Datum:29. dubna 1932 – 29. května 1932
Místo: Praha, Budova SVU Mánes
Pořadatel:SVU Mánes
Autoři koncepce:Emil Filla, Vincenc Kramář
Jubilejní výstava Emila Filly se konala při příležitosti umělcových padesátých narozenin. Pořadatelem byl Spolek výtvarných umělců Mánes, v němž si Filla postupně budoval významnou pozici. Z řad výstavní a nakladatelské komise se koncem dvacátých let vypracoval na člena výboru a pokladníka spolku. Začal s prací v redakci časopisu Volné směry. Počátkem třicátých let se stal jednatelem spolku, v roce 1933 jeho místopředsedou.
Na koncepci i realizaci výstavy se vedle Filly podílel historik umění a sběratel Vincenc Kramář, s nímž byl umělec v úzkém přátelském vztahu a který se stal hlavním vykladačem jeho děl. Na výstavu zapůjčil ze své sbírky dvě desítky prací, asistoval při její instalaci, pronesl zahajovací projev na vernisáži a rovněž napsal obsáhlý katalogový úvod. Dne 28. května proslovil v budově Mánesa přednášku o Fillovi.
Filla koncipoval výstavu společně s Kramářem jako retrospektivní. Z hlediska počtu vystavených děl nebyla srovnatelná s žádnou z dosavadních Fillových samostatných přehlídek. Do té doby jich ostatně bylo pouze pět a ani jedna z nich nebyla v Praze: společná výstava s Antonínem Procházkou se konala v roce 1908 v Brně, dvě Fillovy prezentace v letech 1924–1925 proběhly v Galerii Alfreda Flechtheima v Berlíně a Düsseldorfu a Fillova samostatná výstava v roce 1925 se odehrála opět v Brně.
Výstava zahrnovala téměř 360 děl z let 1906–1931. Vedle obrazů, převážně olejů, byly její součástí dvě mozaiky podle Fillových návrhů, akvarely, kresby, grafiky a dvě plastiky. Klíčem k výběru jednotlivých děl byla snaha postihnout vývoj Fillovy tvorby komplexně ve všech jejích fázích. Na výstavě byla proto zastoupena všechna jeho tvůrčí období: od Osmy přes Skupinu výtvarných umělců, holandskou periodu, dvacátá léta až k jeho nejnovějším pracím. Fillovi se podařilo získat nejen dostatečný počet děl, zastupujících dotyčné časové úseky, ale i nejreprezentativnější kusy, kterým společně s Kramářem přikládal hlavní význam. Na výstavě proto nechyběly dnes již ikonické obrazy Dítě u lesa (1907), Salome (1911), Zlaté rybičky u okna (1916) nebo Žena s kobercem (1921). Byl to výsledek ochoty téměř čtyř desítek zapůjčitelů, k nimž patřili jak soukromí sběratelé (zejména lékaři, podnikatelé, historici umění a umělci), tak veřejné instituce v čele s Moderní galerií, která poskytla pět obrazů včetně nejslavnějšího Fillova díla, Čtenáře Dostojevského (1907).
Obrazy visely na stěnách a jednoduchých panelech, které rozčleňovaly prostor. Vojtěch Volavka označil za autora instalace, kterou považoval za velmi citlivou a umnou, Vincence Kramáře, Filla na ni však nepochybně spolupracoval také [Volavka 1932, s. 14]. Každá plocha na panelech a na stěnách mezi nimi byla pojata jako určitá samostatná jednotka. Obrazy byly naistalovány tak, aby vytvářely více méně symetrickou kompozici. Visely v jedné nebo dvou řadách. Záměrem bylo, aby diváci vnímali nejen samostatná solitérní díla, ale vždy i určitý celek tvorby. K tomu ostatně dopomáhaly i malé rozestupy mezi obrazy. Inspiraci pro tuto instalaci autoři pravděpodobně nalezli u Picassových výstav ve dvacátých letech.
