Výroční výstava Krasoumné jednoty byla otevřena návštěvníkům o velikonoční neděli v dubnu 1879 v prostorách již známého paláce Žofín. V tomto roce se na pražském salonu představila celá řada žen umělkyň, zejména zde debutovala mladá Helena Emingerová, která se posléze stala vyhledávanou malířkou.
Nejvíce pozornosti umělecké kritiky upoutala historická malba. Zejména pak monumentální obraz Václava Brožíka s názvem Poselství Ladislava Pohrobka, krále českého i uherského, ku dvoru Karla VII. krále francouzského 1457. Za obraz Poselství obdržel Václav Brožík již o rok dříve vyznamenání na pařížském salonu, a tak se mohlo pražské publikum přesvědčit o jeho velkoleposti návštěvou výroční výstavy. Václav Brožík se tak svému národu představil již jako vyspělý umělec s rozhodným a nevšedním talentem. Renata Tyršová pak v jeho práci kromě precizního malířského zpracování vyzdvihla především to, že zůstal věrným vlastencem, když se pro svůj nový debut po pařížském studiu rozhodl zprostředkovat námět, ve kterém propojil české a francouzské dějiny [Tyršová 1879]. Ještě tentýž rok jej Václav Brožík představil i na mezinárodní výstavě v Mnichově, kde vystavoval poprvé. V roce 1882 byl pak obraz zvolen jako motiv pro členskou prémii Krasoumné jednoty. Historickou malbou se představil v tomto ročníku i Jan (Hanuš) Knöchl. Na břehu mořském představuje mladíka klečícího na skalnatém úpatí pobřeží s hlavou složenou v klíně ženy, která sedí na vyvýšeném kameni. Tou dobou Knöchel pobýval v Mnichově, a je tak v tomto díle patrný i silný vliv Gabriela Maxe [Weitenweber 1879a].
Z historického žánru pak byl dodatečně ještě přijat obraz Karla Javůrka s názvem Smrt Jindřicha vévody z Rohanů. Ten vznikl jako zakázková malba pro Kamila z Rohanu, u kterého Karel Javůrek pracoval na restaurování maleb z rodinné sbírky společně se svým profesorem Christianem Rubenem [Weitenweber 1879b].
Ve výstavě bylo samozřejmě kromě monumentální historické malby zahrnuto i krajinářství a žánrové obrazy. Dva takové žánry zaslal například i původem ruský malíř žijící v Itálii Fedor Bronnikov, a to konkrétně Dívky z vesnice Nemi blíže Říma a Křesťanské cvičení. Oba dva prý bezpochyby patřily k vrcholnému umění žánru. Také dva jeho ruští kolegové Ivan Konstantinovič Ajvazovskij se svými marínami a Fedor Petrovič Čumakov s podobiznami žen [Weitenweber 1879b]. Zastoupeny pak byly i skoro dvě desítky prací dalších slovanských umělců, kteří zaslali svá díla zejména z ruského impéria.
Mezi krajináři vynikl zejména Michael Haubtmann, který vystavil hned tři své obrazy – U zálivu Bajského, Pobřeží u Chiavari a v neposlední řadě Na ostrovu Capri, které údajně patřilo k nejzdařilejším z nich [Weitenweber 1879a]. Umělecká kritika se věnovala také ženám malířkám, které se představily skrze krajinomalbu. Podle Weitenwebera některé z nich dokonce „beze vší pochybnosti vedle každého malíře pohlaví mužského nejen velmi dobře obstáti mohou, nýbrž nad mnohé i skutečně vynikají“ [Weitenweber 1879a]. Není žádným překvapením, že ony umělkyně jsou právě Fanny Assenbaumová, Tina Blau nebo Charlotte Weyrother-Piepenhagenová. Marie Kirschnerová, která byla pravidelnou účastnicí výročních výstav, je pak označována za „geniální“ umělkyni madanou v různých malířských disciplínách od zátiší, přes zvířecí motivy až ke krajinářství [Weitenweber 1879a]. Rozsáhlejší pojednání o prezentované tvorbě žen pak přinesla ve svém referátu pro Ženské listy Renata Tyršová [Tyršová 1879].
