Datum:20. dubna 1840 – 31. května 1840
Místo: Praha, Colloredo Mansfeldský palác
Autoři architektonického řešení:Josef Vojtěch Hellich, Karl Würbs
Pořadatel:Krasoumná jednota
Pražská výroční výstava byla organizovaná od roku 1836 Krasoumnou jednotou, tedy orgánem Společnosti vlasteneckých přátel umění (SVPU) zřízeným k tomuto účelu. V názvu byla od svého počátku spojená výslovně s pražskou Akademií (provozovanou též z podnětu SVPU), protože jádrem výstavy bývala kolekce oceněných prací od žáků této školy. To se postupně měnilo a výstavy se účastnili i umělci stojící mimo Akademii. V roce 1840 se na výstavě projevila řada změn způsobených generační obměnou výboru SVPU [Sternberg 2017, s. 33–35]. Tomu následovalo vydání nových stanov Společnosti v roce 1839 a snahy o radikální proměnu domácího uměleckého provozu: tedy uměleckého školení a organizace vystavování.
Změny se ve výstavě roku 1840 projevily zejména ve velké účasti zahraničních umělců, která je zjevná z nově upraveného katalogu, umožňující lepší orientaci v původu umělců, v materiálu a technice vystavených děl a především v cenách exponátů určených k prodeji. Katalog byl proto od této doby upravován do podoby přehledné tabulky, oddělující oleje a originální kresby, grafiky a plastiky a dále uvádějící jméno a místo působení autora, název díla a cenu (resp. údaj o soukromém majiteli u neprodejných děl). Oproti předchozímu roku vzrostl objem výstavy o třetinu (274 vystavených prací oproti 180). Co se týče konkrétního zastoupení zahraničních umělců a škol, kritika pochvalně zmiňovala, že se podařilo získat kvalitní kusy z Mnichova, Düsseldorfu, Berlína či Drážďan. Početné zastoupení zahraničních umělců bylo před veřejností v tisku obhajováno jako důležitý krok výboru SVPU nezbytný pro rozvoj domácí umělecké scény. Srovnávání s konkurencí z ciziny komentátoři opakovaně zdůrazňovali jako nutnost podporující jednak ohlas výstavy, jednak konkurenceschopnost domácích umělců, jimž se tak naskytne příležitost seznámit se s novými tendencemi a načerpat inspiraci pro další práci [Müller 1840; Stolz 1840, č. 45, s. 215]. Navíc výbor SVPU plánoval použít výnos z výstavy na podporu stipendijních cest žáků Akademie.
Vzhledem k počtu vystavených děl došlo poprvé ke změně místa konání: prostory Akademie v Klementinu přestávaly vyhovovat požadavkům kladeným na vystavování, a proto se výstava v tomto roce přesunula do Colloredo Mansfeldského paláce. Salon ve druhém patře údajně nabízel větší prostory i lepší světlo [Z. 1840a]. Ani přesto však všechny obrazy nebyly dostatečně dobře viditelné, a proto se uvažovalo, že by se napříště rozvěšení expozice mělo průběžně obměňovat [Stolz 1840, č. 48, s. 231]. Umístění výroční výstavy se v průběhu následujících desetiletí ještě několikrát měnilo, a to až do roku 1885 – výstavby a zahájení výstavní činnosti Rudolfina.
