Datum:6. června 1908 – konec října 1908
Místo: Praha, Rudolfinum
Autoři architektonického řešení:Výstavní výbor
Pořadatel:Krasoumná jednota
Autoři koncepce:Výstavní výbor
V roce 1908 uspořádala Krasoumná jednota namísto klasické výroční výstavy výstavu jubilejní, oslavující šedesát let vlády císaře Františka Josefa. Její časový rozsah se protínal s dobou císařova panování – mělo jít o přehled domácího umění posledních šedesáti let. Obdobná retrospektiva se konala už v roce 1891 v rámci Jubilejní zemské výstavy, jejího rozsahu ovšem Krasoumná jednota ani zdaleka nedosáhla.
Předsedou výstavního výboru byl podnikatel, sběratel umění a jednatel SVPU Vojtěch Lanna, dalšími členy byli zejména umělci, ale i historik umění Karel Boromejský Mádl. Katalog výstavy vyšel v německém i českém jazyce a zakoupit bylo možné standardní neilustrovaný soupis vystavených děl i katalog s reprodukcemi. Těch bylo v obou jazykových mutacích katalogu přes 40, což bylo v dané době poměrně hodně. V rámci výstav pořádaných Krasoumnou jednotou, která se už od 90. let 19. století snažila doplňovat katalogy velkým počtem ilustrací, ovšem šlo spíše o standard. Katalog byl řazený podle jednotlivých sálů a k tomuto uspořádání byl v závěru doplněn abecední seznam umělců s katalogovými čísly jejich děl.
Výstava byla zahájena počátkem června a trvala do října roku 1908. V patnácti sálech Rudolfina bylo vystaveno na 547 děl. Pro nedostatek místa bylo třeba vypustit architekturu, socha a grafika byla zastoupená jen poskrovnu. Šlo tak především o malby, zejména oleje, autorů jak žijících, tak zesnulých.
Výstavu otevírala čtyři velká plátna umístěná ve dvoraně, Ženíškův Portrét Františka Josefa I., Záliv smrti Julia Payera, Čermákův Raněný Černohorec a Brožíkovo Vyhození oknem místodržících r. 1618. Už tento výčet dává tušit snahu výboru představit žánrovou rozrůzněnost, která byla pro výstavy Krasoumné jednoty typická. Bez konkrétního členění podle škol byly zastoupeny historické malby, žánry, portréty i krajiny, které recenzenti hodnotili oproti figurálním výjevům lépe. Uspořádání v sálech za dvoranou odpovídalo snaze naznačit chronologický vývoj od generace Josefa Mánesa až po soudobou produkci.
Jen prezentace velkých umělců jako Josef Mánes nebo Jaroslav Čermák byla kompaktní v tom smyslu, že všechny jejich zastoupené práce byly umístěny do jediného sálu. Zdá se, že výbor byl pečlivý v uspořádání děl největších mistrů a díla menších a soudobých umělců již nebyla soustředěna k sobě. Z výstavního katalogu ani dobových fotografií nelze až na snahu rozmístit díla do sálů více méně chronologicky vyčíst žádný instalační koncept, pokud tímto konceptem nebylo jednoduše prolínání jednotlivých žánrů a jejich co nejširší zastoupení. Výstava tak mohla působit jako náhodné uskupení děl [Vlnas 1996].
Instalace obrazů ještě odpovídala klasickému „obrazárenskému“ vkusu 19. století, ale oproti tradici, kdy obrazy visely prakticky od podlahy po strop, byla koncepce již střízlivější. Nevelké množství vystavených soch bylo roztroušeno po sálech, a tak podle recenzentů [Q 1908] bohužel působily spíše jako pouhé dekorace.