Jedná se také o ročník výstavy, kde debutovala na pražské výtvarné scéně zmíněná mladá malířka a grafička Helena Emingerová, která byla později vyhledávanou portrétistkou šlechtických i měšťanských rodin. Umělecká kritika její předloženou práci hodnotila kladně a zařadila ji mezi nadějné umělce nově nastupující generace. Toto ocenění si vysloužila hned po dokončení studia na Uměleckoprůmyslové škole pod vedením Emila Reyniera a po soukromém školení v ateliéru Karla Javůrka (který se taktéž této výstavy účastnil), tedy ještě předtím, než prošla jakýmkoliv zahraničním školením.
Sochařskou tvorbu českých umělců pak jako jediný zastupoval Josef Mauder s bustou malíře Roubalíka, portrétním medailonem a jednou skicou Eloah podle stejnojmenné básně Jaroslava Vrchlického [Weitenweber 1879b].
Výstava bohužel nebyla tak hojně obeslána jako v předchozích letech, a to pravděpodobně z toho důvodu, že přední světoví i tuzemští umělci se tou dobou připravovali na Salon v Paříži nebo mezinárodní výstavu v Mnichově [Weitenweber 1879a]. Také ekonomická situace sedmdesátých let 19. století, zapříčiněna zejména hospodářskou krizí v důsledku krachu na vídeňské burze v roce 1873, ovlivnila i trh s uměním a výstavní činnost po dobu několika let. Do roku 1885 je tak zaznamenán pokles prodejů vystavených obrazů na výročních výstavách o více než třetinu. Kromě toho docházelo v tomto období i k tzv. generační obměně umělců, kdy nově nastupující mladí umělci ještě nebyli natolik připravení převzít vůdčí roli, a tak bylo české umění konfrontováno především se zahraničními účastníky, kteří domácí autory často zastiňovali [Filip – Musil 2021].
Kamila Červinková
Filip – Musil 2021: Aleš Filip – Roman Musil, Epocha salonů. České salonní umění a mezinárodní výstavní scéna 1870–1914, Plzeň 2021, s. 220–224.
Tyršová 1879: Renata Tyršová, Z výstavy Žofínské, Ženské listy VII, 1879, č. 6, 1. 6., s. 85–91
Weitenweber 1879a: Vil. [Vilém] Weitenweber, Umělecká výstava I., Světozor XIII, 1879, č. 17, 24. 4., s. 198–199
Weitenweber 1879b: Vil. [Vilém] Weitenweber, Umělecká výstava II., Světozor XIII, 1879, č. 18, 2. 5., s. 210–211
Achenbach, Ondřej
Aivasovskij, Jean
Baisch, Hermann
Barison, Jos.
Barthelme, Hugo
Baumgartner, Petr
Baumgartnerová, Helena
Baur, Albert
Beckmann, H.
Beernaert, E.
Beernaert, S.
Beyer, Ant.
Blauová, Tina
Bode, Vilém
Bonzeliusová, Julia
Brandeburg, V.
Brandeis, A.
Brandenburg, V.
Braun, R.
Bronikov, F.
Brožík, Václav
Brunner, Hans
Brünner, Karel
Carabain, J.
Corregio, Ludvík
Costello, Aristide
Costello, M.
Chalupa, F. G.
Charvatova, Josefina
Fabarius, F. V.
Fabarius, F. W.
Fabri, Robert
Farský, Oldřich
Fauerhold, V.
Flamm, Albert
Fortner, Jiří
Friedländer, Friedrich
Friedländerová, Kamila
Friedrichsenová, Ernstestine
Frishe, H. Ludvík
Gebhardt, K.
Gerard, Teodor
Gereis, Ant.
Gerlach, Artur
Goebel, Karel
Grabowski, V.
Graf, Ludvík
Grashey, Otto
Grund, J.
Gude, Hans
Guffens, Bohumír
Hacker, Horst
Halauska, Ludvik
Haubtmann, Michael
Heidelberg, František
Heimerdinger, Bedřich
Heimerdinger, Friedrich
Hennings, J. F.
Heyden, Karel
Hirt, J.
Hirth du Frenes, R.
Hlavín, Bartoloměj
Hodaková, A.
Hofmann, C. H.
