Datum:1. července 1928 – 9. září 1928
Místo: Brno, Künstlerhaus
Autoři architektonického řešení:Heinrich Fanta, Hanns Jakesch, Otto Kletzl
Pořadatel:Deutscher Ausstellungsausschuß in Prag, Mährischer Kunstverein
Autoři koncepce:Phillip Beran, Paul Bittner, Eduard Csank, Heinrich Fanta, Moritz Hirsch, Hanns Jakesch, Otto Kletzl, Maxim Kopf
Výstava sudetoněmeckého umění v brněnském Domě umělců byla patrně největší přehlídkou umělecké tvorby spojované s kulturním milieu německy hovořících umělců a umělkyň z Čech, Moravy a Slezska v meziválečném Československu. Motivací k jejímu uspořádání bylo více. Základní myšlenka se nesla v duchu přetrvávající potřeby nacionální sebereflexe, tj. prezentace německy hovořící výtvarné scény a obhajoby její existence, v návaznosti na předchozí souborné vystoupení českých, moravských a slezských Němců v Brně roku 1921. Bezprostředním impulzem se stala potřeba vyrovnat se s pocitem křivdy, vyvolaným omezením účasti části německy hovořících umělců s vazbami do Čech, na Moravu či do Slezska v rámci celostátní prezentace výtvarného umění na Výstavě soudobé kultury v Československu, která probíhala od května do září 1928 na brněnském výstavišti. Účast na této prestižní a silně medializované oficiální celostátní přehlídce byla totiž podmíněna mj. trvalým bydlištěm v Československu, což navzdory snaze o proporční zastoupení všech menšin vedlo k tomu, že účast byla odepřena řadě „krajanů“, tj. německy hovořících zástupců výtvarné scény, kteří sice byli neodmyslitelně spojeni částí svého života a tvorby s teritoriem tehdejšího Československa, ale po roce 1918 si za svá působiště zvolili zahraničí. Jednalo se mj. o autory jako Willi Nowak, Emil Orlik, Heinrich Hönich, Adolf Hölzel, Alfred Kubin či Friedrich Feigl, tedy umělce, jejichž tvorba je z dnešního pohledu významnou měrou vnímána jako součást kulturního odkazu českých zemí. V případě prvních tří šlo navíc o umělce, kteří byli profesory pražské akademie výtvarných umění nebo na tento post aspirovali.
Ideově šlo o pokus znovu ukázat komplexně a velkoryse celou šíři německy hovořící výtvarné scény, včetně oblasti architektury, a postavit tak etnicky německou vizuální kulturu v Československu jako určitý protipól k oficiální kultuře státní. Její pojetí odrážela paralelně probíhající Výstava soudobé kultury, na níž však rovněž část českých, moravských a slezských Němců byla zastoupena.
Za výběrem děl českých Němců stáli historik umění Otto Kletzl, jeden z klíčových nacionálně uvažujících teoretiků zaměřených na německočeskou scénu, a malíř Maxim Kopf, komerčně úspěšný, demokraticky smýšlející umělec a agilní organizátor pražského uměleckého života českých Němců, budoucí spoluzakladatel Prager Secession. Jejich partnery se pro tento ojedinělý projekt stali činovníci spolku Mährischer Kunstverein [Moravského uměleckého spolku], kteří měli na starost výběr z Moravy a Slezska. Byli jimi předseda Moritz Hirsch, továrník Phillip Beran, Paul Bittner, malíř Eduard Csank a architekti Heinrich Fanta a Hanns Jakesch, kteří spolu s Kletzlem stáli za výslednou podobou instalace. Z této poměrně nesourodé konstelace vzešel výběr 138 jmen, včetně zhruba třech desítek krajanů a několika již zesnulých autorů. Celkem 340 děl z oblasti malby, kresby, grafiky, sochařství, užitého umění a architektonických návrhů zaplnilo obě podlaží brněnského Domu umělců.
