Datum:14. dubna 1895 – 2. polovina června 1895
Místo: Praha, Rudolfinum
Pořadatel:Krasoumná jednota pro Čechy
Autoři koncepce:Posuzovcí komise výstavy
Tato výstava se stala jednou z rekordních výročních výstav Krasoumné jednoty v Rudolfinu: počet exponátů na ní poprvé přesáhl tisíc – podle katalogu jich bylo 1.016, z toho 650 olejomaleb, 258 kreseb, 50 grafik a 58 sochařských děl. Pro jejich umístění byly dočasně vyklizeny tři sály obrazárny SVPU a část knihovny Uměleckoprůmyslového muzea. Zároveň to byla druhá výstava, již doprovázel ilustrovaný katalog, tentokrát s 48 světlotiskovými reprodukcemi snímků obrazů, a první s výrazným zastoupením umělecké grafiky (která dříve měla spíš reprodukční účel). Symbolicky právě na této výstavě poprvé veřejně prezentoval svá díla Emil Orlik, pražský rodák, grafik a malíř, který záhy dosáhl evropského věhlasu.
Tomáš Garrigue Masaryk s manželkou Charlottou uvedli svoji recenzi větou: „Neměli jsme v Praze ještě tak bohaté a zajímavé výstavy – jen ať se těch obrazů alespoň něco prodá, aby nám cizí umělci svá díla i budoucně rádi posílali.“[Lorenzo 1895, s. 722] Prodán byl relativně vysoký počet děl: bez těch, jež byla určena pro slosování, jich bylo 104 za 25.167,50 zlatých. Dle údajů v archivu Krasoumné jednoty lze uvést nejdražší prodané obrazy a jména sběratelů: Josef Stupecký zakoupil za 650 zl. Marinu od Beneše Knüpfera, František hrabě Thun získal za 800 zl. obraz Láska v římské Campagni, pod nímž je podepsán Gustave Simoni v Římě. Další malbu od stejného autora Kobercový trh v Tlemcenu v Alžíru koupil za 700 zl. Josef Scherzer z Vídně. Motiv z Eppanu v jižním Tyrolsku od vídeňského malíře Roberta Russe získal Josef Sobotka za 900 zl., Brožíkovo plátno Porada nabyla Vilemína kněžna Schwarzenbergová za 1.100 zl., a konečně Husy na pastvě od Adolfa Linse z Düsseldorfu získala za 1.200 zl. Luisa Vondráčková z Moravské Ostravy. Pro Obrazárnu SVPU byly z veřejného fondu zakoupeny čtyři obrazy: za 303,24 zl. Na cestě od Londýňana Leslieho Thomsona, za 575 zl. V polích, dílo Juliena Duprého v Paříži, za 900 zl. Telegram od Luisy Max-Ehrlerové a za rekordních 2.428,40 zl. obraz V době letní H. W. B. Davise z Glaslynu ve Walesu. Dále byla za 400 zl. získána socha Neapolitán od Achilla d´Orsiho z Neapole. Pro Galerii žijících umělců byly zakoupeny dvě olejomalby: za 209,99 zl. Orlikova Podzimní píseň a za 242,59 zl. Břízy na podzim od Williama Padgetta z Londýna.
