Datum:15. června 1898 – 17. října 1898
Místo: Praha, Výstaviště
Pořadatel:Spolek architektů a inženýrů Království českého
Autoři koncepce:Karel Čupr, Rudolf Fanta, Jan Herain, Richard Jahn, Čeněk Kašpar, Celda Klouček, František Křižík, Vratislav Pasovský, Josef Podhajský, Osvald Polívka, František Prášil, Václav Roštlapil, Ludvík Ruth, Jan Rybář, Jan Sedlák, Fratnišek Schlaffer, Jindřich Schumandl, Edvard Sochor, Bohumil Staněk, Karel Vlček
V roce 1898 se po úspěšných výstavách Jubilejní (1891) a Národopisné (1895) na pražském Výstavišti konala další velká přehlídka, tentokrát Výstava architektury a inženýrství spojená s výstavou motorů a pomocných strojů pro maloživnostníky, s přidruženou výstavou vynálezů pro živnostníky a s odbornou výstavou klempířů zemí koruny České. Jak dává tušit podtitul výstavy, její záběr byl velmi široký – vedle architektonických modelů, vzorových interiérů a fasád i kreseb zahrnovala také různé stroje, motory, jízdní kola, elektrotechniku, prezentace malých i větších živnostníků či práce žáků středních průmyslových škol. Široké pole vystavených artefaktů i zboží vzniklo sloučením několika původně samostatně plánovaných výstav. Spolek architektů a inženýrů Království českého, který výstavní prezentaci soudobé české architektury a inženýrství inicioval, další segmenty k výstavě připojoval v průběhu organizačních příprav, a to z nejrůznějších praktických důvodů. Výsledek měl být podle úvodního textu ve výstavním katalogu dokladem „vyspělosti současné české inteligence technické“ [Kafka 1898, s. 8], jejíž úspěchy měla výstava prezentovat široké veřejnosti.
Příprava ohromné a různorodé výstavy si vyžádala rozdělení exponátů do devíti skupin, dělených dále ještě na jednotlivé sekce, jejichž organizaci měly na starosti samostatné výbory. Zastřešoval je výkonný výbor celé akce, tvořený vesměs členy spolku, které doplnil architekt a náměstek pražského starosty Karel Vlček s Františkem Křižíkem jako zástupcem obchodní a živnostenské komory pražské. Nejvíce exponátů obsahovala skupina Architektura a stavitelství, zahrnující architektonické návrhy a plány, umělecký průmysl, vzorová obydlí i práce stavebních řemeslníků a živnostníků, která byla prezentovaná v levém křídle paláce. Ústředním prostorem této části výstavy byla dekorativní dvorana s převážně historizujícími fasádami, které měly ukazovat stavby „českého rázu“. Pravé křídlo patřilo skupině Inženýrství a byly zde prezentovány silniční stavby i mostní konstrukce, práce vodních, zemědělských i hutních inženýrů i expozice věnovaná zeměměřičství. Další, rozsahem už menší výstavní skupiny, umístěné v provizorních pavilonech, byly Strojnictví a elektrotechnika, Odborné školství, Oddělení historické (v němž byly prezentovány památky od románského slohu po baroko), samostatná Výstava malomotorů, strojů pomocných a nástrojů pro řemesla a drobný průmysl, Železnictví, Vynálezy pro živnostnictvo důležité a Odborná literatura.
Průvodce výstavou dále zmiňuje řadu dalších pavilonků, restaurací, kaváren a obchodů, které byly nedílnou součástí celé akce. Významným podnikem byla Krčma umělců zvaná U Nesmysla, kterou Vítězslav Mašek, Luděk Marold, Ladislav Šaloun a další vyzdobili v parodické reakci na hledání nového stylu a nastupující vídeňskou secesi. Výstava zahrnovala i celek Českoslovanská vesnice, postavený už pro národopisnou výstavu v roce 1895, jež se skládal z několika stavení, navržených po vzoru lidové architektury například Janem Koulou, Dušanem Jurkovičem, Eduardem Sochorem a dalšími. Slavnostní ráz celého areálu podtrhovala světelná fontána Františka Křižíka, instalovaná při Výstavišti už pro výstavu roku 1891.