Výstavní výbor měl při výběru děl značně svázané ruce – záleželo především na tom, jaká díla se podařilo sehnat. Jak zmiňují autoři výstavy v úvodu katalogu i mnozí recenzenti, výbor bojoval s neochotou majitelů zapůjčit díla na výstavu. Situaci mu ztížil i spolek Mánes, který kvůli starým sporům s Rudolfinem odmítl zapůjčit jakákoliv díla z vlastnictví spolku i ze soukromého majetku členů. Už od února se v tisku objevovaly zprávy o připravované výstavě s prosbami o zápůjčky a součinnost uměnímilovných majitelů [Anonym 1908a]. Pro nedostatek přihlášených děl byla vernisáž výstavy, původně plánovaná už na květen, o měsíc odsunuta. Ještě na počátku května se v tisku objevila zpráva, že výbor pátrá po dílech několika zásadních umělců [Anonym 1908b]. Ta se mu nakonec podařilo sehnat, ovšem s velkou námahou.
Mezi žijícími umělci byl o výstavu zájem větší. Mohli svá díla přihlašovat stejně, jako na každou výroční výstavu, a tak byla výstavě nabídnuta i řada děl provinčních umělců. Z nich se výbor snažil vybrat to nejlepší a mnoho jich do výstavy vůbec nezařadil. Přesto se ale několik slabších, až „zcela bezvýznamných“ maleb [Q 1908] na výstavě objevilo. Zařazení téměř všeho, „co uznali tvůrci a majitelé za hodna vystavení“ [Vlnas 1996], bylo dlouhodobým problémem Krasoumné jednoty. Zvlášť vytýkán jí byl protekcionismus vůči určitým, často polodiletantským, umělcům. Ve výstavě byla zastoupena řada tvůrců, jejichž díla se na rudolfinských výstavách objevovala pravidelně, aniž by se jednalo o výraznější umělecké osobnosti.
Děl soudobých umělců tak bylo navzdory pojetí výstavy jakožto retrospektivní vystaveno mnohem více, než děl umělců již zemřelých. Vzhledem k tomu, že výběr nového umění nebyl příliš uspokojivý, díla starších mistrů výrazně vynikala. Jistá neucelenost umění recentního, neviděného ještě z odstupu, je ovšem vcelku logická, jak připomněla kritika Máje [Q 1908].
Ve výsledku se nepodařilo publiku předložit všechna klíčová díla, která by vytyčovala hlavní vývojové body českého umění mezi lety 1848 a 1908. Někteří zásadní umělci na výstavě chyběli a ani zařazení významní autoři nebyli představeni příliš dobře. Například Josef Mánes byl na výstavě zastoupen pouhými 9 díly, z nichž žádné není v kontextu Mánesovy tvorby zvláště významné. Cíl autorů výstavy představit souhrnný přehled umění zvolené doby tak nemohl být naplněn, což výbor přiznal i v úvodu katalogu.
Z popsané situace vyplývá, že autoři výstavy nebyli při svém výběru dostatečně kritičtí a právě nedostatek kritického úsudku, který je při tvorbě retrospektivy nutný, byl považován za jednu z největších chyb výstavy. Krasoumné jednotě byl také vyčítán jistý konzervativismus, který sice splňoval poptávku poměrně konzervativního publika, ovšem soudobými progresivními umělci sdruženými zejména v Mánesu byl dlouhodobě kritizován.
Z pohledu mánesáckých umělců i Čechů mimo Mánes byla Krasoumná jednota již zastaralou korporací, která stále ještě protežovala německé umělce na úkor českých. Neurčitý, spíše nestranný postoj vůči umění česky a německy mluvících malířů byl patrný i ve výstavě – neměla jasný metodologický klíč, podle nějž by třídila umělce a navazovala díla na vývojovou linii domácího umění.
Mezi vystavujícími bylo poměrně dost žen a nešlo vždy jen o bohaté uměnímilovné měšťanky bez výtvarného vzdělání − zastoupeny byly i jedny z prvních profesionálních umělkyň u nás, jako Zdenka Braunerová nebo Marie Kirschnerová. Ženské umělkyně se na výstavách Krasoumné jednoty objevovaly už od konce 80. let 19. století. Pokud tedy byla z určitého hlediska Jednota považována za konzervativní, z pohledu tehdy pomalu se etablujícího ženského umění byla pokroková.