Přestože výroky tisku o dosud nevídané kvalitě současné výstavy i o nebývalém zájmu publika se každoročně do jisté míry opakovaly, je zřejmé, že po roce 1839 dění okolo výroční výstavy v Praze zesílilo. Vernisáže v roce 1840 se zúčastnilo na 300 osob a očekávala se velká návštěvnost: až taková, že se nedoporučovalo otálet s prohlídkou až na poslední dny, protože pak počet návštěvníků bývá na prostory příliš velký. Prodej vstupenek i katalogu přesáhl čísla z předchozích let [Müller 1840]. Hned v prvních dnech výstavy byla uzavřena řada nákupů, včetně nákupů spolkových prémií (slosování celkem 24 obrazů proběhlo po ukončení výstavy v prostorách Akademie 1. 6.) a také prodáno 14 akcií, což referenti považovali za důkaz živého zájmu publika o dění v umělecké sféře. Výstava byla dodatečně doplňována; kritika vítala například zásilku obrazu Josefa Führicha z Vídně (Josef a Maria hledají nocleh na cestě do Betléma) i další obrazy doplněné kolem poloviny května z Antverp, Amsterodamu a Paříže. Dobově typický byl fakt, že nad historickou malbou ve výstavě převažovaly portréty (ca třetina celkového počtu), krajiny a žánr, doplněné o dvě zátiší, tedy módní témata a obvykle menší formáty. Stoupající zájem o krajinu i žánr pak reflektují také teoretické úvahy o těchto dvou oborech malby, které byly součástí kritik Antona Müllera a Bernharda Stolze a v Praze představují počátky jejich moderní teoretické reflexe [Z. 1840b, č. 72; Stolz 1840, č. 48 a 52].
Kolekce cizích škol samozřejmě poutaly velkou pozornost kritiky. Düsseldorfští malíři zaslali několik významných a rozměrných figurálních obrazů (Zimmermann, Meyer, Plüdermann), včetně velké Norské krajiny (Achenbach), kterou z výstavy zakoupil pro svou sbírku kníže Kamil Rohan, i žánrové obrazy. Kritika vedle techniky u všech těchto prací zdůrazňovala jejich mimořádnou estetickou působnost se silným poetickým nábojem a sklonem k realistické a přesvědčivé atmosféře, typické pro žánrovou malbu. Mezi pracemi z Mnichova zaujaly čtyři architektonické prospekty Wilhelma Gaila, z Berlína dva pohledy na moře, oproti dřívějším dobám nebyla příliš komentovaná kolekce z Drážďan. Naopak z Halberstadtu zaslal jeden obraz módní autor Carl Hasenpflug: vedle výše jmenovaného Achenbacha vzbudil mezi krajinami jeho obraz zasněženého klášterního dvora (Zasněžený hřbitov) senzaci a do své sbírky ho stejně jako Achenbacha získal kníže Rohan. Pozornost přitáhl také Jakobův obraz Albrechta Dürera kreslícího děti, zaslaný z Paříže. Mezi obrazy zaslanými z Říma vynikaly obrazy českého krajana Leopolda Pollaka a Carla Vogela von Vogelstein, kteří oba zaslali žánrové výjevy s lidopisnou tematikou; zejména u Vogela recenzent upozorňoval na jejich etnografickou a dokumentární přesnost.
S ohledem na spory mezi novým, kosmopolitně orientovaným vedením SVPU a relativně početnou skupinou domácích umělců, kteří již od počátku třicátých let opakovaně usilovali o vlastní konkurenční organizaci, nepřekvapí kritický tón některých recenzí směřovaný na údajně omezený rozhled domácích umělců, jejich nedostatečnou průbojnost a konkurenceschopnost i zastarávání jejich stylu a postupů. Oproti tomu pro-česky orientovaní recenzenti výkony domácích opatrně chválili. Z domácích figuralistů byl zastoupen především v lednu tohoto roku zesnulý František Tkadlík, bývalý ředitel Akademie. Mezi čtyřmi vystavenými pracemi byl nejsenzačnější obraz Abelova smrt, který za svého života nikdy nevystavil, a teprve po jeho smrti byl nalezen „jako odložený a zapomenutý poklad“ [Z. 1840b, č. 65]. Proti tomuto konsenzuálnímu tónu Bohemie kontrastuje komentář z Ost und West, kde byl Tkadlík hodnocený jako „upadlý talent“ či pouhá směs klasicismu a staroněmecké školy. Tuto kritiku navíc doprovázel výslovný požadavek svěřit péči o žáky Akademie někomu liberálnímu a s rozhledem po současném umění [Stolz 1840, č. 52]. Z žijících domácích figuralistů kritika největší naději vkládala do Hellicha a Kratzmanna, srovnávala jejich malířské postupy a z hlediska hodnocení domácí malby si přála, aby se jednota v pojetí kompozice typická pro prvního spojila se zájmem druhého o mnohost detailů [Z. 1840b, č. 65]. Pochvalná zmínka patřila také Josefu Mánesovi a Leopoldu Pollakovi [Stolz 1840, č. 52].