Výstava měla stejně jako zmíněné dvě zdejší předchozí akce, k nimž se výkonný výbor jasně odkazoval, podobu jakéhosi festivalu, události, s níž byly spojeny nejen výstavy technických exponátů a prezentace živnostníků z Prahy i jiných nejen českých měst, ale také přednášky, koncerty, divadelní představení nebo projekce filmů Jana Kříženeckého v divadle Uranie, jež vzniklo přímo pro výstavu. Jednou z hlavních „atrakcí“, zmiňovanou hojně dobovým tiskem, bylo panorama bitvy u Lipan, které pro výstavu společně s řadou dalších malířů vytvořil Luděk Marold. Dechberoucí bojový výjev, umístěný v samostatném dřevěném kruhovém pavilonu navrženém Jiřím Justichem, měl pro návštěvníky výstavy představovat zážitek, tvořící protiváhu statickým odborným exponátům. Ač jinými prostředky než vystavené stroje, i Maroldovo panorama představuje „sbratření techniky s uměním“, proklamované ve výstavním katalogu. Právě propojení uměleckých, technických, a také živnostenských kruhů bylo jako zásadní přínos výstavy vnímáno dobovým tiskem.
Výstava byla zahájena slavnostním průvodem na Výstaviště 15. června a původně měla trvat do 15. září, nakonec však skončila až o měsíc později. Zájem o ni totiž byl obrovský – jen v prvních deseti dnech jejího trvání evidovali organizátoři 37 000 lidí [Anonym 1898a], po měsíci a půl od otevření slavila čtvrtmilionového návštěvníka [Anonym 1898b]. Stejně jako na zmíněné předchozí dvě velké národní výstavy byly i na tuto událost pořádány zájezdy z celého českého království. Podobně jako ony měla i Výstava architektury a inženýrství demonstrovat především úspěchy národní, české práce, a to přesto, že v některých skupinách byli k účasti přizváni i zahraniční vystavovatelé. Vzhledem k tomu, že průvodce výstavou, jenž má v české verzi podobu objemné, téměř 350stránkové knihy, měl být vydán také v němčině a francouzštině, nelze pochybovat o ambici mezinárodního přesahu výstavy a touze představit úspěchy české techniky i zahraničnímu publiku.
To, že šlo o velkou událost nejen pro Prahu, ale i její návštěvníky, dokazuje množství rozsáhlých reportáží i drobných zmínek, publikovaných po celou dobu trvání výstavy v podstatě denně v tisku i řadě specializovaných periodik a regionálních listů. Seznam drobných zpráv o výstavě by proto mohl být téměř nekonečný. Většina recenzentů se ve svých textech snažila přiblížit výstavu jako celek a popsat její jednotlivé části. Samotná výstavní koncepce, odpovídající vlastně veletrhu, nebyla podrobena žádné konstruktivní kritice, ač například recenzent revue Naše doba pojmenoval problematičnost samotného média výstavy architektury spočívající v nemožnosti vystavit stavby samotné [Vávra 1898, s. 3].
Co se architektonické části výstavy týče, mnohem více se recenzenti soustředili na obsah. Klíčovým tématem byl rozpor mezi historismem, projeveným ve vzorových fasádách, některých interiérech i v koncepci historické části výstavy, a touhou po nalezení nového slohu, která začala být právě v posledních letech 19. století v českém prostředí aktuální. Na jedné straně se projevovala inspirací folklórem, na druhé použitím secesní ornamentiky například na pavilonu pro panorama, v interiérech i dekoracích. Silný akcent na odkazy k historii vyvažovala nejen do budoucna vyhlížející potřeba najít nový styl, ale také prezentace moderních průmyslových strojů nebo zcela novátorský kinematograf Jana Kříženeckého. Výstava architektury a inženýrství tak v dějinách českého umění hraje roli události, kde došlo ke střetu historismu s modernismem, jak upozornil recenzent Volných směrů [Anonym 1898c, s. 523–524]. Nebyla v tomto „zápase“ přelomovou událostí, jako spíše jedním z iniciačních momentů, po kterém se česká architektura pomalu vydala novou, moderní cestou, již definitivně odtrženou od historických předobrazů.
