Datum:12. dubna 1841 – 31. května 1841
Místo: Praha, Velkopřevorský palác
Pořadatel:Krasoumná jednota
Po výstavě uspořádané předchozího roku byla tato přehlídka další, která podle recenzentů reflektovala péči o rozvoj domácího umění, na niž se po roce 1839 zaměřil nový výbor Společnosti vlasteneckých přátel umění (SVPU) a jejímž cílem mělo být otevření pražského prostředí mezinárodním vlivům i podpora individuálního uměleckého rozvoje. Publiku pak obnovený typ výstavy, zahrnující velké kolekce zahraničního umění, měl poskytnout lepší přehled a orientaci v současném uměleckém dění.
Jako obvykle byli umělci v tisku vyzváni (29. března), aby svá díla dodali na místo výstavy (do 5. dubna). Do expozice bylo nakonec zahrnuto 325 děl, včetně dodatků. Největší ohlas měly opět práce z Mnichova, Düsseldorfu a Berlína, jimiž recenzenti poměřovali i domácí výkony. Ve výstavě se do konce května prodávaly akcie po 5 zlatých za kus a na 1. 6. bylo ohlášeno slosování uměleckých děl zakoupených pro Krasoumnou jednotu. Vstup do výstavy byl 6 krejcarů a za stejnou cenu – či mírně nižší částku 4 krejcary – se u vstupu prodával také seznam vystavených děl. Prostory Velkopřevorského (tehdy Morzinského) paláce nabídl jeho tehdejší majitel vévoda Karl von Morzin. Pro výstavu v tomto roce byly využity poprvé a údajně poskytovaly více prostoru i lepší přístupnost starším lidem (sic!) [Müller 1841, č. 46].
Je pravděpodobné, že instalace výstavy se v průběhu jejího trvání změnila, a to kvůli dodatečné zásilce většího počtu obrazů ze zahraničí. Teprve po polovině dubna dorazila zásilka z Düsseldorfu (31 kusů), Mnichova (38 kusů), Drážďan (9) a Berlína (7), avšak z popisů výstavních sálů vyplývá, že tyto práce byly následně v instalaci zařazeny mezi stávající exponáty. Fakt, že některá díla do výstavy dorazila opožděně, se odrazil i v pozdním vydání katalogu, na jehož absenci si na počátku výstavy někteří stěžovali, protože to znesnadňovalo identifikaci děl – vystavovaných pod čísly, bez popisek.
Podobu instalace, která navzájem mísila jednotlivé druhy, žánry i autory a sledovala tak zavedené zvyklosti, lze z recenzí přibližně rekonstruovat. Jako její pozitivum bylo vyzdvihováno to, že práce domácích malířů nebyly v samostatném sale, ale rozmístěné mezi ostatními, takže se zamezilo stížnostem, že jsou někteří autoři upřednostňováni na úkor ostatních [Müller 1841, č. 46]. Důležitou součástí výstavy byla také sochařská expozice rozdělená do několika sálů, která poutala živou pozornost a mimo domácí představovala větší kolekci francouzského sochařství a konvolut prací Ludwiga Schwanthalera z Mnichova.
Jednotlivé sály byly patrně koncipovány kolem několika dominantních kusů. Hned u vchodu vévodil prvnímu velkému sálu Zimní večer v klášterních ruinách od oblíbeného Carla Hasenpfluga považovaný za jeden z highlightů výstavy. Ve stejné místnosti ho doplňoval žánr (Kirner, Hesse, Reichenbach), včetně Orlího hnízda od Josefa Mánesa či květinový kus od drážďanského Nerenze; to vše doplňovaly portréty a miniatury. Hlavní pozornost v menším druhém sále se upínala na zmíněnou sochařskou kolekci z Paříže, k níž byly doplněny krajiny Antonína Mánesa a údajně jeden z nejlepších historických obrazů z výstavy (Valdštejn a Seni od Kretschmera z Düsseldorfu) a další práce. Ve třetí místnosti byly dominantou sochařské práce Josefa Maxe a 12 knížecích soch od Schwanthalera, které byly ovšem instalovány jedna vedle druhé takže si překážely. Okolo byly figurální historické obrazy i žánry, včetně např. Hellichova Galilea ve vězení. Dalšímu sálu vévodili koně od Albrechta Adama, nad nimi byla nadvěšena Dcera Jephtova od Ondřeje Fortnera. Dále zde byly např.: Jarní jitro od Antonína Mánesa, žánrový obraz od Marstranda (Výjev z říjnové slavnosti v Římě) z Mnichova hodnocený jako jeden z nejlepších z celé výstavy, Dívka modlící se před kaplí od Josefa Mánesa, jíž bylo ve srovnání s vysoko oceňovaným sousedním Interiérem katedrály v Ulmu vytýkáno špatné pojetí světla, dále zde byly další krajiny Antonína Mánesa i Augusta Piepenhagena a také historické figurální obrazy Antonína Lhoty a Josefa Vojtěcha Hellicha: kladně přijatý a dodatečně zavěšený Dobrý pastýř a především Sv. Václav vyučován Ludmilou na Tetíně. Tento obraz mnozí kritici považovali za nejlepší z celé výstavy, rozhodně v rámci domácích autorů. V pátém sále se opět mísily figurální, žánrové a krajinné náměty.