Výstava byla zamýšlena jako prodejní a do prodeje šla zhruba polovina z 547 vystavených děl. Zaznamenáníhodná je snaha Krasoumné jednoty zpřístupnit výstavu širokým vrstvám – hromadným návštěvám škol a spolků, zejména mimopražským, bylo nabídnuto snížené vstupné. O výstavu byl i přes kritické recenze velký zájem, zřejmě proto, že podobné historické retrospektivní výstavy na počátku 20. století vůbec nebyly běžné [Harlas 1908].
Tereza Štěpánová
Anonym 1908b: Anonym, Jubilejní výstava, Národní listy XLVIII, 1908, č. 122, ráno, 3. 5., s. 4
Anonym 1908a: Anonym, Jubilejní výstava v Rudolfinu v Praze, Lidové noviny XVI, 1908, č. 40, večer, 10. 2., s. 6
Harlas 1908: František X. Harlas, Jubilejní výstava v Rudolfině, Osvěta XXXVIII – díl II, č. 8, 1908, s. 851–855
Q, 1908: Q, Šedesát let uměleckého života v Čechách, Máj VI, 1907–1908, č. 39, 26. 6., s. 590–591
Vlnas 1996: Vít Vlnas (ed.), Obrazárna v Čechách 1796-1918, kat. výst., Praha 1996, s. 195
Vladimír Novotný, Sto let Krasoumné jednoty: 1835–1935, Praha 1935
Jana Cermanová, Pražské sochařské výstavy 1898 – 1916. Příspěvek k problematice galerijní prezentace sochy (disertační práce), Praha 2013
Archiv Národní galerie, fond SVPU, Krasoumná jednota, inv. č. 148 a 150
Adolf junior
Adolf senior
Albiker-Klingenstein, Helena
Aleš, Mikoláš
Ambros, Rafael
Ameseder, Eduard
Bárta, Josef
Bartoněk, Vojtěch
Barvitius, Viktor
Bašek, Josef
Becker, Elsa
Beneš, Vincenc
Berka, Luise
Boudová, Anna
Brandeis, Jan
Braunerová, Zdeňka
Brechler, A.
Brömse, August
Brožík, Václav
Brunner, Antonín
Březina, Václav
Bubák, Alois
Bubeníček, Jindřich
Bubeníček, Otto
Bukovac, Vlaho
Eckhardt, Victor
Emingerová, Helena
Engelmüller, Ferdinand
Engerth, Eduard
Fiala, Oskar
Filip, Jaroslav
Friedrich, Josef
Führich, Josef
Fuchs, Rosa
Funková, Jana
Gantner, Jan
Gareis, Antonín
Gärtner, Eduard
Gärtner, Fritz
Ginzkey, Hermine
Gödl-Brandhuber, Lilli
Hauptmann-Sommer, Eugenie
Haushofer, Max
Havelka, Roman
Havránek, Bedřich
Hegenbarth, Emanuel
Hellich, Josef Vojtěch
Henke, Adolf
Herčík, Ferdinand
Herold, Eduard
Herschel, Otto
Hilšer, Theodor
Hlavín, Bartoloměj
Hoelperl, Antonín
Hofbauer, František
Hofman, Vlastimil
Hofmannová, Marie
Hofrichter-Melzer, Martha
Holub, Josef
Homoláč, Oldřich
Höna-Senftová, Hedwig
Hynais, Vojtěch
Jäger, František
Jakesch, Alexander
Jakesch, Heinrich
Jakší, Josef
Jakub, František
Janda, František
Jansa, Václav
Javůrek, Karel
Jelínek, Josef
Jenewein, Felix
Jílovský, Jiří
Kalvoda, Alois
Kalvoda, Josef
Kandler, Vilém
Kastner, J.
Kaucký, Jiří
Kautsch, Jindřich
Kautský, Jan
Kaván, František
Kejmar, Václav
Kirnig, Alois
Kirsch, Hugo
Kirschnerová, Marie
Klemm, Valter
Klusáček, K.
Knoechel, Robert
Knüpfer, Beneš
Kobliha, František
Kocian, Quido
Kodet, Eman.