Tereza Štěpánová
Anonym 1898a: Anonym, Výstava architektury a inženýrství v Praze 1898. Palác průmyslový, Národní listy XXXVIII, 1898, č. 173, 25. 6., s. 3
Anonym 1898b: Anonym, Výstava architektury a inženýrství v Praze 1898, Katolické listy II, 1898, č. 207, 30. 7., s. 5
Anonym 1898c: Anonym, Výstava architektury a inženýrství, Volné směry II, 1898, s. 521–526
Kafka 1898: Josef Kafka, Výstava architektury a inženýrství (kat. výst), Praha 1989
Vávra 1898: Antonín Vávra, Letošní výstava architektury a inženýrství, Naše doba VI, 1898–1899, č. 1, 20. 10., s. 2–14
Marcela C. Efmertová, České země v letech 1848–1918, Praha 1998, s. 396–398
B. Kavka, Výstava architektury a inženýrství, Zprávy Spolku architektův a inženýrů v Království českém XXXII, 1898, s. 27–29; 53–55; 92–94
Marcel Pencák, Nástup architektonické moderny a c. k. Česká vysoká škola technická, Umění LVI, 2008, č. 6, s. 520
Jan Sedlák, Výstava architektury a inženýrství v Praze roku 1898, Hlas národa, 1898, č. 139, 21. 5., s. 1; č. 142, 24. 5., s. 1; č. 143, 25. 5., s. 1
Kateřina Turková, Architektura na výstavě. Nástup moderní architektury na velkých pražských výstavách 1891–1908, diplomová práce KTF UK, Praha 2018, s. 45–50
Tomáš Vlček, Praha 1900, studie k dějinám kultury a umění Prahy v letech 1890–1914, Praha 1986, s. 68–70
AHMP, sbírka fotografií, Výstava architektury a inženýrství – reprodukce půdorysného plánu, sign. VI 73/30, permalink: https://katalog.ahmp.cz/pragapublica/permalink?xid=A0C4FECAB67611DF820F00166F1163D4&scan=1#scan1
Bačka, Alois
Bakovský, Adolf
Balcar, Josef
Balšánek, Antonín
Barbieri, Emanuel
Bartel, F.
Bartík, H.
Bartoš, Alois
Bartošek, B. J.
Barvíř, Jindřich
Batovec, František
Batovec, Fratnišek
Baumgartl, Antonín
Bělík, Josef
Beneš, Antonín
Beneš, Čeněk
Beneš, Viktor
Bild, Josef
Bild, Václav
Blecha, Josef
Bohuslav, Josef
Bolom, Alos
Bradáč, Al.
Bráf, Antonín
Bramberger, Čeněk
Brožek, Hynek
Brunner, Antonín
Brůžek, Jindřich
Brzák, Jan
Břehovský, Emanuel
Březina, Hynek
Buchar, Jar.
Buchar, Josef
Buk, František Vratislav
Bureš, Tomáš
Cermann, A.
Ciani, J.
Cibula, Václav
Cingroš, Jan
Cobenzl, Albert
Coufal, Josef
Ctibor, Alois
Czada, Jan
Chaura, Edmund
Chlumský, F.
Chytrý, Václav
Čech, L.
Čecháč, František
Čejka, Josef
Čelikovský, Václav
Čermák, Bohuslav
Černý, Bohumír
Černý, Vilém
Černý, Vojtěch
Červený, Stanislav
Červinka, Jan
Dattel, Bohumil
Dlabač, Alois
Dlask, Antonín
Duda, Alois
Duda, Jindřich
Dvořáček, Pankrác
Dvořák, Ferdinand
Dvořák, František
Dvořák, Jan
Dvořák, Jan Hugo
Dvořák, Ot. Vl.