Kromě kritických komentářů výstava vedla také k publikování obecnějších úvah o umění – o aktuální otázce uměleckého realismu, o vztahu umění k politice i o organizaci uměleckého života.
Vztah mezi idealizací a realismem v umění rezonoval již u příležitosti pražské výstavy roku 1840 a týkal se hlavně otázek nového pojetí krajinomalby, potažmo způsobu práce stávajícího profesora krajinomalby Antonína Mánesa. Rozpor spatřovaný mezi jeho idealismem a realistickými pozorováními se někteří kritici snažili překlenout poukazem na specifičnost míst, která zachycoval [Müller 1841, č. 52]. Pro jiné to však byl odrazový můstek pro odsouzení zastaralosti jeho způsobu malby [Seidlitz 1841a, s. 321–322], který kontrastoval s chválou jeho budoucího nástupce, mnichovského Maxe Haushofera. Ten také v roce 1841 v Praze poprvé vystavoval. Mnichovská krajinamolba, zastoupená též Carlem Rottmannem, jehož Římskou campagnu někteří považovali za nejlepší vystavený obraz, zde byla všeobecně obdivovaná z hlediska zachycení atmosféry a čistoty barev, nanášených v tenké vrstvě.
Pozoruhodnou úvahu o oscilování umění mezi idealismem a realismem v různých historických epochách a o jeho kosmopolitním charakteru publikoval u příležitosti výstavy publicista a kritik Julius Seidlitz, vlastním jménem Itzig Jeitteles [Seidlitz 1841b]. V historickém přehledu se zabýval vztahem mezi uměním a soudobou politickou situací: Tu považoval za nedílný předpoklad ovlivňující podobu umělecké tvorby a docházel k závěrům, které mimo jiné aktuální poměry interpretovaly jako příhodné pro podporu umění.
V neposlední řadě se ozývaly komentáře ke specifické situaci umělecké tvorby v soudobé Praze, které anekdoticky komentovaly postavení jejích předních protagonistů. Velké množství vystavených obrazů (mnohdy nevalné kvality – „Bilderkraam“) posloužilo jako záminka k úvaze o neutěšených finančních poměrech: zatímco v Praze je malířství spíše řemeslem a způsobem rychlé obživy (jak to umožňují portréty, vývěsní štíty, obrazy světců…), mistrovské dílo, které má skutečně oslovovat, se nesmí uspěchat, maluje se tři, i šest let – ale dobu strávenou malováním už ovšem kupci nepočítají a cena ji nepokrývá [Manfred 1841, s. 180].
Podobně jako v roce 1840 i tuto výstavu provázely komentáře, které obhajovaly především působení současného spolkového výboru. Do jisté míry se tak kryly s oficiální rétorikou SVPU, reprezentovanou ve zprávě výboru za rok 1841–1842, kde byly charakterizovány domácí umělecké poměry (jako zkostnatělé a zastaralé) a nastíněn směr prováděných reorganizací. Kosmopolitní orientace a propojení prezentace domácí umělecké produkce s cizinou bylo opakovaně zdůrazňováno jako nutnost, protože „vlastí umění a vědy je celý svět“ [Müller 1841, č. 46] a „v umění je jakýkoli patriotismus směšný“ [Seidlitz 1841a, s. 255]. Proto i dosavadní přízvisko označující domácí umělce jako „vaterlandische“ bylo nahrazováno adjektivem „einheimische“ [ibidem]. Kritici se ovšem zamýšleli také nad specifickým charakterem a směřováním domácí malby, který významně předurčuje způsob uměleckého školení a tím ovlivňuje její silné a slabé stránky: konstatovali, že zaostává v žánru a krajinomalbě, avšak díky Hellichovi vyniká v oboru historické malby. (Ovšem také konstatovali, že z ciziny bylo tohoto roku zasláno jen velmi málo kvalitních historických obrazů, s nimiž by bylo možné srovnávat.)