Celkový počet vystavujících umělců a umělkyň dosáhl čísla 510. Mezi městy, odkud byla díla zasílána, si výsadní postavení udržel Mnichov (včetně blízkých obcí Gern, Hohenschäftlarn a Nymphenburg) se 108 jmény, což činí 21,18 %. Celkové zastoupení tehdejšího Německa s 208 jmény přesahuje 40%, z toho bylo 34 z Berlína (včetně Wilmersdorfu a Charlottenburgu), 27 z Düsseldorfu, 10 z Drážďan, 9 z Karlsruhe, 6 ze Stuttgartu (včetně Cannstadtu), 3 z Hamburku, po 2 z Vratislavi a Výmaru a po 1 ze sedmi dalších míst (Augsburg, Baden-Baden, Dachau, Norimberk aj.). Rakousko-Uhersko bylo působištěm 154 umělců, ovšem jen jeden pocházel z Uher – z Budapešti, zatímco Praha s blízkou Zbraslaví byla uvedena u 72 jmen, dalších deset míst v Čechách (např. Cheb, Chýnov, Plzeň) a na Moravě (Kroměříž) pak u dalších 10 jmen. Vídeň (včetně Schwechatu) zastupovalo 60 umělců, Terst 6 a po 1 Ljubljanu, Pulu, Krakov, Salcburk a Klausen v jižním Tyrolsku. Vzrůstající oblibu děl italských nebo v Itálii působících umělců dokazuje číslo 51, tj. 10%: kromě Říma (21) a Neapole (5) se na něm podílela zejména severoitalská města Milán (11), Benátky (8) či Turín (1). Naopak zastoupení belgických umělců mělo oproti předchozím decenniím relativně sestupnou tendenci, bylo jich 23, z toho 11 z Bruselu a 10 z Antverp. Výrazně poklesl podíl polských měst: kromě již zmíněného Krakova byla zastoupena pouze Varšava se 2 jmény. Z Paříže zaslalo svá díla 24 umělců a z Francie ještě další 2, z Holandska 11, ze Španělska 3, z Norska 2 a ze Švýcarska 1. Výrazným fenoménem středoevropských salonů devadesátých let je relativně velký podíl umělců, převážně krajinářů, z Velké Británie. V Praze měli premiéru v počtu 29: z toho 17 bylo z Anglie (16 z Londýna a blízkého Dyrehamu), 11 ze Skotska (výběr z okruhu The Glasgow Boys byl prezentován v menší samostatné místnosti) a 1 z Walesu.
Karel Matěj Čapek uvedl ve své recenzi na prvním místě a jako nejvítanější hosty Francouze, z nichž „nedostavili se letos ti, kteří loni byli největší chloubou Rudolfina, ale Dupré, Saintpierre, Nozal, Moreau de Tours, Dagnaux, Aublet, Saïn, Mengin z Pařížanů a Courtens a Charpentier z Belgičanů nejsou nikterak jména druhé třídy“ [Čapek 1895, s. 275]. Ze současné perspektivy však tito umělci nepatří ke známým; nyní by zaujal asi jen poměrně úzký výběr jmen vystavujících umělců: v Římě působící Polák Henryk Siemiradzki, Angličan William Stott of Oldham, skotský krajinář Robert Macaulay Stevenson či italský sochař Medardo Rosso. Moderní tvorbu z Německa reprezentovaly obrazy Alberta Kellera, Maxe Liebermanna, Waltera Leistikowa a Ludwiga von Hofmanna, jakož i lepty Maxe Klingera; největší odpor vzbudil Hofmann domnělou hrubostí své malby.
Pokud jde o české umění, v tomto roce bylo rozptýlené do více sálů. K vrcholům výstavy patřila podle recenzentů Mužská podobizna (Josefa Hlávky) od Vojtěcha Hynaise, čtyři kabinetní historická díla a další Hlávkův portrét od Václava Brožíka, obrazy Ctirad a Šárka a Anděl míru Františka Doubka, Muzika Josefa Douby, Noc a Podzim Josefa Schussera, Jaro K. V. Maška, Marina a Zápas tritonů Beneše Knüpfera a Ženíškova podobizna císaře Františka Josefa I., malovaná podle živého modelu, chodský žánr V chudém kraji Jaroslava Špillara, Křesťanská mučednice Jakuba Schikanedera, obří plátno Sardanapal Theodora Hilšera, Syrinx Gabriela Maxe, Telegram Luisy Max-Ehrlerové a Symfonie ve žluti Kateřiny Kubínové; mezi krajináři byli oceněni Václav Jansa a Karel Liebscher, Václav Radimský a Zdenka Braunerová, Ludvík Csordák a Ferdinand Engelmüller [viz Čapek 1895; Tyršová 1895; Weitenweber 1895]. Dva reliéfy a kresba mladého Františka Bílka byly pro recenzenty téměř nesrozumitelné, avšak i tradiční kritička rozpoznala modernost jejich hlubokého „fondu duševního“, jenž „dosud v umění našem schází“ [Tyršová 1895, s. 549], byť měla výhrady k domnělému porušování zákonů sochařského umění [Tyršová 1895., s. 672].