Eckert, Jindřich
Eckštein, František
Eisert, Edvard
Elhenický, Alois
Faltus, František
Faust, Jan
Fiala, František
Fiala, Karel
Fischer, Bohumil
Fleischinger, B.
Forejt, František
Frańczyk, Emanuel
Fric, Antonín
Frič, Jan Josef
Fridrich, Alois
Friedländer, B.
Friedrich, František
Geässel, Vilém
Gerhold, R.
Glazar, František
Glücksmann, J.
Goldmann, Max
Goldscheider, G.
Goldwein, B.
Gottwald, Hynek
Haas, František
Haase, Antonín
Haberle, Alois
Hainz, Ludvík
Haller, Adolf
Hanek, Karel
Hanová, Karolina
Hansl, František
Havlíček, Antonín
Havlín, Bartoloměj
Havránek, František
Heim, H.
Hejduk, Josef
Heller, Jan
Henzl, Emanuel
Herink, Karel
Hilbert, Kamil
Hille-Pošepná, Klotilda
Hladík, Julius
Hladík, Václav
Hlava, Václav
Hlaváč, Fr.
Hlaváček, Josef
Hlávka, Josef
Hlubuček, František
Hoffmann, Antonín
Hochmann, Václav
Holas, Bohumil
Holeček, Jan
Holík, Jan
Holla, Tomáš
Holub, Bohumil
Holub, Josef
Holub, Karel
Homola, Josef
Hoppe, Josef
Horák, Josef
Horák, Karel
Horský, B.
Hosko, Václav
Houdek, František
Housa, Josef
Hrubý, Miloslav
Hruška, František
Hueber, Karel
Hula, Alois
Hutterer, Rudolf
Hybš, Josef
Jagenberg, Ferdinand E.
Jäger, Jiljí
Jaklín, Rudolf
Janák, Alois
Janda, František
Janowitz, Ferdinand
Jaroměřský, Emanuel
Javůrek, M.
Jehlička, Ferdinand
Jeřábek, Karel
Jindřich, Antonín
Jirchovský, František
Jíša, Václav
Juna, Antonín
Juppa, František
Just, Karel
Kadeřábek, Josef
Kadraba, Edvard
Kalousek, Josef
Kaltenbrunner, Karel
Kamelský, František
Kasl, František
Kassiková, Fany
Kastner, Jan
Kašpar, Vincenc
Kaván, František
Kaván, Jan
Kellner, Heřman
Kieslich, Josef
Kinšner, Edmund
Klicpera, Václav
Kliment, J.
Klinger, Václav
Kloubek, Václav
Knauer, K. J.
Knüpfer, Jan
Kober, J. L.
Kofránek, Karel
Kohout, Jan
Koch, Edmund
Kokeš, Josef
Koldovský, J.
Komárek, František
Koníček, Antonín Vácslav
Kořistka, Karel
Kosina, Josef
Kotlář, František
Kotrč, Jan
Koula, František
Koutník, Ludvík
Kovářík, Ferdinand
Kovářík, Fratnišek
Kovářík, Václav
Krah, Armin
Král, Josef
Krásný, Fratnišek
Kratochvil, Karel
Krečmar, Václav
Krejčík, Josef
Kresl, Jiří
Kresl, Karel
Krch, Václav
Kropáček, Josef
Krotký, Václav
Kroupa, Antonín
Krumlovský, Bohumil
Kryšpín, Jan
Křička, Čeněk
Křikava, Václav
Kříženecký, Rudolf
Křižík, František
Křtěn, Josef
Kubát, Václav
Kubelka, Antonín
Kubeš, Jan
Kubr, František
Kudlicz, J.
Kunz, Antonín
Kurka, Leopold
Kutzer, Vojtěch
Lanč, Emanuel
Lantner, Bohuslav
Laurent, Antonín
Lendecke, Hugo
Lenk, František
Lhoták, Antonín
Liderhaus, Kamil
Lindauer, B.