Vzhledem k faktu, že nový ředitel a historický malíř Christian Ruben z Mnichova působil již jako vedoucí akademického historického ateliéru a oficiálně se ujal své funkce záhy po skončení výstavy (5. června), je zde možné sledovat podporu jeho konání zaměřenému na internacionalizaci domácího prostředí a na kladnou prezentaci jeho dalších mnichovských kolegů, kteří jej posléze do Prahy následovali (Haushofer) anebo k nimž se vzhlíželo jako ke vzorům a o jejichž angažování v Praze se usilovalo (Schwanthaler).
Pavla Machalíková
Anonym 1841: Anonym, Letošnj umělecká wýstawa w Praze, Dennice, 1841, 3. díl, s. 58–63
Manfred 1841: Manfred, Die Kunstausstellung in Prag für das Jahr 1841, Camellien, 1841, sv. 2, s. 176–184
Müller 1841: Anton Müller, Über die diesjährige Kunstausstellung, Bohemia XIV, 1841, č. 46, 16. 4., s. 4; č. 48, 20. 4., s. 4; č. 49, 23. 4., s. 4; č. 50, 25. 4., s. 3–4; č. 51, 27. 4., s. 3–4; č. 52, 30. 4., s. 4; č. 54, 4. 5., s. 4; č. 55, 7. 5., s. 3–4; č. 56, 9. 5., s. 4; č. 58, 14. 5., s. 4; č. 60, 18. 5., s. 3–4; č. 62, 23. 5., s. 3–4; č. 64, 28. 5., s. 3–4; č. 65, 29. 5., s. 3–4; č. 67, 4. 6., s. 3–4; č. 68, 6. 6., s. 4; č. 71, 13. 6., s. 3–4; č. 72, 15. 6., s. 4; č. 75, 22. 6., s. 2–3
Seidlitz 1841a: Julius Seidlitz [Izák Itzig Jeitteles], Kunstausstellung, Ost und West VI (příloha Prag), 1841, č. 58, 12. 4., s. 232; č. 64, 22. 4., s. 255–256; č. 65, 24. 4., s. 259–260; č. 76, 13. 5., s. 320–322; č. 79, 19. 5., s. 332–333; č. 81, 22. 5., s. 341–342; č. 84, 27. 5., s. 35 –353; č. 86, 31. 5., s. 360–362; č. 89, 5. 6., s- 372–373; č. 92, 10. 6., s. 385–386; č. 96, 17. 6., s. 400–402
Seidlitz 1841b: Julius Seidlitz [Izák Itzig Jeitteles], Bei Gelegenheit der Prager Kunstausstellung, Ost und West VI (příloha Prag), 1841, č. 61, 17. 4., s. 243; č. 62, 19. 4., s. 247; č. 64, 22. 4., s. 255; č. 65, 24. 4., s. 259; č. 67, 28. 4., s. 265; č. 76, 13. 5., s. 319–320; č. 80, 20. 5., s. 338; č. 82, 24. 5., s. 344–345; č. 83, 26. 5., s. 347–349; č. 87, 2. 6., s. 366; č. 90, 7. 6., s. 377–378
Archiv Národní galerie v Praze, fond SVPU
Adloff, Carl
Ainmüller, Maximilian
Bauer, Fanny
Baumann
Baumbach
Beckel
Beste, L.
Börner, E.
Brandeis
Breslauer, Christian
Bröckmann, Franz
Brunner
Bürkel
Buttorak, A.