Hölperl, Antonín
Hörmann, Teodor
Horst, Vilém
Hrdinka, Jan
Hünten, František
Huysmans, J. B.
Kappis, A.
Keyser, Albert de
Kirnig, Alois
Kirschnerová, Marie
Klein, Vilém
Klemt, Dr. Agathon
Kluckaufová, Mari
Knöchl, Hans
Kobell, F.
Köckert, Julius
Kockkock, B. C.
Kops, František
Krb, J. M.
Kreyher, Otto
Kronberger, K.
Kroupa, Václav
Kutina, Baltazar
Lair, František Xavier
Langié, Lad.
Lauer, Joset
Leemans, S. T.
Lentzu, Max
Liebscher, Adolf
Liebscher, Karel
Lingke, Müller
Linnig, Vilém
Liška, Emanuel Krescenc
Mackeldey, Karel
Mali, Kristian
Mánes, Quido
Marcette, Henri
Mauder, Josef
Max, Jindřich
Max-Ehlerová, Louisa
Mayburger, Josef
Mayer, George
Melcher, J.
Mellery, X.
Meré, Pavel
Miessner, Adolf
Molitor, Petr
Mols, Robert
Müller, M.
Müllner, Karel
Mysliveček, Václav
Nauwens, Jos.
Nechutný, F. V.
Neuhauser, Albert
Neuhuys, J. A.
Niedmann, August
Nielssen, Jan
Perlberg, F.
Peters, P. F.
Petersová, Anna
Piepenhagen, Louisa
Plejsier, A.
Pohle, Hermann
Polz, A.
Portaels, Jan
Pulincka, Lod.
Riedmiller, Alois
Rotta, Antonio
Rotta, Silvio Giulio
Roubalik, Bohumír
Rüdisühli, J. L.
Rustige, R. z.
Ruths, V.
Ruths, Valentin
Sckell, Ludvík
Scomparini, Evžen
Seeling, Bernard Otto
Seidl, August
Seifert, Alfred
Seitz, Gustav W.
Schanche, Hermann
Scheiwl, Josef
Schermaulová, Jenny
Schikaneder, Jakub
Schmitzberger, J.
Schoyerer, J.
Schüllinger, Hugo
Schwabe, Jindřich
Schwarz, František
Schwarz, Josef
Schwarz, Václav
Sieburger, Bernard
Siegel, Em. H.
Sieger, V.
Siegert, August
Skala, F.
Sommer, C. A.
Sperl, J.
Srba, Antonín
Stange, Bernard
Steffen, Edvard
Stein, Werner
Steinach, A.
Steinike, H.
Steinike, Jindřich
Steinle, Eduard
Stephan, Leopold
Strecker, C. M.
Stromayer, H.
Süss, Gustav
Van Luppen, Josef
Verhoeven Ball, Adrien Georg
Wachsmann, Bedřich
Waldhauser, Antonín
Wehli, Matyáš
Wenglein, Josef
Weyrother Piepenhagen, Charlota
Wisinger-Floriánová, Olga
O.H., Z ruchu uměleckého, Květy I, 1879, č. 5, s. 247–248, 376–379
pdfRenata Tyršová, Z výstavy Žofínské, Ženské listy VII, 1879, č. 6, 1. 6., s. 85–91
pdfVil. [Vilém] Weitenweber, Umělecká výstava, Světozor XIII, 1879, č. 17, 24. 4., s. 198–199; č. 18, 2. 5., s. 210–211; č. 19, 9. 5., s. 222; č. 20, 15. 5., s. 231–234; č. 21, 23. 5., s. 243–246; č. 22, 30. 5., s. 256–258; č. 23, 6. 6., s. 267–270; č. 24, 13. 6., s. 279–282
pdfVýtvarné umění, Světozor XIII, 1879, č. 20, 15. 5., s. 239
Pražská kronika, Čech XI, 1879, č. 85, 12. 4., s. 3
Pražská kronika, Čech XI, 1879, č. 87, 16. 4., s. 3
Pražská kronika, Čech XI, 1879, č. 115, 21. 5., s. 2
Zprávy pražského venkova, Posel z Prahy XI, 1879, č. 89, 15. 4., s. 1