Korzendörfer, Konstantin
Kosárek, Adolf
Kostial, Karel
Koudelka, Josef
Koula, Jan
Kratina, Josef
Krattner, Karel
Kratzmann, Gustav
Krobshofer, Osvald
Kroupa, Václav
Kuba, Ludvík
Kučera, František
Kuenzerová, Pavla
Kvasnička, Josef
Langer, Karel
Laufberger, Ferd.
Lebeda, Otakar
Lebiedzký, Eduard
Lederer, Bedřich
Lederle, Karel
Leinweber, Robert
Lepié, Ferdinand
Lerch, Leo
Liebscher, Karel
Liehm, Antonín
Liška, Emanuel
Loewith, Vilém
Lumnitzerová, Pavla
Luttich, Eduard
Maixner, Petr
Malheimu, Bedřich
Malý, Václav
Mandl, Josef
Manes, Josef
Manes, Quido
Manes, Václav
Mareček, Bohumil
Marold, L.
Martinka, Vojtěch
Mařák, Julius
Mašek, Karel
Max, Gabriel
Max-Ehrlerová, Louisa
Melka, Čeněk
Metzner, František
Michl, Ferdinand
Mík, František
Mikule, Jan
Milada, Šindlerová
Mohr-Piepenhagen, Charlotte
Mrkvička, Jan
Müller, Richard
Müller, Rudolf
Muttich, Kamil
Myslbek, Josef
Naske, František
Navrátil, Josef
Nejtková, Anna
Němejc, August
Nestler-Laux, Marie
Novák, Arno
Novák, Láďa
Novák, Václav
Novopacký, Jan
Olíva, Viktor
Ondrušek, František
Pacovský, Emil
Panuška, J.
Pavlík, Karel
Payer, Julius
Petr, Karel
Piepenhagen, Augustin
Pinkas, Soběslav
Pirner, Max
Placht, Richard
Pontini, Bedřich
Popelík, Jan
Poppe, Gustav
Porket, Antonín
Procházka, Jaroslav
Prokop, Ferdinand
Purkyně, Karel
Radimský, Václav
Rašek, Karel
Ress, Pavel
Rex, Oskar
Riedl, Vilém
Roedl-Ostermann, Marie
Rolletschek, Josef
Roškotová, Anna
Roth, August
Ruben, Kristian
Rumpler, Franz
Seifert, A.
Sequens, František
Seykora, H.
Schade, Karel
Schaff, Vojtěch
Scheiwl, Josef
Schermaul, Jenny
Schikaneder, Jakub
Schneidrová, Otta
Schrutzová, Anna
Schück, Antonín
Schusser, Josef
Schwaiger, Hanuš
Schwarz, Václav
Skála, Jaroslav
Skála, Josef
Skála, Vít
Skramlík, Jan
Slabý, František
Staeger, Ferdinand
Staeger-Springer, Sidonie
Steiner, Hugo
Stejskal, Zdeněk
Stephan, Leopold
Stibral, Jiří
Stretti, V.
Stübchen-Kirchner, Robert
Suchý, Karel
Svoboda, Hanuš
Šafařovič, František
Šedivá, Emanuela
Šetelík, Jaroslav
Šimůnek, Jaroslav
Šíp, Vojtěch
Španiel, Otakar
Teschner, Richard
Thiele, František
Thiemann, Karel
Tragy, Otto
Trenkwald, Mat.