Aleš Filip
Čapek 1895: Karel Matěj Čapek Chod, 56. výroční výstava umělecká v Rudolfině, Světozor XXIX, 1894–1895, s. 275, 286, 298–299, 310–311, 333–334, 346, 359–360, 371, 383–384
Lorenzo 1895: Lorenzo [Tomáš Garigue Masaryk – Charlotta Garrigue Masaryková], 56. Výroční výstava Krasoumné jednoty, Naše doba II, 1894–1895, s. 722–724
Tyršová 1895: Renáta Tyršová, Výroční umělecká výstava v Rudolfině, Osvěta XXV, 1895, s. 546–552, 663–673
Weitenweber 1895: V. W. [Vilém Weitenweber], Výroční výstava Krasoumné jednoty v pražském Rudolfinu, Zlatá PrahaXII, 1894–1895, s. 275, 283, 298, 310–311, 355, 372, 395, 418–419
Jakub Bachtík – Lukáš Duchek – Jakub Jareš (edd.), Chrám umění: Rudolfinum, Praha 2020
Aleš Filip – Roman Musil (edd.), Epocha salonů. České salonní umění a mezinárodní výtvarná scéna 1870–1914, Brno – Plzeň 2021
Anna Masaryková, Cizí umělci na výstavách Krasoumné jednoty v Praze, in: Jaroslav Pešina (ed.), Sborník k sedmdesátinám Jana Květa, Praha 1965, s. 199–205
Vladimír Novotný, Sto let Krasoumné jednoty, Praha 1935
Vít Vlnas (ed.), Obrazárna v Čechách 1796–1918. (Kat. výst.) Praha – Národní galerie v Praze 1996
Archiv Národní galerie v Praze, fond SVPU, sign. AA 1014, Seznamy soukromých nákupů na výstavách Krasoumné jednoty
Abbey, Ed.
Abros, Rafael
Abry, Léon
Adam, Julius
Achenbach, Ondřej
Achenbach, Osvald
Ajdukiewicz, Zygmunt
Allers, Ch.
Allongé, Auguste
Alvarez, Eugenio
Ambroz, Rafael
Amort, Vilém
Anders, Arnošt
Andersen-Lundby, Anders
Argenti, Giosuè
Armenise, Raffaele
Arnsburgová, M.
Arris, Pietro
Assenbaumová, Fanny
Astorri, Enrico
Aublet, Albert
Bachrach-Barée, Emaniel
Ballarini, Enea
Balšánek, Antonín
Bamberger, Gustav
Barbasán, Mariano
Barison, Giuseppe
Bartels, Karel
Baucková, Jeanne
Bazzani, Luigi
Becker, Karel
Beernaertová, Eufrosina
Begas-Parmentierová, Luisa
Beggrow-Hartmannová, Olga
Benlliure, Mariano
Berlepsch, Hanuš
Beroldingen, M.
Bianca, Angelo
Biedermann, Arnošt
Bièvre, Marie
Bignami, Vespasiano
Bílek, František
Biondi, Ernesto
Blau-Langová, Tina
Blechinger, J.
Block, Josef
Boks, E.
Bordignon, Noé
Borgmannová, Resi
Bössenroth, Karel
Bozńanská, Olga
Braith, Antonín
Brancaccio, Carlo
Brangwyn, Frank
Braun, Louis
Braunerová, Zdenka
Bretz, Julius
Breuningová, Konstance
Brown, A.
Brožík, Václav
Brühl, Alfred
Brütt, Adolf
Březina, Václav
Camus, Louis
Canal, Gilbert
Caprile, Vincenzo
Carpentier, Evariste
Casciaro, G.