Výstava ukázala skutečně všeobjímající, teritoriálně vcelku proporční průřez dobovou německy hovořící scénou s vazbami do Čech, Moravy a Slezska. Zahrnovala autory všech generací a až na několik málo výjimek si držela solidní úroveň, jakkoli se převážně jednalo o díla spíše konzervativní, tradicionalistická, odpovídající pojetí Heimatkunst. K výstavě vyšel 45 stránkový katalog bez reprodukcí, ale s úvodním nacionálně buditelským textem Otto Kletzla, akcentujícím spíše umělce starší a střední generace a cílícím na ozřejmení jejich účasti.
Podrobnější recenze věnovala výstavě německy tištěná periodika. Pro Deutsche Zeitung Bohemiarecenzoval výstavu přímo její spoluautor Otto Kletzl. Brněnské Tagesbote přineslo obsáhlou recenzi Viktora Oppenheimera. Oba recenzenti předestřeli okolnosti vzniku výstavy, tedy nemožnost uceleně prezentovat tvorbu krajanů v rámci německočeské scény, a dále se soustředili na popis a charakteristiky jednotlivých osobností či sekcí. Z obou recenzí se dozvídáme, že instalace sledovala zemskou příslušnost umělců a generační členění. Hlavní sál Künstlerhausu byl vyhrazen zavedeným moravským umělcům starší generace, naproti nim byla díla jejich generačních protějšků z Čech v čele Brömsem, Krattnerem, Orlikem atd. V „sále moderních“ [Kletzl 1928] se setkala díla moravských malířů Oskara Spielmanna, Josefa Eberhardta Kargera, Felixe Bibuse, Aloise Watznauera a Antona Brudera, naproti nim byly instalovány práce mladších a nejmladších českých Němců, Richarda Schröttera, Charlotte Schrötter-Radnitz, Maxima Kopfa a také Georga Karse. Další z postranních sálů byl věnován „konzervativnější skupině moravských a slezských Němců“ [Kletzl 1928], zde byli prezentováni Fritz Raida, Hugo Baar, Eduard Csank, Hugo Hodiener ad.
Výstava se konala v okamžiku, kdy se teprve formoval výraznější vstup nejmladší generace německy hovořících autorů na tuzemskou scénu. V expozici se tak na dálku setkávaly konzervativnější práce zavedených umělců střední a starší generace, nesoucí často stopy nacionálního uvažování a boje, spolu s aktuálními pařížskými či berlínskými impulzy, které v Praze, Brně, Liberci či Ostravě – spolu s reflexí každodenního života – v různé, více či méně přetransformované podobě právě začínaly více rezonovat. Celkový charakter výstavy byl proto spíše kaleidoskopický. Ačkoli nelze paušalizovat, přesto se z porovnání katalogů zdá, že větší část z dnešního pohledu nejzajímavějších děl německy hovořící produkce konce dvacátých let 20. století byla k vidění na Výstavě soudobé kultury. Paralelní výstava v Domě umělců nabídla spíše komplexní přehled všeho toho ostatního důležitého, co se do výběru na výstaviště už nevešlo. Už jen konání výstavy samotné ale ukázalo určitou životaschopnost německočeské scény, stejně jako pocit její sounáležitosti, který reflektovala tuzemská německy psaná média.
Výstava sudetoněmeckého umění byla největší moderní, i když nacionálně motivovanou, meziválečnou přehlídkou německočeské scény. Stala se odrazovým můstkem ke kvalitativně vyhranějšímu vystoupení Prager Secession a také předobrazem dalších, více internacionálně laděných přehlídek německy hovořící scény z ČSR v Karlových Varech v letech 1930 a 1931, jimiž se doba ideologicky nefiltrovaných celostátních vystoupení německočeského umění v Československu uzavřela.