Linell, C.
Linger, Karel
Linhart, Jan
Líska, Václav
Líva, Alois
Löffler, Eduard
Los, Antonín
Löschner, Karel
Loukota, Tomáš
Mach, Josef
Macháček, F.
Machovský, Čeněk
Makovec, Antonín
Malý, Václav
Mannsfeld, Ch.
Marek, Jan
Mascha, C.
Masner, Prokop
Mathauser, František
Mayer, František
Mayer, Otto
Meilbeck, Václav
Meilbeck, Vavřinec
Melč, Václav
Melichárek, František
Mendík, Jan
Menzel, K.
Metelka, Eduard
Meyer, Gustav
Michl, Vilém
Mikeš, František
Mimra, Hypolit
Mlch, Václav
Mocker, Josef
Modern, J.
Moravec, Josef
Morávek, Jan
Mrvík, Bohdan
Müller, B.
Müller, František
Müller, Václav
Munk, Bedřich
Musil, Václav
Mužík, Albín
Nádvorník, J. M.
Náměstek, František
Neff, J.
Nechyba, Václav
Nejedlý, Václav
Nekvasil, V.
Němec, František
Němeček, Josef
Němeček, K.
Neumann, Josef
Novák, Antonín
Novák, Karel
Novák, Václav
Novotný, František
Pacold, Jiří
Paleček, Matyáš
Palla, Jar.
Pammer, Leopold
Papež, Gustav
Pařík, Karel
Paul, Václav
Pazdera, J.
Pejšek, Josef
Pelikán, Antonín
Pelikán, Karel
Pešek, Karel
Petrof, Antonín
Petrovický, Jindřich
Pexider, J.
Peyerl, Ludvík
Pfeffer, Petr
Pfeiffer, Josef
Pichl, J. B.
Pilát, František
Pižl, J.
Pleskot, Adolf R.
Plesnivý, František
Plocek, Antonín
Podhajský, Josef
Podzimek, Josef
Poláček, Bohumil
Polívka, Osvald
Polke, J.
Pollnerová, Ant.
Pollnerová, Antonie
Popper, Richard
Port, Josef
Porteš, Josef
Potůček, Josef
Pracner, Jan
Pražák, Karel E.
Procházka, Antonín
Procházka, Josef
Prokopec, Jan
Prskavec, František
Průša, Jan
Přibík, Čeněk
Pták, Karel
Rambousek, František
Rašek, Karel
Ratzenbeck, Jan
Raubitschek, Jac.
Regner, Antonín
Rechzeigel, Eduard
Rechziegel, Edvard
Reichl, Jaroslav
Reissenzahn, A.
Rejchl, František
Richter, Václav
Ringhoffer, František
Rohlíček, Václav
Roštlapil, Václav
Roth, Adolf
Rott, V.
Rubeš, Jar.
Rudolf, H. K.
Rus, František
Růžička, Josef
Rybář, Jan
Rychlík, Jan
Sádlo, Antonín
Sakař, Karel
Salač, Jindřich
Salcmann, Eduard
Samec, Josef
Samonil, Ferdinand
Seidek, Hynek
Seifarth, Edvard
Sekeles, Richard
Seykora, Jaroslav
Schleyder, Karel
Schöffler, Antonín
Schönmann, J.
Siedek, Hynek
Skalická, Růžena
Skalický, Bohuš
Skřivan, Otakar
Skřivan, Otokar
Skuhravý, Julius
Slavík, Antonín
Slavík, František
Smutný, Ruda
Soběslavský, Cyril
Sochor, Edvard
Sommerschuh, Emil
Souček, Viktor
Spott, J.
Spurný, Ed.
Stancl, Josef
Starck, Eman.
Staude, Antonín
Steklý, Antonín
Stibral, Jiří
Stobenov, Rudolf
Stöhr, Miroslav
Stoupa, Jan
Strachota, J.
Straka, Václav
Strejcová, Marie
Suchánek, Josef J.