Z hlediska návštěvnosti byla výstava pro Fillu i pořadatele zklamáním, protože počet diváků zřejmě nepřesáhl 1500. Přesto je přehlídka a její katalog skvělou ukázkou retrospektivní prezentace umělce, jejímž cílem není jen oslava jeho práce, ale přirozeně i posílení pozice na soudobé výtvarné scéně. V neposlední řadě byl Filla motivován také snahou o kanonizaci vlastní tvorby ve smyslu uznání jejích starších etap jako nedílné a důležité součásti vývoje dějin umění. Většina recenzentů opatrně podotýkala, že se tato skutečnost potvrdí až v budoucnu včetně toho, nakolik je Fillovo dílo původní a nakolik příliš závislé na cizích vzorech, respektive na Picassovi. Výstižně to formuloval Vojtěch Volavka: „Představuje-li se teď přehledem svého díla, vzniklého v době delší jednoho čtvrtstoletí, je to událost, která budí pochopitelný rozruch a interes, neboť v jeho tvorbě je z valné části obsažen vývoj našeho moderního umění od konce impresionismu. Teprve historický odstup asi úplně ukáže, do jaké míry bylo jeho dílo iniciativní a kolik popudů a na kolik různých stran z něho vyšlo.“ [Volavka 1932, s. 13]
Tomáš Winter
Volavka 1932: Vojtěch Volavka, Emil Filla, Demokratický střed IX, 1932, č. 21, 27. 5., s. 2–4, in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 13–14
Vojtěch Lahoda, Emil Filla, Praha 2007, s. 391–393
vn [Vladimír Novotný], K Fillově výstavě. Volné směry XXIX, 1931–1933, č. 5–6, 7. 6. 1932, s. 153–154
Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 10–36
Archiv hlavního města Prahy, Fond Spolek výtvarných umělců Mánes, Výstavní činnost, 4166, Jubilejní výstava díla Emila Filly, květen 1932
http://katalog.ahmp.cz/pragapublica/permalink?xid=77C16BCC220E11E0823600166F1163D4&scan=185#scan185
Jubilejní výstava díla Emila Filly
Vydavatel: Spolek výtvarných umělců Mánes
Místo a rok vydání: Praha 1932
Anonym, Z výstavy díla Emila Filly, Domov a svět, 1932, č. 21, 21. 5., s. 6
pdfčch., Jubilejní výstava díla Emila Filly, Hlas národní obrany, 1932, 15. 5., in: Archiv Národní galerie v Praze, fond Moderní galerie (1902–1942), Výstřižkové knihy k výstavám, umělcům a činnosti MG i jiných galerií, př. č. 939, číslo knihy 5 (1931–1932)
pdfjč [Josef Čapek], Jubilejní výstava Emila Filly v Mánesu, Lidové noviny XL, 1932, č. 237, 10. 5., s. 7, in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 19–21
pdfRudolf Fuchs, Emil Filla und sein Werk, Prager Tagblatt LVII, 1932, č. 103, 30. 4., s. 9, in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 24–25
pdfH. [Karel Vladimír Herain], Jubilejní výstava prací malíře Emila Filly, Umění V, 1931–1932, č. 10, červenec 1932, s. 504, in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 23
pdfJindřich Chalupecký, Dílo Emila Filly, Čin III, 1931–1932, č. 40, 2. 6. 1932, s. 955–957, in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 18–19
pdfNicolas Jelenev, The Czech Painter: E. Filla, Central European Observer, 1932, 3. 6., in: Archiv Národní galerie v Praze, fond Moderní galerie (1902–1942), Výstřižkové knihy k výstavám, umělcům a činnosti MG i jiných galerií, př. č. 939, číslo knihy 5 (1931–1932)
pdfEmanuel Knížek, Malíř Emil Filla, Národní politika L, 1932, č. 144, 25. 5. (odpol. vyd.), s. 4, in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 26–27
pdfJaroslav Kolman-Cassius, Výstava Emila Filly v Mánesu, Dílo XXIV, 1932, č. 3, červen, s. 69–74, in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 27–30
pdfFrantišek Kovárna, Jenom malíř, Československá republika CCLIII, 1932, č. 127, 29. 5., s. 7, in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 17–18
pdf-rna [František Kovárna], Práce malířovy laboratoře, Večerník Práva lidu XX (XLI), 1932, č. 109, 10. 5., s. 4, in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 16–17
pdfjk [Jiří Krejčí], Dílo Emila Filly, Právo lidu XL, 1932, č. 121, 22. 5., s. 9, in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 21–23
pdfL. M. [Lambert Mervart], Výstava Emila Filly, Národní střed XIV, 1932, č. 110, 8. 5., s. 7, in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 30–31