Velká pozornost byla upřena na krajináře Antonína Mánesa, který až do následujícího roku vedl krajinářský ateliér, ale jehož pozice v rámci Akademie byla postupně účelově oslabována [Petrasová – Machalíková 2022, s. 35]. Za ideální krajiny (Italská krajina a Bouře) sklidil v tomto roce kritiku kvůli nepravděpodobné kombinaci italské scenérie se severským světlem i za přílišné spoléhání na předlohy a jejich kopírování – prý povšechné a bezduché [Stolz 1840, č. 52]. Pro postupný vzestup realistických tendencí v dobové krajinomalbě je typické, že Mánesovy pohledy na českou krajinu byly na druhou stranu chváleny za svou „portrétní“ věrnost a všem krajinářům se s odkazem na ně doporučovalo studium přírody [Z. 1840b, č. 72], aby se vyvarovali neživotného kopírování [Stolz 1840, č. 52].
V tónu referátů v Bohemii i v Ost und West je patrná účelová podpora aktivitě současného výboru SVPU, jehož cílem bylo v následujících letech inovovat akademický systém v Praze i výstavní prezentaci uměleckých výsledků. Radikálnost těchto aktivit s sebou nesla riziko kritiky z pozice domácích protagonistů umělecké scény, kteří byli v opozici k SVPU již od poloviny třicátých let a v jejichž čele stál mimo jiné Antonín Mánes jakožto člen přední pražské umělecké rodiny. V publicistice z počátku čtyřicátých let tak můžeme sledovat, jak bylo úsilí omlazeného a aktivního výboru SVPU obhajováno a podporováno a naopak jak se postupně vyhrocovala kritika namířená proti některým jevům a osobnostem domácí umělecké scény.
Pavla Machalíková
Petrasová – Machalíková 2022: Taťána Petrasová – Pavla Machalíková, Dílo a proměna umělecké scény: studie z vystavování v Čechách 19. století (kat. výst.), Plzeň 2022
Sternberg 2017: Caroline Sternberg, Kunstakademie und kulturelle Modernisierung. Die Geschichte der Prager Kunstakademie im Zeitraum 1840–1874, Regensburg 2017
Stolz 1840: Bernhard Stolz, Bemerkungen zu der akademischen Kunstausstellung in Prag, 1840, Ost und West V (příloha Prag), č. 45, 3. 6., s. 215; č. 47, 10. 6., s. 227; č. 48, 13. 6., s. 231; č. 51, 24. 6., s. 243; č. 52, 27. 6., s. 251
Müller 1840: A. M. [Anton Müller], Noch ein Wort über die akademische Kunstausstellung d. J. 1840, Bohemia XIII, 1840, č. 92, 2. 8., s. 4
Z. 1840a: Z., Die Kunstausstellung, Bohemia XIII, 1840, č. 48, 21. 4., s. 4
Z. 1840b: [Z.], Die akademische Kunstausstellung vom Jahre 1840, Bohemia XIII, 1840, č. 49, 24. 4., s. 4; č. 51, 28. 4., s. 3–4; 52, 1. 5., s. 3–4; 54, 5. 5., s. 4; č. 55, 8. 5., s. 4; č. 57, 12. 5., s. 4; č. 61, 22. 5., s. 4; č. 63, 26. 5., s. 4; č. 64, 29. 5., s. 4; č. 65., 31. 5., s. 4; č. 67, 5. 6., s. 4; č. 72, 16. 6., s. 4
Archiv Národní galerie v Praze, fond SVPU
Börner, E.