Suchý, J.
Sulan, Čeněk
Surovský, František
Svoboda, Petr
Sychra, Anonín
Sychra, Jan
Synek, Karel
Šedivý, Otokar
Šíma, Josef
Šimáček, Jan
Šimek, Václav
Šípek, Josef
Škarda, B.
Škorpil, Rudolf
Špírek, Vincenc
Šponar, A.
Šrámek, Josef
Štěpánek, Fratnišek
Štěrba, Bohumil
Šulc, František
Švec, Václav
Švestka, Josef
Švestka, Richard
Švestková, Marie
Teige, Prokop
Tekl, Josef
Thiele, J.
Thomayer, František
Tomášek, Josef
Topič, T.
Toužimský, E.
Toužimský, J.
Trikar, František
Tringler, Antonín
Trunecová, Josefa
Tschumpel, Antonín
Ttringler, Antonín
Tuček, Ant.
Tuček, Antonín
Tyl, Josef
Urbánek, Ferdinand
Urbánek, Josef
Valkoun, Josef
Vaněček, Josef
Vejtruba, Josef
Veselý, Antonín V.
Veselý, Ferdinand
Veselý, Václav
Vetišek, Jan
Videman, František
Vildner, Celestin
Vilím, Jan
Vilímek, J. R.
Vindyš, J.
Víšek, Josef
Višňák, J.
Vlasák, Josef
Vojáček, Jan
Vojta, Josef
Vokřál, Václav
Volman, František
Volter, Alois
Vomáčka, Rudolf
Vondřejc, Vil
Vondřejc, Vilém
Vondřich, František
Vopálka, Heřman
Voráček, Jan
Vošoust, Jindřich
Votruba, Josef
Wang, Josef
Wanka, Rudolf
Warvažovský, Antonín
Warvažovský, Václav
Weinert, Jan
Weinzettl, Václav
Weiss, Leopold
Wejrostek, Matěj
Weyrostek, Matěj
Weyrostek, Václav
Wiesner, František
Wiesner, K.
Wihan, Julius
Wichterle, F.
Wittmann, Josef
Wittner, Václav
Wohlgemuth, Tomáš
Wolf, Karel
Wollmann, Josef
Zahradník, Václav
Zajíček, Fratnišek
Zelenka, František
Výstava architektury a inženýrství
Místo a rok vydání: Praha 1898
a, Výstava architektury a inženýrství v Praze – Umění na výstavě architektů a inženýrů, Národní listy XXXVIII, 1898, č. 153, 5. 6., s. 2
pdfAnonym, Výstava architektury a inženýrství v Praze 1898. Palác průmyslový, Národní listy XXXVIII, 1898, č. 173, 25. 6., s. 2–3
pdfAnonym, Výstava architektury a inženýrství v Praze. Stavitelství, Národní listy XXXVIII, 1898, č. 192, 14. 7., s. 2; č. 200, 22. 7., s. 2; č. 206, 28. 7., s. 2–3; č. 208, 30. 7., s. 2.; č. 209, 31. 7., s. 2; č. 218, 9. 8., s. 3
pdfAnonym, Výstava architektury a inženýrství v Praze. Ze stavebních živností, Národní listy XXXVIII, 1898, č. 282, 13. 10., s. 3
pdfAnonym, Výstava architektury a inženýrství, Volné směry II, 1898, s. 521–526
pdfŽ, [B. Brož], Výstava architektury a inženýrství, Světozor, 1898, č. 31, 17. 6., s. 368–370; č. 33, 1. 7., s. 385, č. 34, 1. 7., s. 402–404; č. 36, 15. 7., s. 426–427; č. 37, 29. 7., s. 440–441; č. 39, 12. 8., s. 463–464; č. 40, 12. 8., s. 475–476; č. 42, 26. 8., s. 497–500; č. 44, 9. 9., s. 523–524; č. 45, 23. 9., s. 535–536; č. 46, 23. 9., s. 546–548; č. 47, 7. 10., s. 557; č. 48, 7. 10., s. 568–569; č. 49, 21. 10., s. 581, 584