pdflv., Jubilejní výstava díla Emila Filly, Náš kraj, Mladá Boleslav, 1932, 26. 5., in: Archiv Národní galerie v Praze, fond Moderní galerie (1902–1942), Výstřižkové knihy k výstavám, umělcům a činnosti MG i jiných galerií, př. č. 939, číslo knihy 5 (1931–1932)
pdfFrantišek V. Mokrý, Výstava Emila Filly, Venkov XXVII, 1932, č. 121, 22. 5., s. 7, in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 25–26
pdfN. [Viktor Nikodem], Dílo padesátiletého Filly, Národní osvobození IX, 1932, č. 146, 27. 5., s. 6, in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 14–16
pdfJaromír Pečírka, Výstavy. Jubilejní výstava Emila Filly, Rozpravy Aventina VII, 1931–1932, č. 34, 12. 5. 1932, s. 278–279, in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 11–13
pdfJaromír Pečírka, Das Werk Emil Fillas, Prager Presse, 1932, 8. 5., in: Archiv Národní galerie v Praze, fond Moderní galerie (1902–1942), Výstřižkové knihy k výstavám, umělcům a činnosti MG i jiných galerií, př. č. 939, číslo knihy 5 (1931–1932)
pdfŠ. J., Spolek výtvar. umělců Mánes, Legie, 1932, 26. 5., in: Archiv Národní galerie v Praze, fond Moderní galerie (1902–1942), Výstřižkové knihy k výstavám, umělcům a činnosti MG i jiných galerií, př. č. 939, číslo knihy 5 (1931–1932)
pdfV. V. Š. [Václav V. Štech], Výstava Emila Filly, České slovo XXIV, 1932, č. 116, 15. 5., s. 14, in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 10–11
pdf-an- [Prokop H. Toman], Jubilejní výstava Emila Filly, A-Zet 1932, č. 109, 27. 5., s. 4, in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 26
pdfV. H., Padesátiny malíře Emila Filly, Lidové listy, 1932, 26. 5., in: Archiv Národní galerie v Praze, fond Moderní galerie (1902–1942), Výstřižkové knihy k výstavám, umělcům a činnosti MG i jiných galerií, př. č. 939, číslo knihy 5 (1931–1932)
pdfL., Pražské výstavy, Moravsko-slezský deník, 1932, 12. 5., in: Archiv Národní galerie v Praze, fond Moderní galerie (1902–1942), Výstřižkové knihy k výstavám, umělcům a činnosti MG i jiných galerií, př. č. 939, číslo knihy 5 (1931–1932)
pdfVojtěch Volavka, Emil Filla, Demokratický střed IX, 1932, č. 21, 27. 5., s. 2–4, in: Tomáš Winter (ed.), Zajatec kubismu. Dílo Emila Filly v zrcadle výtvarné kritiky (1907–1953), Praha 2004, s. 13–14
pdfPohledy do Jubilejní výstavy Emila Filly
fotografie z pozůstalosti Emila Filly
Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i.
Pohledy do Jubilejní výstavy Emila Filly
fotografie z pozůstalosti Emila Filly
Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i.
Pohledy do Jubilejní výstavy Emila Filly
fotografie z pozůstalosti Emila Filly
Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i.
Pohledy do Jubilejní výstavy Emila Filly
fotografie z pozůstalosti Emila Filly
Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i.
Pohledy do Jubilejní výstavy Emila Filly
fotografie z pozůstalosti Emila Filly
Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i.
Anonym, Souborná výstava díla malíře Emila Filly, Národní politika, 1932, 14. 5., in: Archiv Národní galerie v Praze, fond Moderní galerie (1902–1942), Výstřižkové knihy k výstavám, umělcům a činnosti MG i jiných galerií, př. č. 939, číslo knihy 5 (1931–1932)
Anonym, Ve výstavě Emila Filly v Mánesu, Československá republika, 1932, 26. 5., in: Archiv Národní galerie v Praze, fond Moderní galerie (1902–1942), Výstřižkové knihy k výstavám, umělcům a činnosti MG i jiných galerií, př. č. 939, číslo knihy 5 (1931–1932)
J. Gočár, Josef Gočár o Emilu Fillovi, Literární noviny, 1932, č. 8, in: Archiv Národní galerie v Praze, fond Moderní galerie (1902–1942), Výstřižkové knihy k výstavám, umělcům a činnosti MG i jiných galerií, př. č. 939, číslo knihy 5 (1931–1932)
N. [Viktor Nikodem], Dr. V. Kramář o Emilu Fillovi, Národní osvobození, 1932, 30. 4., in: Archiv Národní galerie v Praze, fond Moderní galerie (1902–1942), Výstřižkové knihy k výstavám, umělcům a činnosti MG i jiných galerií, př. č. 939, číslo knihy 5 (1931–1932)
N. [Viktor Nikodem], Souborná výstava Emila Filly, Národní osvobození IX, 1932, č. 119, 29. 4., s. 6
N. [Viktor Nikodem], Výstavy. Národní osvobození IX, 1932, č. 148, 29. 5., s. 6