Breslauer, Christian
Dahl, Johan Christian Clausen
Dallinger, Alexander Johann
Depauly (Depauli), Anton
Dvořáček (Dwořaček)
Gail, Wilhelm
Gechter, Jean François Théodore
Gruss, Johann
Guerard, Eugene von
Haecke (Häcke), Joseph
Hamman, Edouard
Hammer
Hanfstaengel, Franz
Happel, [Peter Heinrich]
Hasenpflug, Carl
Heicke
Heine
Heinlein, Heinrich
Hellich, Josef Vojtěch
Helverdeuck
Hermann, Karl
Hetzlöhl
Hetzner (Hezner), [Bedřich]
Hilgers (Hilgens), Carl
Hofbauer, Franz
Hofbauer, Karl
Hoffmann, Thomas
Hollpein, Heinrich
Hottenroth, Woldemar
Hoyoll, Philipp
Hübner, [Carl Wilhelm]
Kandler, Wilhelm
Klein, Wilhelm
Kletzinski
Knöchel, Anton
Koruna
Kozaurek
Kratzmann, Gustav
Krause
Kromer
Kroupa, Johann
Kučera
Kummer
Machek, Antonín
Mánes, Antonín
Mánes, Josef
Mánes, Václav
Max, Josef
Meyer, Johann Georg
Meyer (Mayer)
Miecke
Misselbeck
Molteni, Giuseppe
Mrňák, Josef
Mücke
Pelikan, Ant.
Piepenhagen, Charlotte
Plüdemann, Hermann
Pollak, Ludwig
Ramberg, August von
Reichenbach, Friedrich W.
Seykora
Scheins, Carl Ludwig
Schelver, Franz August
Scheuren, Caspar
Scheyerer, Franz
Schiller, Felix von
Schmiedleichner, Anton
Schmitz, [Carl Ludwig]
Schneider, Franz
Schrader, Julius
Schwingen
Sonderland, Johann Baptist
Sparmann, Carl Christian
Spudil, Josef
Steifensand, Xaver
Steinberg
Steinfeld, W.
Stelzner, Karoline
Summ
Swoboda, Eduard
Swoboda, Rudolf
Anonym [Z.], Die akademische Kunstausstellung vom Jahre 1840, Bohemia XIII, 1840; č. 49, 24. 4., s. 4; č. 51, 28. 4., s. 3–4; 52, 1. 5., s. 3–4; 54, 5. 5., s. 4; č. 55, 8. 5., s. 4; č. 57, 12. 5., s. 4; č. 61, 22. 5., s. 4; č. 63, 26. 5., s. 4; č. 64, 29. 5., s. 4; č. 65., 31. 5., s. 4; č. 67, 5. 6., s. 4; č. 72, 16. 6., s. 4
pdfA. M. [Anton Müller], Noch ein Wort über die akademische Kunstausstellung d. J. 1840, Bohemia XIII, 1840, č. 92, 2. 8., s. 4
pdfBernhard Stolz, Bemerkungen zu der akademischen Kunstausstellung in Prag, 1840, Ost und West V (příloha Prag), č. 45, 3. 6., s. 215; č. 47, 10. 6., s. 227; č. 48, 13. 6., s. 231; č. 51, 24. 6., s. 243; č. 52, 27. 6., s. 251
pdfJ[ohann] Ritter von Rittersberg, Kunst-Anzeige, Prager Zeitung XVI, 1840, č. 82, 24. 5., s. 4
J[ohann] Ritter von Rittersberg, Kunstanzeige, Prager Zeitung XVI, 1840, č. 85, 29. 5., s. 3
Z., Die Kunstausstellung, Bohemia XIII, 1840, č. 48, 21. 4., s. 4