Ciardi, Guglielmo
Cipriani, Nazareno
Claus, Emile
Cogen, Félix
Correggio, Ludvík
Courtens, František
Coutts-Michie, James
Cramerová, Helena
Cramerová, Molly
Croci, Ernesto
Csordák, Ludvík
Charlemont, Hugo
Chvála, Adolf
D’Alheim, Jean
D’Orsi, Achille
Dagnaux, Albert
Dahl, Hanuš
Darnaut, Hugo
Davis, H.
Defaux, Alexandre
Demont, Adrien
Dettmann, Ludvík
Dietelbach, Rudolf
Dina, Ginevra
Ditscheiner, Adolf
Döllová, Augusta
Douba, Josef
Doubek, František
Douzette, Louis
Dupré, Julien
East, Alfred
Egersdörfer, Ondřej
Egnerová, Marie
Ehrenfeld-Piepenhagenová, Charlotta
Ehrlerová, L.
Eibl, Ludvík
Eickenová, Eliška
Eisenhut, František
Eliot, Maurice
Emingerová, Helena
Engelhart, Josef
Engelmüller, Ferdinand
Ertlová, Marie
Essenbecková, Eliška
Exter, Julius
Faber du Faur, Otokar
Farasyn, Edgard
Faur, Otto
Fiala, Oskar
Fialová, Marie
Fischer, Ludvík
Flamm, Albert
Flensburg, H.
Flesch-Brunningenová, L.
Folkmann, Alois
Forti, Eduardo
Fragiacomo, Pietro
Franck, Filip
Frank, Raoul
Frebe, Bedřich
Freund, Bedřich
Fridtová, Eliška
Friedlaender, Bedřich
Friedlaenderová, Hedvika
Friedlaenderová, Kamilla
Friedrich, Otto
Frind, August
Fulton, David
Funková, Ella
Galli, Riccardo
Gampert, O.
García y Rodriguez, Manuel
Gatti, Gesualdo
Geigerová, Františka
Gerson, Vojtěch
Gilsoul, Viktor
Glücklich, Simon
Goltzová, Leontina
Grabová, Berta
Graner, Arnošt
Grebe, Bedřich
Grimani, Guido
Grote, Tereza
Grund, Karel
Grünert, Eugen
Grust, Theodor
Hacker, Horst
Haig, Hermiston D.
Hamacher, Willy
Hansík, Václav
Hasch, Karel
Hass, Bedřich
Haubtmann, Michael
Haubtmann, Michal
Hauptmann-Sommerová, Eugenie
Hausmann, Viktor
Havenith, Hugo
Havránek, Bedřich
Hegenbarth, Arnošt
Hegenbarth, Emanuel
Hellwag, Rudolf
Helméssenová, Gustava
Herčík, Ferdinand
Hergesel, František
Herkomer, Huber
Hermannová, Marie
Hermanns, Jindřich
Herrmann, Hanuš
Herter, Arnošt
Hilšer, Theodor
Hlavín, Bartoloměj
Hoenow, Max
Hofmann, Ludvík
Hochmann, František
Höna-Senftová, Hedvika
Hönigsmannová, Rela
Hübel, Hanuš
Hynais, Vojtěch
Jacobs, Louis
Jacoby, Karel
Jakesch, Alexander
Jakesch, Jindřich
Jandová, Hermína
Jansa, Václav
Javůrek, Karel
Jelenová, Milada
Jimenez, Louis
Jirečková, Svatava
Joris, Pio
Kalckreuthová, Marie
Kameke, Otto
Kauffmann, Max
Kaufmann, Isidor
Kautsch, Jindřich
Kautský, Jan
Kehr, Karel
Keitel, Otto
Keller, Albert
Kendlerová, Augusta
Kessler, August
Keyser, Emil
Kirberg, Otto
Kirchsbergová, Arnoštka
Kiring, Alois
Kirschnerová, Marie
Klinger, Max
Klír, Josef
Knížková, Vilemína
Knöchl, Hanuš
Knüpfer, Beneš
Kobilcová, J.
Köhler, Gustav
Koch, Arthur
Kochová, Johanna
Kokken, Henri
Kolbová, Vilemina
Koner, Max
König, Hugo
Königová, Karla
Kopf, Josef
Körner, E.