Trsek, Vilém
Vacátko, Ludvík
Vácha, Rudolf
Vaic, Josef
Vavřína, František
Vejrich, Rudolf
Věšín, Jaroslav
Wachsmann, Bedřich
Waltlová, Marie
Watzek, Gustav
Weidlich, Adolf
Jubiläums-Ausstellung der Kunstvereins für Böhmen in Prag
Vydavatel: Krasoumná jednota pro Čechy v Praze
Místo a rok vydání: Praha 1908
Autoři úvodního textu: Výstavní výbor (Vojtěch Lanna, J. V. Novák, J. Schulz, P. Bergner, J. L. Klusáček, K. Krattner, K. B. Mádl, J. V. Myslbek, L. Novák, H. Schwaiger, F. Thiele, K. Wilfert)
František Xaver Harlas, Jubilejní výstava v Rudolfině, Osvěta XXXVIII – díl II, č. 8, 1908, s. 851–855
pdfMiloš Jiránek, Jubilejní výstava Krasoumné jednoty v Rudolfinu (1848–1908), Volné směry XII, 1908, s. 236–240
pdfM. [Karel Boromejský Mádl], Výstavy, Moderní revue XV, 1908–1909, s. 56–57
pdfO, Jubilaums-Kunstausstellung im Rudolfinum, Prager Abendblatt XLII, 1908, č. 162, 17. 7., s. 8
pdfHubert Cyriak [Arnošt Procházka], Pražské výstavy, Moderní revue XIV, 1907–1908, s. 202–203
pdfQ, Jubilejní výstava krasoumné jednoty pro Čechy v Praze, Máj VI, 1907–1908, č. 38, 19. 6., s. 575–576
pdfQ, Šedesát let uměleckého života v Čechách, Máj VI, 1907–1908, č. 39, 26. 6., s. 590–591
pdfAnonym, Jubilaums-Kunstausstellung im Rudolfinum, Prager Abendblatt XLII, 1908, č. 141, 22. 6., s. 3
Anonym, Jubilaums-Kunstausstellung im Rudolfinum, Prager Zeitung XCIV, 1908, č. 136, 14. 6., s. 2
Anonym, Jubilaums-Kunstausstellung im Rudolfinum, Prager Zeitung XCIV, 1908, č. 139, 18. 6., s. 3
Anonym, Jubilejní retrospektivní umělecká výstava Krasoumné jednoty pro Čechy, Moravská Orlice XLVI, 1908, č. 131, 7. 6., s. 3
Anonym, Jubilejní retrospektivní umělecká výstava Krasoumné jednoty pro Čechy, Národní listy XLVIII, 1908, č. 150, ráno, 31. 5., s. 3
Anonym, Jubilejní umělecká výstava Krasoumné jednoty v Rudolfinu, Venkov III, 1908, č. 76, 29. 3., s. 5
Anonym, Jubilejní umělecká výstava v Rudolfinu, Venkov III, 1908, č. 145, 21. 6., s. 10
Anonym, Jubilejní umělecká výstava v Rudolfinu, Venkov III, 1908, č. 162, 12. 7., s. 9
Anonym, Jubilejní umělecká výstava v Rudolfinu, Venkov III, 1908, č. 168, 19. 7., s. 10
Anonym, Jubilejní umělecká výstava v Rudolfinu, Venkov III, 1908, č. 228, 27. 9., s. 8
Anonym, Jubilejní umělecká výstava, Venkov III, 1908, č. 186, 9. 8., s. 8
Anonym, Jubilejní výstava krasoumné jednoty pro Čechy v Rudolfině, Národní listy XLVIII, 1908, č. 72, ráno, 13. 3., s. 3
Anonym, Jubilejní výstava Krasoumné jednoty v Rudolfinu, Národní listy XLVIII, 1908, č. 88, ráno, 29. 3., s. 4
Anonym, Jubilejní výstava v Rudolfinu v Praze, Lidové noviny XVI, 1908, č. 40, večer, 10. 2., s. 6
Anonym, Jubilejní výstava v Rudolfinu, Moravská Orlice XLVI, 1908, č. 33, 9. 2., s. 5
Anonym, Jubilejní výstava v Rudolfinu, Moravská Orlice XLVI, 1908, č. 112, 15. 5., s. 3
Anonym, Jubilejní výstava, Národní listy XLVIII, 1908, č. 122, ráno, 3. 5., s. 4
Anonym, Prémie Krasoumné jednoty pro Čechy, Lidové noviny XVI, 1908, č. 187, večer, 11. 7., s. 21
Anonym, Retrospektivní umělecká výstava v Rudolfinu v Praze, Lidové noviny XVI, 1908, č. 148, večer, 30. 5., s. 6
Anonym, Retrospektivní umělecká výstava v Rudolfinu v Praze, Moravská Orlice XLVI, 1908, č. 123, 28. 5., s. 5