Dahl, Carl Ferdinand
Dallinger, Alexander Johann
Dorner, Johann Konrad
Dürck, Friedrich
Feit, Joseph
Fiegert
Fohr, Daniel
Fortner, Andreas
Fortner, Ludwig
Fratin, Christophe
Friedrich
Füger, Friedrich Heinrich
Gail, Wilhelm
Gauermann, Friedrich
Gayrard, Paul Joseph Raymond
Gechter, Jean François Théodore
Geyer
Geyer, Augsburg don Quiote
Geyling, Karl
Ginovsky, Josef
Gruss, Johann
Haanen, Remigius Adrianus von
Haas, Theresia
Hainel, Johann Philipp
Hansen
Hanstein
Hantsch
Happel, [Peter Heinrich]
Hardorf, Gerdt
Häselich
Hasenclever, Johann Peter
Hassenpflug, Carl
Haushofer, Maxmilian
Heicke
Heinlein, Heinrich
Hellich, Josef Vojtěch
Hennig, Adolf
Hermann, Hugo
Hermann, Karl
Hermann, Ludwig
Hess, Peter
Hetzner, [Bedřich]
Hofbauer, Karl
Hoffmann, Eduard
Hollpein, Heinrich
Holthausen, Ludwig
Horn, Wilhelm
Horneman, Christian
Hübner, [Carl Wilhelm]
Kaiser
Kaltenmoser, Caspar
Kandler, Vilém
Kaufmann
Kiesling, Ferdinand
Kirner, Johann Baptist
Klein, Wilhelm
Klenze
Knöchel, Antonín
Köbel, Georg
Körner, Alexander
Koruna
Kramer
Kraupa, Jan
Kraus
Kretschmer, Hermann
Kreul, C.
Krüger, Theodor
Lacher, Georg
Lampi, Ludovico
Lauer, Joseph
Lavos, Josef
Lemmermeyer
Leypold, Julius von
Lhota, Antonín
Lindenschmid
Linn, Franz
Longer
Lotze, Eduard Moritz
Mally
Mánes, Antonín
Mánes, Josef
Mánes, Quido
Marco, Carl
Marr, Heinrich
Marstrand, Vilhelm
Martens, Heinrich
Max, Emanuel
Max, Josef
Meister, Nicolas
Meyer, Johann Georg
Mössmer, Joseph
Müller
Müller, Baptist
Müller, Johann
Palacci
Palagi, Pelagio
Pelz, Amand Joseph
Pfannschmidt, Carl Gottfried
Piepenhagen, August
Pistorius
Pöking
Pollak, W.
Popper, Isidor
Ramberg
Rebell, Joseph
Reichenbach
Riepenhauser, Johann Christian
Ritter
Rottmann, Carl
Seidl, August
Scheins, Carl Ludwig
Schelver, Franz August
Scheuren, Caspar
Schiffer, Anton
Schirmer, Johann Wilhelm
Schleich, Eduard
Schlögel, Cornelius
Schmitz, [Hermann]
Schönfeld, Heinrich
Schorn, Mannheim
Schulten, Arnold
Schulz
Schwanthaler, Ludwig
Sparmann, Carl Christian
Summ
Swoboda
Anonym, Letošnj umělecká wýstawa w Praze, Dennice, 1841, 3. díl, s. 58–63
pdfManfred, Die Kunstausstellung in Prag für das Jahr 1841, Camellien, 1841, sv. 2, s. 176–184
pdfAnton Müller, Über die diesjährige Kunstausstellung, Bohemia XIV, 1841, č. 46, 16. 4., s. 4; č. 48, 20. 4., s. 4; č. 49, 23. 4., s. 4; č. 50, 25. 4., s. 3–4; č. 51, 27. 4., s. 3–4; č. 52, 30. 4., s. 4; č. 54, 4. 5., s. 4; č. 55, 7. 5., s. 3–4
pdfJulius Seidlitz, Kunstausstellung, Ost und West (příloha Prag) VI, 1841, č. 58, 12. 4., s. 232; č. 64, 22. 4., s. 255–256; č. 65, 24. 4., s. 259–260; č. 76, 13. 5., s. 320–321; č. 79, 19. 5., s. 333–334; č. 81, 22. 5., s. 341–342; č. 84, 27. 5., s. 352–353; č. 86, 31. 5., s. 360–362; č. 89, 5. 6., s. 373–374; č. 92, 10. 6., s. 385–386; č. 96, 17. 6., s. 400–402
pdfJoh[ann] Ritter von Rittersberg, Kunst-Anzeige, Prager Zeitung XVII, 1841, č. 52, 1. 4., s. 3
Anonym, Kunstvereins-Anzeige, Prager Zeitung XVII, 1841, č. 76, 14. 5., s. 4
Anonym, Kunstvereins-Nachricht, Prager Zeitung XVII, 1841, č. 82, 25. 5., s. 3