Koula, Jan
Krämer, Jan Viktor
Krämer, Peter
Krieghammer, Rudolf
Kroupa, Václav
Krüger, František
Kruis, Ferdinand
Kuba, Ludvík
Kubínová, Karolína
Kunz, Adam
Küstner, Karel
L’Allemand, Charles
Landenberger, Kristian
Lang, Jindřich
Lang-Larisová, Hermína
Larssen, Jan
Laupheimer, Antonín
Lavery, John
Lebiedzki, Edvard
Leempoels, Josef
Leistikow, Walter
Liebermann, Max
Liebscher, Karel
Liesegang, Hellmuth
Lindenschmit, Heřman
Linderum, Richard
Lindnerová, Hermína
Lins, Adolf
Lipps, Richard
Lobrichon, Timoléon
Lombardi, Eugenio
Lorimer, John Henri
Louyot, Edmont
Lübbesová, Marie
Ludwig, Karel
Lukomska, Bronislawa
Lundby, Anders
Lutteroth, Ascan
Luyten, Henry
Macco, Jiří
Maffei, Guido
Mach, Jan
Mali, Kristián
Mar, David
Mašek, Vítězslav K.
Matejko, Jan
Max, Gabriel
Max-Ehrler, L.
Mayreder-Obermayerová, Rosa
Mazzucchelli, Alfonso
Melnik, Kamil
Mengin, Auguste Charles
Menzlová, Eliška
Mesdag, Taco
Meyer-Basel, Karel Theodor
Mieth, Hugo Leopold
Michie, James
Minařík, Jan B.
Miseracchi, Domenico
Molin, Oreste
Mondriaan, Bedřich
Montan, A.
Monteverde, Luigi
Moore, Henry
Moos, Bedřich
Morten-Müller
Morton, Thomas Corsan
Müller, František
Müller, Petr Pavel
Müller-Kurzwelly
Münch-Bellinghausenová, Konstance
Munthe, Ludvík
Murray, David
Musin, Auguste-Henri
Navone, Edoardo
Neesová Esenbecková, El.
Nerly, Federico
Nestler-Lauxová, Marie
Neuhaus, Heřman
Neumannová, Helena
Nisbet, R. B.
Nordenberg, Henrik
Ockelmann, Robert
Oenike, Karel
Ohmann, Bedřich
Ondrúšek, František
Ooms, Charles
Orlik, Emil
Padgett, William
Pállik, Béla
Papperitz, Jiří
Parsons, Alfred
Paterson, James
Pausinger, František
Pauwels, Ferdinand
Payer, Arnošt
Pennacchini, Domenico
Pepperny, Richard V.
Peters, Pieter Francis
Petersen-Flensburg, H.
Petersová, Anna
Pietschmann, Max
Pilz, Otto
Pippich, K.
Pirie, George
Pleuer, Heřman
Poetzsch, Pavel
Pokorný, Václav
Pollak, Jan
Pöttingová, Adriena
Poveda, Vicente
Procházka, Antonín
Puhonný, Viktor
Putz, Ludvík
Rabes, Max
Radimský, Václav
Rasch, Jindřich
Rašek, Karel
Räuber, Vilém
Rauecker, Theodor
Raupp, Karel
Ravenstein, Pavel
Reinitzer, Alois
Rettich, Karel
Rex, Oskar
Rickelt, Karl
Rieper, August
Riess, Pavel
Richmond, William
Rip, Willem-Cornelis
Ripamonti, Riccardo
Ritter, Vavřinec
Rosso, Medardo
Röth, Filip
Rotky, Hanna
Rottmanner, Toni
Roubaud, František
Ruben, František
Russ, Robert
Saïn, Eduard
Saïn, Pavel
Saintpierre, Gaston
Saporetti, E.
Savini, Alfonso
Seeling, Bernard
Seemannová, Dora
Seifertová, Emanuela
Seligmann, Vojtěch
Serrano, Emanuele
Shannon, J.