pdfLud. Čížek, Výstava architektury a inženýrství, Osvěta XXVIII, 1898, č. 8, s. 754–759
pdfLud. Čížek – Richard Šantrůček, Výstava architektury a inženýrství, Osvěta XXVIII, 1898, č. 10, s. 927–949; č. 11, s. 1025–1035
pdfK. Čupr, Potulky Výstavou, Zlatá Praha XV, 1897–1898, č. 34, s. 403; č. 36, s. 426; č. 38, s. 450–451; č. 40, s. 471; č. 42, s. 495, č. 44, s. 525; č. 46, s. 550; č. 49, s. 586
pdfer, Výstava architektury a inženýrství v Praze 1898, Katolické listy II, 1898, č. 225, 18. 8., s. 5; č. 227, 20. 8., s. 4–5
pdfJ. K., Volné kapitoly z výstavy architektů a inženýrů, Národní listy XXXVIII, 1898, č. 195, 17. 7., s. 3; č. 202, 24. 7., s. 3–4, č. 224, 16. 8., s. 4–5; č. 270, 1. 10., s. 4
pdfKarel Kepka – Jan Koula, Výstava architektury a inženýrství, Osvěta XXVIII, 1898, č. 9, s. 835–850
pdfJ. Němeček, B. Kavka ad., Výstava architektury a inženýrství, Technický obzor VI, 1898, č. 18, 30. 6., s. 168–169, č. 20, 20. 7., s. 182–185; č. 21, 31. 7., s. 190–193; č. 22, 10. 8., s. 199–201, č. 23, 20. 8., s. 208–209; č. 24, 31. 8., s. 216–217; č. 25, 10. 9., s. 223–224; č. 26, 20. 9., s. 232–233; č. 27, 30. 9., s. 239–242; č. 28, 10. 10., s. 247–249; č. 29, 20. 10., s. 258–259
pdfRedakce, Výstava architektury a inženýrství v Praze! Česká škola, 1898, č. 26–27, 1. 9., s. 405–408
pdfAntonín Vávra, Letošní výstava architektury a inženýrství, Naše doba VI, 1898–1899, č. 1, 20. 10., s. 2–14; č. 2, 20. 11., s. 107–119; č. 3, 20. 12., s. 184–197; č. 4, 20. 1., s. 268–273
pdfV. Výstava architektury a inženýrství v Praze 1898. V dílnách výstavních, Národní listy XXXVIII, 1898, č. 195, 17. 7., s. 2
pdf"Dolejší část výstavy"
pohled na Krčmu U Nesmysla a lidovou architekturu v pozadí
Zlatá Praha XV, 1897–1898
Hlavní síň průmyslového paláce
Zlatá Praha XV, 1897–1898
Slavnostní zahájení výstavy 15. června
Foto: Jan Vilím, Světozor XXXII, 1898
Umělecká krčma U Nesmysla
Foto: Jan Vilím, Světozor XXXII, 1898
Justichův pavilon pro Maroldovo panorama – nákres
Technický obzor VI, 1898
Divadlo na výstavě architektury a inženýrství
Zlatá Praha XV, 1897–1898
Z panoramatu bitvy u Lipan
Zlatá Praha XV, 1897–1898
„Oddělení vzorných průčelí“ ve dvoraně
zcela vlevo dekorativní průčelí Celdy Kloučka, uprostřed novorenesanční fasády architekta Alois Dlabače
Foto: Jan Vilím, Světozor XXXII, 1898
Skupina Fabrikace mincí a medailí v historickém oddělení výstavy
Foto: Jan Vilím, Světozor XXXII, 1898
Jídelna ve slohu národním podle Jana Kouly
Foto: Jan Vilím, Světozor XXXII, 1898
Pohled do jednoho z interiérů
prezentace truhláře Václava Mlcha, který se prezentoval novorenesančním nábytkem navrženým Janem Koulou, reprodukce
