanovič
Serebrjakov, Alexandr Borisovič
Serebrjakova, Zinaida Jevgeněvna
Serov, Valentin Alexandrovič
Smirskaja, Maria Ivanovna
Sologub, Leonid Romanovič
Somov, Konstantin Andrejevič
Stělleckij, Dmitrij Semjonovič
Stěpanov, Alexej Stěpanovič
Sudbinin, Serafim Nikolajevič
Sudějkin, Sergej Jurjevič
Surikov, Vasilij Ivanovič
Survage, Leopold Leopoldovič
Sverčkov, Nikolaj Jegorovič
Syčkov, Fedot Vasiljevič
Šaljapin, Boris Fjodorovič
Šarlemaň, Osip Adolfovič
Šatcman, Boris Moisejevič
Ščeko-Potockaja, Alexandra Vasiljevna
Šiltjan, Grigorij Ivanovič
Širjajev, Jevgenij Nikolajevič
Šiškin, Ivan Ivanovič
Šmarov, Pavel Dmitrijevič
Šuchajev, Vasilij Ivanovič
Těreškovič, Konstantin Andrejevič
Uspenskij, Leonid Alexandrovič
Vasněcov, Viktor Michailovič
Venecianov, Alexej Gavrilovič
Vereščagin, Vasilij Vasiljevič
Veščilov, Konstantin Alexandrovič
Volkonskij, Pjotr Alexandrovič
Volkov, Jefim Jefimovič
Vorošilov, S.
Vrubel, Michail Alexandrovič
Katalog Retrospektivní výstavy ruského malířství XVIII. – XX. st.
Vydavatel: Slovanský ústav v Praze
Místo a rok vydání: Praha 1935
Další autoři úvodního textu: František Táborský; Nikolaj Lvovič Okuněv
-jč- [Josef Čapek], Retrospektivní výstava ruského malířství XVIII. – XX. století, Lidové noviny XLIII, 1935, č. 133, 14. 3., s. 9
pdfFdl., Retrospektivní výstava ruského malířství, Pestrý týden X, 1935, č. 17, 27. 4., s. 7
pdfКонстантин Бельговский, Выставка сокровищ русского искусства в Праге, Сегодня XVII, 1935, č. 76, 18. 3
pdfc. [Cassius], Poučení z výstavy ruského umění, Dílo XXVI, 1935, s. 120–122, 136–140
pdfLudvík Kuba, Retrospektivní výstava ruského malířství XVIII. – XX. století, Slovanský přehled XXVII, 1935, s. 168–169
pdfJosef Richard Marek, Ruské umění, Národní listy LXXXI, 1935, č. 81, 22. 3., s. 5
pdf[red.], Výstava ruského malířství v Praze, Umění VIII, 1934–1935, s. 416–420
pdfAnonym, Činnost výstavní, Ročenka Slovanského ústavu v Praze sv. VIII. Za rok 1935, Praha 1936, s. 20–21
Anonym, Výstavy v březnu 1935, Typografia, časopis pro technické a společenské zájmy knihtiskařů XLII, 1935, s. 126