Scheiwl, Josef
Schenker, Jacques
Schermaulová, Jenny
Schikaneder, Jakub
Schimatschek, Antonín
Schipperus, Pieter Adrian
Schleibner, Kaspar
Schlichting, Max
Schmidt, Alfred
Schmidt, Theodor
Schmidtová, Paula
Schmitzberger, Josef
Schnitzler, Bedřich
Schönchen, Leopold
Schraderová, Berta
Schram, Gustav
Schröter, Pavel
Schröter, Vilém
Schrötter, Alfred
Schubert, Viktor
Schultheiss, Karel
Schultheissová, Natalie
Schusser, Josef
Schweningerová, Rosa
Sieburger, Bernard
Sieburgerová, Frida
Siemiradzki, H.
Sichel, Nathanael
Simm, František
Simoni, Gustavo
Simony, Štěpán
Skramlík, Jan
Smith-Hald, Frithjof
Sohn, Karel
Sochor, Edvard
Souza-Pinto, José Julio de
Spatz, Willy
Sperl, Jan
Stacker, Arthur
Stadler, Toni
Stagura, Gustav
Stache, Arnošt
Steelink, Willem
Steeving, Curt
Stefanori, A.
Stein, Alvín
Stevenson, Macaulay
Stibral, Jiří
Stindeová, Sofie
Stoeving, Curt
Stöhr, Arnošt
Stokes, Adrian
Stott of Oldham, William
Strecker, Emil
Stréchineová, Štěpánka
Strützel, Otto
Stübchen-Kirchner, Robert
Suchardová, Anna
Suppančić, Max
Svoboda, Karel
Sychra, František
Szerner, Wladislaw
Šaff, Vojtěch Edvard
Šikovec, Vojtěch
Šimůnek, Karel
Šnirch, Bohuslav
Špilar, Karel
Špillar, Jaroslav
Tarnóczyová, Berta
Temple, Hanuš
Tempra, Quirino
Terš, August
Thamm, Adolf
Thammová, Eliška
Thiele, František
Thiele, Hanuš
Thomas, Grosvenor
Thomson, Leslie
Tito, Ettore
Tomec, Jindřich
Tours, Georges
Tragy, Otto
Trentin, Angelo
Tschaggeny, Charles
Tusquets, Ramon
Van Aken, Léon
Van de Sande-Bakhuyzen, Gérardine
Van der Laan, Gérard
Van der Meulen, Edmond
Van der Ouderaa, Pierre Jean
Van der Waay, Nicolas
Van Hoek-Schouten, Cornelia
Van Leemputten, Frans
Vera, Alma
Verstraete, Théodore
Vesel, Ferdinand
Věšín, Jaroslav
Vezin, Frederick
Villegas, José
Vinea, Francesco
Vogel-Roosenboomová, Markéta
Voigtländer, Rudolf
Völcker, Hanuš
Voltz, Richard
Vosmík, Vincenc
Voss, Karel
Wächter-Spittlerová, Pavlína
Wallischek., F.
Wankie, Ladislav
Wansleben, Arthur
Waydelinová, Růžena
Webb, Charles Meer
Weber, Theodor
Werner, Pavel
Widnmann, Julius
Wilfert, Karel
Wille, Bedřich
Willroider, Josef
Wilt, Hanuš
Wimmer, Konrád
Wimmer, Rudolf
Wirgman, J. Blake
Wisinger-Florianová, Olga
Wodzinski, J.
Wolf, Raimund
Wostry, Karel
Wuttke, Karel
Wywiorski, M.
Zanetti-Miti, Giuseppe
Zanetti-Zilla, Ettore
Zetsche, Edvard
Anonym, Výroční výstava v Rudolfině, Národní listy XXXV, 1895, č. 96, 7. 4., s. 3
Anonym, Výroční výstava v domě umělců, Národní listy XXXV, 1895, č. 149, 31. 5., s. 2
Anonym, Výroční výstava v Rudolfinu, Národní politika XIII, 1895, č. 108, 20. 4., s. 2
Anonym, Kunstverein für Böhmen in Prag, Prager Tagblatt XIX, 1895, č. 150, 1. 6., s. 5
Anonym [Vilém Weitenweber], Výroční výstava v pražském Rudolfině, Světozor XXIX, 1894–1895, s. 348