Technický obzor VI, 1898
Herma se stromkem, tvořící část zadní exedry ústřední dvorany
Foto: Jan Vilím, Volné směry II, 1897–1898
Anonym, Slavnostní zahájení výstavy architektury a inženýrství, Národní listy XXXVIII, 1898, č. 163, 15. 6., s. 2–4
Anonym, Z výstavy české technické, Obnova IV, 1898, č. 27, 8. 7., s. 4
Anonym, Panorama na výstavě architektů a inženýrů v Praze, Fotografický obzor VI, 1898, č. 3, 10. 3., s. 40–41
Anonym, Výstava architektury a inženýrství v Praze 1898, Národní listy XXXVIII, 1898, č. 113, 24. 4., s. 2
Anonym, Výstava architektury a inženýrství v Praze 1898. Neděle na výstavě, Národní listy XXXVIII, 1898, č. 175, 27. 6., s. 2
Anonym, Výstava architektury a inženýrství v Praze 1898, Katolické listy II, 1898, č. 154, 7. 6., s. 5; č. 156, 9. 6., s. 7; č. 159, 12. 6., s. 4–5; č. 165, 18. 6., s. 5; č. 170, 23. 6., s. 5; č. 174, 27. 6., s. 2–3; č. 177, 30. 6, s. 3; č, 181, 4. 7., s. 3; č. 182; 5. 7., s. 5; č. 187, 10. 7., s. 4–5; č. 189, 12. 7., s. 5; č. 194, 17. 7., s. 5; č. 207, 30. 7., s. 5; č. 208, 31. 7., s. 4–5; č. 222, 14.8., s. 8; č. 235, 28. 8., s. 6; č. 244, 6. 9., s. 5; č. 257, 19. 9., s. 3; č. 280, 12. 10., s. 5; č. 281, 13. 10., s. 5; č. 284, 16. 10., s. 5, č. 286, 18. 10., s. 4–5.
Anonym, Výstava architektury a inženýrství v Praze, Česká škola, 1898, č. 19, 20. 6., s. 298; č. 21, 10. 7., s. 332
Anonym, Výstava architektury a inženýrství v Praze 1898., Národní listy XXXVIII, 1898, č. 259, 20. 9., s. 2
Anonym, Výstava architektury a inženýrství v Praze. Generální výbor výstavy architektury a inženýrství, Národní listy XXXVIII, 1898, č. 138, 20. 5., s. 2
Anonym, Výstava architektury a inženýrství v Praze. Zakončení výstavy, Národní listy XXXVIII, 1898, č. 287, 18. 10., s. 2.
Anonym, Výstava architektury a inženýrství, Epocha III, 1898, č. 10, 15. 17., s. 214–219; č. 11, 15. 8., s. 235–237; č. 12, 15. 9., s. 249–250; Epocha IV, 1898, č. 1, 15. 10., s. 12
Anonym, Výstava architektury a inženýrství v Praze roku 1898. Hlas národa, 1898, č. 139, 21. 5., s. 1; č. 142, 24. 5., s. 1; č. 143, 25. 5., s. 1.
Anonym, Výstava architektury a inženýrství v Praze, Právo lidu VII, 1898, č. 175, 26. 6., s. 3; č. 187, 8. 7., s. 3; č. 200, 21. 7., s. 3; š. 227, 18. 8., s. 7; č. 246, 6. 9., s. 2, 7; č. 247, 7. 9., s. 7; č. 249, 9. 9., s. 7; č. 255, 15. 9., s. 7; č. 266, 26. 9., s. 3; č. 267, 27. 9., s. 3; č. 273, 3. 10., s. 4; č. 282, 12. 10., s. 6. ad.
B. K., Výstava architektury a inženýrství, Technický obzor VI, 1898, č. 3, 31. 1., s. 28; č. 7, 10. 3., s. 59
Ka., Výstava architektury a inženýrství, Technický obzor VI, 1898, č. 14, 20. 5., s. 132–133; č. 15, 31. 5, s. 141–143