Ivo Habán
Kletzl 1928: Otto Kletzl, Junge sudetendeutsche Kunst. Ausstellung in Mährischen Kunstverein, Deutsche Zeitung Bohemia CI, 1928, č. 160, 7. 7., s. 6
Ivo Habán, Na dohled Vídně, ve stínu Prahy? Mährischer Kunstverein a Vereinigung deutscher bildender Künstler Mährens und Schlesiens „Scholle“, in: Anna Habánová (ed.), Mladí lvi v kleci. Umělecké skupiny německy hovořících výtvarníků z Čech, Moravy a Slezska v meziválečném období, Liberec – Řevnice 2013, s. 60–79
Ivo Habán, Brněnský dům umělců jako výstavní centrum německy hovořících umělců z Moravy, Slezska a Čech, in: Lubomír Slavíček – Jana Vránová (edd.), 100 let Domu umění města Brna (kat. výst.), Brno 2010, s. 71–96
Baar, Hugo
Barwig, Franz
Bauer, Leopold
Beran, Bruno
Berger-Bergner, Paul
Bibus, Felix
Bitzan, Rudolf
Böhm, Gustav
Böhm, Viktor
Brömse, August
Bruder, Anton
Brunner, Samuel
Fanta, Heinrich
Feigl, Bedřich / Friedrich
Fleissner, Richard
Flögel, Hugo
Gödl-Brandhuber, Lilli
Görlach, Erwin
Hablik, Wenzel
Hanak, Anton
Hauptmann-Sommer, Eugenie
Hegenbarth, Emanuel
Hegenbarth, Josef
Helzel, Emil
Herrmann, Walter
Hlavaczek, Anton
Hodiener, Hugo
Hoffmann, Josef
Hofmann, Oswald
Hölzel, Adolf
Homolatsch, Franz
Hönich, Heinrich
Jäger, Wenzel
Jakesch, Alexander
Kahler, Eugen
Kaps, Engelbert
Karasek, Rudolf
Karger, Josef
Kars, Georg
Kausek, Fritz
Klemm, Walter
Koeppel, Reinhold
Kolig, Anton
Kopetzky, Paul
Kopf, Maxim
Krattner, Karl
Krauss, Rudolf
Kubin, Alfred
Malléner, Theodor
Martin, Christian
Mather, Rudolf
Mayerl, Adolf
Melzer, Moriz
Metzner, Franz
ml., Karl
Mlčoch, Otto
Mosler, Raimund
Müller, Erwin
Müller, Richard
Malléner, Theodor
Martin, Christian
Mather, Rudolf
Mayerl, Adolf
Melzer, Moriz
Metzner, Franz
ml., Karl
Mlčoch, Otto
Mosler, Raimund
Müller, Erwin
Müller, Richard
Malléner, Theodor
Martin, Christian
Mather, Rudolf
Mayerl, Adolf
Melzer, Moriz
Metzner, Franz
ml., Karl
Mlčoch, Otto
Mosler, Raimund
Müller, Erwin
Müller, Richard
Obeth, Josef
Oppenheimer, Viktor
Payr, Artur
Pezellen, Tina
Pietsch, Jost
Plischke, Franz
Pohl-Stein, Hilde
Prinke, Josef
Riedel, Ernst
Ruzicka-Lautenschlager, Hans
Saliger, Ivo
Schönecker, Toni
Schöpflin, Martha
Schroetter, Richard
Schroetter-Radnitz, Charlotte
Schustala, Julius
Slawik, Fritz
Sokol, Rudolf
Spielmann, Oskar
Springer, Sidonie
Srb-Schlossbauer, Wilhelm
Staeger, Ferdinand
Steiner, Hugo
Stratil, Karl
Strnischtie, Alfred
Teschner, Richard
Thiele, Franz
Thiele, Theodor
Thiele-Peschka, Inge
Thiemann, Carl
Thuma, Carl
Thuma, Elfriede
Tranquillini, Emil
V. Opp. [Viktor Oppenheimer], Sudetendeutsche Künstler in Brünner Künstlerhaus, Tagesbote LXXVIII, 1928, č. 317, 10. 7., s. 6
pdfV. Opp. [Viktor Oppenheimer], Sudetendeutsche Künstler in Brünner Künstlerhaus II, Tagesbote LXXVIII, 1928, 11. 7., s. 7
pdfOtto Kletzl, Eine Ausstellung sudetendeutscher Kunst in Brünn, Deutsche Zeitung Bohemia CI, 1928, č. 157, 4. 7., s. 6; č. 160, 7. 7., s. 6
pdfAnonym, Die Ausstellung sudetendeutscher Künstler im Künstlerhaus, die Sonntag den …, Tagesbote LXXXVIII, 1928, č. 311, 5. 7., s. 6